פרופ' אש: "גם בעת הזו ייתכנו הדבקות המוניות"
(צילום: לע"מ)

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר בצהריים (יום א') כי גם בעת הזו ייתכנו הדבקות המוניות, אף שמספר החולים הפעילים נמוך מאוד ועומד על 1,805. "אפשר לומר שהחיסונים כמעט כיפת הברזל הבריאותית שלנו", הוא אמר. אש גם קרא להימנע מטיסות לא חיוניות לחו"ל, ואמר כי רשימת אזהרות המסע של משרד הבריאות תיבחן בכל שבוע. ynet העביר את דבריו בשידור חי.
"המגפה לא הסתיימה, אבל מצבנו טוב מאוד, בזכות החיסונים בראש ובראשונה ולצד זה ההתנהלות היומיומית החשובה שלנו גם בעת הזו", אמר פרופ' אש בפתח דבריו. "ברוח הימים האלה אפשר לומר שהחיסונים כמעט כיפת הברזל הבריאותית שלנו, מגינים על הפרט המתחסן ומאפשרים לציבור שגרת חיים כמעט מלאה למרות ההשתוללות בעולם".
4 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
פרופ' אש, היום
(צילום: לע"מ)
פרופ' אש אמר כי משרד הבריאות מקדם בדיקות PCR שיבוצעו 72 שעות לפני אירועים שבהם נדרש להציג תו ירוק, ויאפשרו לילדים להשתתף. לקראת אירועי ל"ג בעומר, קרא אש לשמור על ההנחיות ולהימנע מהתקהלויות, בעיקר באזורים שבהם לא נדרש תו ירוק. "אם בחרתם להגיע - נהגו בזהירות. עטו מסכות", אמר. "דאגו לאוורור חללים סגורים ושמרו על מרחק".
בהמשך סיפר פרופ' אש על אירוע הדבקה חריג שהתרחש בפרדס חנה-כרכור. באותו אירוע נדבקו 46 בני אדם, בהם 38 ילדים. "המקרה החל משני הורים שלא התחסנו. בין הנדבקות יש לציין גם שתי אימהות מחוסנות שאחת מהן עובדת במספר גנים שהוכנסו לבידוד. הדגש הוא שגם בעת הזו ייתכנו הדבקות המוניות, בין הורים לילדים. הקפדה על נהלי הבידוד אם מישהו מאומת היא קריטית", אמר.
4 צפייה בגלריה
נתב"ג נמל התעופה בן גוריון מגדל תצפית
נתב"ג נמל התעופה בן גוריון מגדל תצפית
נתב"ג. ההמלצה - להימנע מטיסות לא חיוניות
(צילום: AFP)
פרויקטור הקורונה נשאל על טיסות לחו"ל ככלל, וגם על האפשרות לצרף ילדים לטיסות, ואמר כי משרד הבריאות ממליץ לדחות טיסות לזמנים שבהם התחלואה תרד גם בעולם. "שכל אחד יחליט עבורו מהי טיסה חיונית ומה לא", הוא אמר. בעניין רשימת שבע המדינות שלגביהן פורסמה אזהרת מסע, שפורסמה לראשונה ב-ynet, אמר אש כי אין צפי לתוספת של מדינות, אך מדובר בדבר דינמי, כלשונו. "בכל שבוע נבחן את הרשימה", הוא הוסיף. "אנחנו שוקלים את עניין הבידוד לחוזרים. ככל שנראה שהנתונים מצדיקים - נוכל לשנות גם את המדיניות הזו".
לשאלה אם חובת הבידוד לילדים השבים מחו"ל תתבטל, השיב אש בשלילה. "מאחר שהתחלואה ברחבי העולם גבוהה, אנחנו רוצים למנוע כניסת וריאנטים דרך נמל התעופה. הבידוד הוא האמצעי החשוב ביותר וכל האנשים שאינם מחוסנים או מחלימים חייבים בחובה הזאת, ומכאן שגם ילדים ברובם הם כאלה ויצטרכו בידוד ואני לא רואה מתי זה עומד להתבטל בקרוב", אמר.
4 צפייה בגלריה
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
פראמדיק מגן דוד אדום מד"א מחסן חיסון חיסונים פייזר בית שמש
ההערכה: יהיה צורך בחיסון נוסף, אבל טרם ברור מתי
(צילום: AFP)
פרויקטור הקורונה התייחס גם למגבלות ההתקהלות במסגרת התו הירוק, וציין כי נשקלת הרחבה של מספר המתקהלים המחוסנים והמחלימים. "נודיע בקרוב גם על הארכת התוקף של התו הירוק, כשנסיים את הבחינה", אמר. "אנחנו צריכים לקבל החלטה לאוכלוסיות השונות. אני מעריך שהתוקף יוארך לתקופה נוספת וזה בהתאם לממצאים שעוקבים אחריהם, בקרב מחוסנים ומחלימים כדי לוודא שאנחנו באזור בטוח".
הוא גם אמר כי הוא מעריך שעל האזרחים יהיה להתחסן במנה נוספת, אולם התקשה להעריך בתוך איזו תקופת זמן. "שנה זו הערכה טובה. יכול להיות שזה יהיה כעבור שנה מחיסון, וזה יתבסס על המחקר של פייזר ועל ממצאים בבדיקות דם של נוגדנים. נצטרך לעקוב לראות מתי נכון לעשות את הדבר הזה".
4 צפייה בגלריה
סגירת מחלקת הקורונה בבית החולים פוריה
סגירת מחלקת הקורונה בבית החולים פוריה
סוגרים את מחלקת הקורונה בטבריה
(צילום: דוברות המרכז הרפואי פדה פוריה)
אתמול אובחנו 38 ישראלים כחיוביים לקורונה - המספר הנמוך ביותר מאז 30 במאי 2020. בסך הכול בוצעו אתמול כ-8,400 בדיקות קורונה ושיעור החיוביים היה מעט מתחת ל-0.5%. לשם השוואה, ב-30 במאי אובחנו בישראל 29 חיוביים. אלא שאז, בשבת שחלה אחרי חג השבועות, בוצעו רק 1,041 בדיקות קורונה ושיעור החיוביים היה 2.8%.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי הבוקר מאושפזים 248 חולי קורונה בבתי החולים ברחבי הארץ. 153 מהם במצב קשה. 91 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 6,350 חולי קורונה - אחד מהם אתמול, שניים ביום שישי, וחמישי היה היום הראשון זה 10 חודשים שאף חולה קורונה לא נפטר בארץ. בישראל אין יישובים אדומים או כתומים, ולפי משרד הבריאות יש חמישה יישובים שצבעם ברמזור הוא צהוב: אטרש (שבט), לקיה, סולם, פרדס חנה כרכור ובוקעאתא.