קבינט הקורונה צפוי להתכנס מחר (יום ד') ולהחליט על דחיית השלב השלישי במתווה היציאה מהסגר שכולל את פתיחת הקניונים, השווקים הפתוחים, כיתות ה'-ו' וחדרי הכושר. הסיבה לכך היא העלייה המדאיגה במקדם ההדבקה, שכבר חורגת מהתנאים שנקבעו במתווה. בינתיים, ראשי מחלקות החינוך מבקשים מהקבינט לא לחכות לרגע האחרון כדי להחליט על הרחבת פתיחת מערכת החינוך.
פרויקטור הקורונה בריאיון הבוקר ל-ynet
(צילום: גיל יוחנן, ליהי קרופניק)

מקדם ההדבקה, נכון לאתמול, עומד על 0.96 כשהתנאי לעבור לשלב השלישי במתווה ההקלות הוא 0.8. נכון לעכשיו עדיין אין עלייה משמעותית בתחלואה, אבל המומחים מעריכים שהיא תגיע בהמשך ולכן צריך לעצור עכשיו.
479 ישראלים אובחנו אתמול עד השעה 21:20 כחיוביים לקורונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 2%. הירידה במספר המאובחנים התמתנה בימים האחרונים. 586 חולים מאושפזים בבתי החולים ברחבי הארץ, 333 מהם במצב קשה. 143 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים עומד על 2,676.
אתמול נערכו גם התייעצויות בין המל"ל למשרדי הממשלה במטרה למצוא חלופות למגבלות, כדי להוריד את מקדם ההדבקה. בין היתר נבחנה האפשרות להטיל סגר דיפרנציאלי משמעותי יותר, וכן להוסיף עשרה יישובים אדומים לרשימת הערים שעליהן הוטל סגר.
3 צפייה בגלריה
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
אכיפה של הנחיות הסגר ברחבי הארץ
מחסום משטרתי בסגר הקודם. בוחנים אפשרות של סגר לילי, עוצר לילי ועוצר בסופי שבוע
(צילום: דוברות המשטרה)
על השולחן עדיין נמצאות כמה אפשרויות פעולה כמו סגר לילי, עוצר לילי, עוצר בסוף השבוע וצעדים נוספים שמטרתם להפחית התקהלויות ואינטראקציה בין אנשים. בהתייעצויות הובא כדוגמה העוצר הלילי באירופה, שם הוא נכנס לתוקף בין 18:00 ל-22:00 לכל שעות הלילה.
מהסקירות עלה כי באף מדינה לא הוטל עוצר שכזה כצעד יחיד, ותמיד נלווים אליו צעדים נוספים כמו סגירת בתי הקפה והמסעדות. במשרד הבריאות לא מתלהבים מהאפשרות של עוצר לילי אם לא יתחילו אותו בשעה מוקדמת, אבל צעד כזה עשוי לפגוע משמעותית בכלכלה.
3 צפייה בגלריה
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
חזרה לגנים באופקים: גן כלנית
גן ילדים. פתיחת הגנים לא הובילה לעלייה בתחלואה, אבל השפיעה כנראה על מקדם ההדבקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בדיונים שנערכו הוצגו נתונים שלפיהם פתיחת גני הילדים לא הביאה לעלייה גדולה בתחלואה, אך ייתכן שהיא קשורה לעלייה במקדם ההדבקה. בנוסף עלה כי בתל אביב אותרה תחלואה גבוהה, שנובעת ככל הנראה ממסיבות ומפגשים חברתיים.
המל"ל הציג בדיונים עמדה שמרנית שתובעת דחייה של השלב השלישי עד להודעה חדשה, בדומה לעמדת משרד הבריאות. מנגד, שר האוצר ישראל כץ דוחף לפתיחת הקניונים ומרכזי הקניות בשבוע הבא. ההערכה היא שבסופו של דבר יהיה רוב בקבינט לדחיית השלב השלישי של ההקלות.

"לא להחליט ברגע האחרון"

בינתיים במערכת החינוך מבקשים מהקבינט להכריע בהקדם בנוגע לחזרת כיתות נוספות לבתי הספר. ביום חמישי אישר ראש הממשלה נתניהו באופן עקרוני את מתווה החזרה של תלמידי כיתות ה'-ו', ו-י"א-י"ב ביום ראשון הבא, בכפוף לרמת התחלואה. לפי המתווה, כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים במתכונת משולבת, חצאי כיתות יהיו בבית הספר והשאר ילמדו מרחוק. כך גם כיתות י"א-י"ב.
3 צפייה בגלריה
בית הספר חמד כרמי גת שבזי בקרית גת
בית הספר חמד כרמי גת שבזי בקרית גת
בית ספר בקורונה. "מקווים שהחלטה סופית תתקבל מוקדם ככל האפשר ולא ברגע האחרון"
(צילום: רועי עידן )
מנהלי מחלקות החינוך ברשויות המקומיות פנו לקבינט הקורונה בבקשה שיכריעו בנושא בהקדם ולא ימתינו לדקה ה-90. "אנחנו זקוקים לפחות לשלושה-ארבעה ימים כדי להיערך בזמן להחזרת תלמידי ה'-ו' וכיתות י"א-י"ב, לכן אנחנו מקווים שהחלטה סופית תתקבל מוקדם ככל האפשר ולא ברגע האחרון", אמר אבי קמינסקי, יו"ר איגוד מנהלי מחלקות החינוך.
לדבריו, כדי שניתן יהיה להחזיר את התלמידים לכיתות ביום ראשון אגפי החינוך חייבים לקבל את ההנחיות מבעוד מועד. "החזרת התלמידים אחרי שבועות ארוכים של למידה מהבית מחייבת התארגנות. לא מדובר בפעולה טכנית בלבד, אלא גם פעילות חינוכית. עלינו להסדיר את נושא הצהרונים ולתכנן מחדש את מערכת השעות של בית הספר".
בתוך כך, הנהגת ההורים הארצית תובעת ליישם את ההחלטה להחזיר את התלמידים לבתי הספר ביום ראשון, בהתאם למצב התחלואה העירוני. לטענתם, במקרה של שינוי בתחלואה צריך לקבל החלטה בהתאם למצב התחלואה העירוני ולא החלטה גורפת.
"אנו דורשים מקבינט הקורונה לגלות מנהיגות ואחריות ולהפעיל לאלתר את תוכנית הרמזור ולא להיכנע ללחצים פוליטיים ואחרים. זהו מסמר נוסף בארון הקבורה של החינוך בישראל", נמסר מהנהגת ההורים. "לא ייתכן שאת מחיר ההתקהלויות האסורות ביישובים מסוימים ישלמו תלמידים בערים ירוקות".
פורסם לראשונה: 23:03, 09.11.20