ביקורת חריפה כלפי המערכת הפוליטית: שופט בית המשפט העליון היוצא מני מזוז פרסם היום (ה') מכתב נוקב שבו מחה על המתקפות החוזרות ונשנות כלפי הגוף שאותו הוא יעזוב בשבוע הבא - שלוש שנים לפני צאתו לגמלאות. "זה זמן, כולל בימים אלה ממש, אנו מצויים בתקופה של עימות ושל התלהמות ביקורתית הולכת וגוברת כלפי מערכת המשפט וכלפי מערכות אכיפת החוק כולן", ציין השופט מזוז במכתב פרישתו.
השופט מזוז, שמסיים כהונה של שש שנים וחצי בבית המשפט העליון, ציין עוד במכתבו: "התפישה בדבר חשיבות המשפט וכיבוד החוק ומשרתיו, הייתה לזרה בעיני גורמים שונים בחברה הישראלית ובמערכת הפוליטית. מציאות זו אמנם מקשה על בית המשפט במילוי ייעודו ותפקידו, ומאתגרת אותו כמעט על בסיס יום-יומי".
2 צפייה בגלריה
פרישתו של מני מזוז
פרישתו של מני מזוז
השופט מזוז לצד שאר חברי בית המשפט העליון
(צילום: דוברות הנהלת בתי המשפט)
הוא הוסיף שהקשיים הניצבים מדגישים ומחדדים במשנה תוקף את החשיבות הרבה של עמידת בית המשפט על תפקידו החוקתי-חברתי החשוב בהגנה על ערכי הדמוקרטיה וזכויות האדם. "ההתלהמות נגד בית המשפט מתמקדת לרוב בביקורת החוקתית שהוא מקיים על חקיקת הכנסת, ובטענה ש'זה לא דמוקרטי. טענה זו אינה חדשה".
לדברי השופט מזוז, "לישראל מערכת שיפוטית מפוארת, בעלת הישגים מרשימים, שזוכה גם להערכה בינלאומית רבה. לבית המשפט העליון, בכל מדינה דמוקרטית, תפקיד מרכזי בהגנה על ערכי הדמוקרטיה ועל זכויות האדם". הוא סיים את דבריו בציטוט של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין מ-1951 שאמר אז: "אני מציע לא להסתפק ב'עצמאות המשפט', כי אם לחרות על דגלנו את עליונות המשפט". מזוז: "זה היה עשוי להיות מאוד מרענן לשוב ולשמוע היום, כעבור כ-70 שנים, דברים דומים".
2 צפייה בגלריה
מני מזוז
מני מזוז
השופט מזוז
(צילום: אוהד צויגנברג)
דבריו המלאים של השופט מני מזוז בכנס חיפה למשפט
(באדיבות כנס חיפה למשפט )

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, אמרה בדברי פרידה ממזוז: "אנו חבריך בבית המשפט העליון הצטערנו מאוד על החלטתך לסיים טרם עת את כהונתך עמנו, אך אין לנו אלא לכבד את רצונך זה. בכל התפקידים שמילאת בשירות הציבורי יצא שמך כמשפטן מן המעלה הראשונה.
"תפקידך כיועץ משפטי לממשלה העביר אותך אל חזית הבמה הציבורית-משפטית, ושם קנית לעצמך מוניטין של איש מקצוע יסודי וחסר פשרות, הפועל לחיזוק כוחה של מערכת אכיפת החוק אל מול הפשיעה המאורגנת ולא פחות מכך אל מול השחיתות השלטונית. בשבתך על כס השיפוט התגלית כשופט חד ומהיר-תפישה, שמפגין בקיאות בעקרונות משפטיים וגם בפרטים הקטנים של כל תיק ותיק, מחויב לזכויות אדם ומודע לחשיבות שבשיפור המערכות האמונות על שמירת זכויות אלה".