(צילום: משי בן עמי)

יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת ויו"ר ועדת המשנה לשבויים ונעדרים, ח"כ צבי האוזר, אמר היום (ב') כי עסקת חילופי השבויים שעלתה שוב על השולחן בימים האחרונים היא "עסקה שערורייתית ששוברת את עקרונות דו"ח שמגר ושתחזיר למעגל הטרור מאות מחבלים".
לדברי האוזר, שהודיע בשבוע שעבר על הצטרפות למפלגה החדשה של גדעון סער, "מתוקף תפקידי נחשפתי לכל הפרטים ועליי לומר באופן ברור: מדובר בעסקה שערורייתית. אני קורא לראש הממשלה לסגת מהרעיון המסוכן הנדון בין הצדדים ולהסיק את המסקנות המתחייבות מהשלכות עסקת שליט, אשר רוב המחבלים ששוחררו במסגרתה חזרו לטרור".
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
יחיא סינוואר ובנימין נתניהו
נתניהו ומנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר
(צילום: AP, יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
הצהרת בני גנץ וצבי האוזר
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, צבי האוזר
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
בסוף השבוע חשף אליאור לוי ב-ynet הצעה חדשה שהעבירה ישראל לחמאס באמצעות משלחת מודיעין מצרית. לפי המקורות הפלסטיניים, ישראל הציעה לא רק גופות מחבלים אלא גם אסירים חיים, אבל לא כאלה עם "דם על הידיים". זאת, על רקע התפרצות הקורונה המחמירה ברצועת עזה, ואפשרות הסיוע.
בעזה מוחזקות גופותיהם של חללי צה"ל מ"צוק איתן", סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול. כמו כן מוחזקים בחיים ככל הנראה זה יותר מחמש שנים האזרחים שחצו בעצמם את הגדר לרצועה, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד.
ועדת שמגר שאותה הזכיר האוזר, בראשות נשיא העליון לשעבר מאיר שמגר ז"ל, הגישה ב-2012 המלצות להקשחת מו"מ לעסקאות שבויים. אולם מאז, ראש הממשלה לא הביא את ההמלצות להצבעה בקבינט או בממשלה.
באולפן ynet הבוקר הסביר פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי כי מאחורי היוזמה עומד המתווך ירון בלום, ויש התגמשות ישראלית. המסרים שמועברים באמצעות המתווכים נוגעים בנקודות הבאות:
- הקורונה מכה בכם חזק ועלולה להכות חזק יותר, ואנחנו מוכנים לעזור בכל מיני דרכים, ובלבד שתגלו גמישות בעניין השבויים והנעדרים.
- המתווכים רמזו: עוד מעט יש בחירות בישראל, ואין סיכוי שפוליטיקאי ישראלי, במיוחד מהימין, יעשה בתקופה כזו ויתורים לחמאס בדומה לעסקת שליט.
- גם בחמאס יש בחירות שמתנהלות בתקופה זו, ומי שישחרר אסירים יש לו סיכוי טוב להרוויח.
- הסדרה רצינית עם תשתיות משמעותיות בעזה לא תקודם בלי פתרון הסוגיה.
- בישראל יודעים מה גורל כל אחד ואחד מהשבויים והנעדרים. אז אין טעם במשא ומתן מקדים בעניין.
שמחה גולדין, אביו של הדר, אתמול באולפן ynet
(צילום: אבי חי)

3 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
יחד עם זאת, לפי שעה חמאס לא מסכים לתנאי הישראלי שלא ישוחררו מחבלים שאחראים ישירות לרצח. בישראל לא צפויה התגמשות, ולכן לפי שעה אין עסקה מיידית על הפרק, למרות מה שמוגדר "הזדמנות חד פעמית".
רון בן ישי מדגיש עוד כי חמאס נשמע מאוד ללובי האסירים בכלא, ועד שלא תישקף סכנה לשרידותו של שלטון חמאס בעזה, הוא לא צפוי לוותר בסוגיית האסירים "עם דם על הידיים".