ועדת הקורונה החליטה: המסעדות ייפתחו
(צילום: ערוץ כנסת)

נמשכת פארסת הגבלות הקורונה: ועדת הקורונה של הכנסת ביטלה הבוקר (יום ג') את החלטת הממשלה לסגור את המסעדות. לפיכך, עד להחלטה אחרת המסעדות ימשיכו לפעול לפי התו הסגול, כלומר עם ישיבה של עד 20 סועדים בתוכן ועד 30 סועדים בחוץ. שבעה חברי כנסת תמכו בהחלטה אל מול שלושה מתנגדים. ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור חי.
הצו שהטילה הממשלה על סגירת המסעדות למעט משלוחים וטייק אווי נכנס לתוקפו הבוקר בשעה 05:00. בשל היעדר הסכמות בין הממשלה לוועדה מתווה מוסכם להמשך פעילות המסעדות, החליטה היו"ר יפעת שאשא-ביטון להביא להצבעה את החרגת המסעדות מהצו. כפועל יוצא מההחלטה, נקבע עד לקביעה אחרת כי גם חדרי האוכל בבתי המלון יצטרכו לפעול לפי התו הסגול של המסעדות ולא במתווה של 35% תפוסה.
4 צפייה בגלריה
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
המסעדות יישארו פתוחות
(צילום: עיריית תל אביב)
עם התומכים בהצבעה בעד פתיחת המסעדות: חברות הכנסת שאשא-ביטון (הליכוד) ומרב מיכאלי (העבודה) מהקואליציה. שאר התומכים הם חברי כנסת מהאופוזיציה. שתי חברות כנסת מכחול לבן, הילה שי וזאן ועינב קאבלה, נעדרו מההצבעה.
יו"ר הוועדה, שאשא-ביטון, אמרה בתחילת הדיון: "התקיים משא ומתן עד השעות הקטנות של הלילה. בכאב גדול לא הצלחנו להגיע למתווה מוסכם לגבי פתיחת המסעדות. בדיון אתמול הבנו שמוכנים לפתוח את המסעדות בחוץ על פי התו הסגול וזה נאמר כמה וכמה פעמים בוועדה.
"ביקשנו שיאפשרו פתיחה גם בפנים המסעדה. נתנו מתווה של 35 אחוז והסברנו את עניין מזג האוויר בתקופה שאנחנו נמצאים בה. בשלב מאוחר בלילה הסכמתי לוותר על הנושא של פנים המסעדה ולדחות אותן בשבוע ובלבד שנקבל החלטה לגבי הישיבה בחוץ.
"משרד הבריאות מתעקש על ישיבה בחוץ לפי המתווה שלו. משרד הבריאות סירב בכל תוקף לזה שהישיבה תהיה על פי התו הסגול שלו, הם עלו ל-50 איש. קמתי עם תקווה שאני אמצא בטלפון הסכמה שנלך עם התו הסגול בחוץ. לצערי, נצטרך לדחות את המסעדות, לא לאשר את המסעדות בצו כדי שהן יוכלו להישאר פתוחות. אני מקווה שבמהלך השבוע הקרוב הממשלה תביא מתווה שיוכל להסדיר את הישיבה בחוץ ובפנים".
4 צפייה בגלריה
ח"כ שאשא-ביטון והשר אדלשטיין. אין הסכמה על המתווה
ח"כ שאשא-ביטון והשר אדלשטיין. אין הסכמה על המתווה
ח"כ שאשא-ביטון והשר אדלשטיין. אין הסכמה על המתווה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת, שלו שלום)
העימות בין זוהר לשאשא-ביטון
(צילום: ערוץ הכנסת)
במהלך הדיון התפתח עימות בין יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) ליו"ר הוועדה שאשא-ביטון ממפלגתו. "כשאנחנו מקבלים נתונים הבוקר של 1,800 נדבקים ופה אנחנו מתנהלים כאילו הכול בסדר". שאשא-ביטון הגיבה: "אני לא מרשה להגיד שאנחנו מתנהלים פה כאילו הכול בסדר".
זוהר, שביקש להדיח את יו"ר הוועדה לאחר ההחלטה לפתוח את חדרי הכושר בניגוד לעמדת הממשלה, המשיך בביקורת על שאשא-ביטון: "האופוזיציה גוררת את יו"ר הוועדה ומושכת אותה באף. אתם עושים פה נזק אדיר לציבור הישראלי. יהיה נכון להתעלם מרעשי הרקע ולקבל החלטות עם מנהיגות דומיננטית בתוכה ולא בפופוליזם.
"אני מצפה ממך לקבל את ההחלטות ברמה המקצועית וממליץ להתנגד להחלטה בניגוד להחלטת הממשלה. אני לא מאיים על אף אחד. כולם אמרו שאנחנו נדיח את יפעת שאשא ביטון מתפקידה והיא כן יושבת פה".

המסעדנים: "הצעד המתבקש"

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות, אמר בעקבות החלטת ועדת הקורונה: "ביטול צו הסגירה למסעדות הוא הצעד המתבקש לנוכח ההחלטות ההזויות של ממשלת ישראל. אנחנו רוצים להודות ליו"ר הוועדה ח"כ ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שפעלה לפי צו מצפונה ולא לפי תכתיבים מנותקים מהמציאות של ממשלת ישראל, ולמען ביטחונם הבריאותי והכלכלי של אזרחי ישראל.
"ממשלת ישראל צריכה להתעשת ולאמץ את המתווה אותו היא קבעה למלונות גם למסעדות: הושבה בחלל הפנימי בהיקף של 35% והושבה בחלל החיצוני לפי כללי התו הסגול ולפי השטח החיצוני של כל מסעדה.
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד", אמר ל-ynet: "ההבנה של האבסורד שבקביעת מנגנונים על פי כמות אנשים ולא על פי מרחק במטרה לשמור ריחוק לשמור על בריאות הציבור משולל כל היגיון. המסעדנים הביאו מתווה בטיחותי ובריאותי של שמירה של שני מטר-שני מטר וחצי בין שולחן לשולחן - דבר שיאפשר ללקוחות ולעובדים להיות במקום בטיחותי ולמסעדנים להפעיל עסק כלכלי.
"המסעדנים לקחו את גורלם בידם והם מבינים שכרגע הם נמצאים במקום שבו הם צריכים להוביל מהלך שישמור להם על הפרנסה, לאור כך שהמדינה לא דואגת להם לפיצויים נאותים".

אין הסכמה עם משרד הבריאות

שר הבריאות יולי אדלשטיין ויו"ר ועדת הקורונה ח"כ שאשא ביטון לא הצליחו להגיע אמש להסכמה על מתווה לפתיחת המסעדות, ברקע מחלוקת עם הממשלה שדורשת לאפשר ישיבה בחוץ בלבד.
בנוסף, בכירים בממשלה אמרו כי בדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוחלט שמשרד הבריאות יגבש מתווה שיאפשר להציב כיסאות בחוץ ואף להתרחב לרחוב בסיוע העיריות, בדומה למודל שהופעל בניו יורק.
4 צפייה בגלריה
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין
מסעדת שוקו לולו בפלורנטין. המתווה, ההתנגדות וסימני השאלה
(צילום: עיריית תל אביב)
4 צפייה בגלריה
מסעדת בראסרי הסגורה
מסעדת בראסרי הסגורה
מסעדת בראסרי הסגורה
(צילום: מוטי קמחי)
מעט לפני חצות שאשא ביטון אמרה ל-ynet: "אנחנו רוצים 35 אחוזים מהתפוסה בפנים כמו במלונות. יצאנו מהדיון ואנחנו ממשיכים לדבר על המתווה". סגן שר הבריאות יואב קיש התנגד בתוקף לישיבה בפנים, והוא התעקש על 30 סועדים בחוץ.
לנוכח המבוי הסתום בוטל המשאל הטלפוני להפעלת מסעדות ברחוב והן היו אמורות להינעל כאמור מהבוקר ב-05:00. שאשא ביטון אמרה אמש כי בדיון שיתקיים הבוקר, חמש שעות לאחר מכן, היא תאשר את פתיחתן מחדש וכך עשתה.
אתמול בצהריים אישרה ועדת הקורונה את פתיחת חופי הים ובריכות השחייה גם בסופי השבוע. בשלב זה הוחלט כי מערכת החינוך תישאר פתוחה, לפחות עד יום חמישי הקרוב - אז יתקיים דיון נוסף בעניין.
השתתף בהכנת הכתבה: איתי בלומנטל