שלושה ימים לפני שינעל 100 ימים ראשונים כנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן מקבל מהציבור האמריקני ציון טוב למדי על תפקודו – אבל יכול לזהות כבר כעת גם תמרורי אזהרה אם ברצונו להיבחר לכהונה שנייה, כפי שכבר אותת, בשנת 2024. לפי סקר עדכני של סוכנות הידיעות רויטרס ומכון הסקרים "איפסוס", 55% מהאמריקנים שבעי רצון מתפקודו של ביידן עד כה – שיעור שקודמו בתפקיד דונלד טראמפ לא התקרב אליו גם בימי השיא שלו. 40% אינם מרוצים ממנו.
8 צפייה בגלריה
ביידן. 100 מיליון חיסונים בהרבה פחות מ-100 יום
ביידן. 100 מיליון חיסונים בהרבה פחות מ-100 יום
ביידן. 100 מיליון חיסונים בהרבה פחות מ-100 יום
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
נשיא ארצות הברית ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ראשונה בתפקיד
נשיא ארצות הברית ארה"ב ג'ו ביידן מסיבת עיתונאים ראשונה בתפקיד
ציון טוב גם על הכלכלה. ביידן במסיבת עיתונאים בבית הלבן
(צילום: AP)
כמו בסקרים אחרים שפורסמו בימים האחרונים, את הציון הטוב ביותר שלו מקבל ביידן על האופן שבו טיפל במגפת הקורונה: 65% מהאמריקנים מרוצים ממנו בהיבט זה. לשם השוואה, בחודש ינואר רק 38% היו מרוצים מהטיפול של טראמפ במשבר. עם כניסתו לבית הלבן הציב לעצמו ביידן יעד – להזריק 100 מיליון חיסונים לקורונה ב-100 הימים הראשונים שלו בתפקיד, ולא רק שהוא עמד במשימה הזו, אלא הוא השלים אותה יותר מחודש לפני המועד שקבע.
כמו בסוגיות רבות אחרות העומדות על הפרק בארה"ב, דמוקרטים ורפובליקנים חלוקים עמוקות בנוגע לתפקודו של ביידן. כך למשל בכל הקשור לטיפול בקורונה 90% מהדמוקרטים מביעים שביעות רצון מביידן, אבל רק 39% מהרפובליקנים מרוצים ממנו. בקרב העצמאים, כלומר אלה שאינם רואים עצמם משתייכים לאחת משתי המפלגות, 61% מרוצים מהטיפול של הנשיא במגפה.
8 צפייה בגלריה
חגיגות בבית הלבן לאחר ניצחו של ג'ו ביידן
חגיגות בבית הלבן לאחר ניצחו של ג'ו ביידן
דמוקרטים חוגגים את ניצחון ביידן בנובמבר. אצלם יש לו 90%
(צילום: AFP)
52% מהאמריקנים מרוצים מהטיפול של ביידן בכלכלה, ו-53% מרוצים מהאופן שבו הוא מנהל את שוק המשרות. בשני המקרים מדובר בציון גבוה בכמה אחוזים מזה שקיבל טראמפ בחודש האחרון שלו בתפקיד.

ביידן מאחד (אם תשאלו דמוקרטים)

אבל לא הכול ורוד עבור ביידן: אין ספק שהביקורת הגדולה ביותר עליו נוגעת לטיפול שלו בסוגיית ההגירה: רק 42% מרוצים מתפקודו של ביידן במישור זה, ואילו 49% אינם מרוצים. בחודשים האחרונים מתמודדת ארה"ב עם גל אדיר של מהגרים הצובאים על גבולה הדרומי, בהם אלפי מהגרים קטינים המגיעים ללא ליווי ובעקבות הוראתו של ביידן אינם מגורשים אלא מוכנסים לארה"ב, תחילה למתקני כליאה צפופים שהתנאים בהם ירודים.
ביידן מואשם על-ידי מבקריו כי בהחלטתו לבטל תקנות הגירה מחמירות מימי טראמפ אותת למהגרים כי יזכו ליחס נוח יותר אם יגיעו לגבול, ובכך גרם להמונים מהם לצאת לדרך לארה"ב. ביקורת נמתחה על ביידן וסגניתו קמלה האריס, שמונתה על-ידי הנשיא לנהל את הטיפול במשבר המהגרים, גם משום שטרם הגיעו לבקר בגבול, וטרם הכריזו מתי בכוונתם לעשות זאת.
8 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן
ג'ו ביידן
ביידן ומהגרים בגבול הדרומי. עדיין לא הגיע לבקר
(צילום: AP, רויטרס)
8 צפייה בגלריה
ילדים מהגרים שנתפסו ב מתקן טקסס ארה"ב
ילדים מהגרים שנתפסו ב מתקן טקסס ארה"ב
מהגרים קטינים שנתפסו לבדם בגבול ונדחקו למתקן צפוף בטקסס
(צילום: AFP)
לציון טוב זוכה ביידן מהאמריקנים בכל הקשור לניסיונות לפעול מעל שיקולים מפלגתיים ולאחד את האמריקנים הניצבים משני צדיו של המתרס הפוליטי: 56% הביעו שביעות רצון מפועלו בתחום זה, אבל גם כאן נחשף פער גדול – 88% מהדמוקרטים מרוצים מביידן בהיבט זה לעומת 23% בלבד מהרפובליקנים. בקרב העצמאים, 48% מביעים שביעות רצון ממנו בכל הקשור להתנהלות העל-מפלגתית.
רוב האמריקנים, כך עולה מהסקר, תומכים בעמדתו של ביידן בנוגע לסביבה ולאקלים (54% מרוצים ממנו עד כה) ולאי-השוויון הגזעי בארה"ב (51%).
יצוין כי הציונים הטובים של ביידן עשויים לנבוע גם מנסיבות נוחות שהזדמנו לו: לביידן היו חודשים ארוכים להיערך לטיפול במגפה לפני שהפך לנשיא, ושימוש ראשוני בחיסונים נגד קורונה החל עוד לפני השבעתו לנשיא ב-20 בינואר. בהיבט הכלכלי הוא נהנה מכך שמצבה של הכלכלה האמריקנית כיום מושווה למצבה בשיא הקורונה בשנה שעברה, כשמיליונים איבדו את עבודתם ובתי עסק ובתי ספר נסגרו.
8 צפייה בגלריה
הבית הלבן החדר הסגלגל של ג'ו ביידן עיצוב חדש פסלים של רוזה פרקס ו אברהם לינקולן
הבית הלבן החדר הסגלגל של ג'ו ביידן עיצוב חדש פסלים של רוזה פרקס ו אברהם לינקולן
בחדר הלבן של ביידן: פסלי רוזה פרקס ולינקולן. רוב הציבור תומך בעמדתו בנוגע לאי-שוויון הגזעי
(צילום: רויטרס)
ובכל זאת, לדברי ההיסטוריון הפוליטי ג'וליאן זליזר מאוניברסיטת פרינסטון, נתוני שביעות הרצון מביידן עדיין משקפים תמיכה של הציבור באג'נדה השאפתנית שלו, הכוללת גם חבילת תמריצים בשווי 1.9 טריליון דולר למשק האמריקני, והם אמורים לסייע לו לקדם יוזמות אחרות. ביידן מנסה בימים אלה לקדם תוכנית ענקית בשווי שני טריליון דולר להשקעה בתשתיות, תוכנית שרפובליקנים רבים מתנגדים לה, בין השאר משום שהוא מתכוון לכלול בה העלאת מסים לעשירים לצורך מימון מעונות יום לילדים ותוכניות אחרות שיועילו למעמדות הנמוכים יותר.
לדברי זליזר, הפופולריות של ביידן בסקרים תסייע לו לאחד את מפלגתו ולצלוח את הביקורת הן מהאגף הפרוגרסיבי של המפלגה והן מהאגף המתון שלה. היא עשויה לעזור לו גם למתן את ההתנגדות של רפובליקנים מסוימים ליוזמות שלו, בעיקר רפובליקנים שצריכים לצלוח את בחירות האמצע בשנה הבאה ומתמודדים במדינות שאין נחשבות רפובליקניות מובהקות.

גם אצל נטולי תואר: ביידן מתחזק

לינה סנדאו, רפובליקנית בת 75 מהעיר ניו יורק, אומרת שהיא מעריצה את ביידן על האסרטיביות שהפגין בהפצת החיסונים בארה"ב. בבחירות בשנה שעברה היא הצביעה לטראמפ, אבל לדבריה אם הבחירות היו נערכות היום – סביר להניח שהייתה מצביעה לביידן. "מה אני יכולה לומר? נראה שהוא מנסה".
8 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
טראמפ. המספרים צנחו אחרי שבועות אחדים בתפקיד
(צילום: AFP)
חשוב להבהיר: הרפובליקנים בארה"ב ממשיכים ברובם הגדול להתנגד לביידן גם כעת, ורק כ-20% מהם מביעים תמיכה בו, אבל מדובר במספר שלא השתנה משמעותית בשנה האחרונה. את ההתנגדות העזה לו בקרב רפובליקנים הצליח ביידן לאזן בציבור הכללי בעזרת תמיכה כמעט פה אחד של הדמוקרטים בו – ותמיכה גדולה בקרב העצמאים. כ-90% מהדמוקרטים מביעים שביעות רצון מביידן, ורק 8% אינם מרוצים. בקרב עצמאים 51% מרוצים ממנו ו-39% אינם מרוצים.
יצוין כי רוב הנשיאים בארה"ב זוכים לנתונים יפים בסקרים בראשית כהונתם, וגם טראמפ זכה למספרים נאים כשנכנס לתפקיד לפני ארבע שנים, אולם הם צנחו אחרי כמה שבועות, כשפרסם את "צו המוסלמים" שלו, שאסר על תושבי כמה מדינות בעלות רוב מוסלמי להיכנס לארה"ב. הפופולריות של ביידן, לעומת זאת, גברה בשנה האחרונה בחתכי אוכלוסייה שונים.
8 צפייה בגלריה
היספנים מפגינים נגד טראמפ בשנה שעברה. גם אצלם ביידן מתחזק
היספנים מפגינים נגד טראמפ בשנה שעברה. גם אצלם ביידן מתחזק
היספנים מפגינים נגד טראמפ בשנה שעברה. גם אצלם ביידן מתחזק
(צילום: AFP)
התמיכה בביידן גדלה בשנה האחרונה לא רק בקרב לבנים בעלי תואר ראשון – קבוצת האוכלוסייה שהייתה הגורם הראשי לניצחונו בבחירות, ושבה הוא זוכה כעת לפי הסקר ל-61% תמיכה, כלומר 7% יותר מבשנה שעברה; אלא גם בקרב אזרחים לבנים נטולי תואר ראשון, המצביעים באופן מסורתי לשמרנים ועדיין נהנים מרוב בקרב המצביעים במקומות רבים בארה"ב. בקבוצה זו הוא זוכה כעת לתמיכה של 46% – עלייה של 6% אחוזים מלפני שנה.
גם בקרב מיעוטים אתניים שיפר ביידן את נתוניו בשנה האחרונה: 68% מההיספנים מצהירים כעת כי יש להם עמדה חיובית בנוגע לביידן, עלייה של 12% מאפריל אשתקד.