4 צפייה בגלריה
הר אבן עם האסטרונאוטים אילן רמון ז"ל ויצחק מאיו
הר אבן עם האסטרונאוטים אילן רמון ז"ל ויצחק מאיו
אבי הר אבן עם אילן רמון שלא שב, ועם יצחק מאיו, אסטרונאוט הגיבוי
(צילום: משרד המדע והטכנולוגיה)
הקורבן השני של פרעות תשפ"א: חתן פרס ביטחון ישראל בעבר אבי הר אבן מת מפצעיו בבית החולים רמב"ם, באותו היום שבו הוכרזו הפרויקטים הזוכים בפרס זה השנה. הר אבן, בן 84, הוא הקורבן היהודי השני במהומות, לאחר יגאל יהושע שנרצח בהתפרעויות בלוד.
"שמעתי בצער רב על מותו של אבי הר אבן, חתן פרס ביטחון ישראל, מנהל סוכנות החלל לשעבר ומי שתרם רבות לביטחון ישראל בדרכים שחלקן לעולם לא יסופרו", כתב אמש (א') בטוויטר שר הביטחון בני גנץ. "אבי, שנפגע במהומות בעכו ומת מפצעיו, היה גיבור ישראל. כשנעניק את הפרס לזוכים השנה נזכור אותו ואת תרומתו".
4 צפייה בגלריה
אבי הר-אבן
אבי הר-אבן
הר אבן. גנץ: "כשנעניק את הפרס השנה נזכור אותו ואת תרומתו"
(צילום: עמית שעל)
הצתת מלון אפנדי ומסעדת "אורי בורי" הסמוכה

"זה נורא שאנשים מתו מהאלימות הזו בלי שום סיבה", אמרה ל-ynet אלמנתו של יהושע לאחר מותו של הר אבן, מנכ"ל סוכנות החלל הישראלית לשעבר ומבכירי תעשיית החלל בארץ. "אני "שולחת הרבה כוחות למשפחה, שיחזיקו מעמד".
הר אבן, ששהה במלון אפנדי בעכו, נפצע אנושות כשפורעים ערבים הציתו את המלון. אורי ירמיאס, בעלי המלון ושף מסעדת "אורי בורי" הסמוכה, אמר לאחר מותו: "זה ערב קשה, הבשורות מזעזעות. זה הפך לאירוע של רצח. נזקים זה משהו שאפשר לתקן, אבל פגיעה בחיי אדם זה משהו לא נתפס ובלתי הפיך. זה הופך את האירוע למשהו אחר לגמרי".
ירמיאס סיפר כי בשבועות האחרונים היה בקשר עם בתו של הר אבן והתעדכן במצבו: "ידעתי שמצבו קשה, אבל היו לי תקוות שיקרה נס, שהוא יתאושש ושאולי אפילו נחגוג עוד יחד".
4 צפייה בגלריה
אורי ירמיאס
אורי ירמיאס
אורי ירמיאס: "זה הופך את האירוע למשהו אחר לגמרי"
(צילום: שמיר אלבז)
4 צפייה בגלריה
יגאל יהושע
יגאל יהושע
יגאל יהושע שנרצח במהומות בלוד. אלמנתו: "שולחת הרבה כוחות למשפחה"
את הקריירה הביטחונית החל הר אבן בצה"ל, במערך ההגנה האווירית בשנות ה-60. בהמשך שימש גם כראש מחלקת מחקר ופיתוח במטכ"ל וכראש אגף אמצעים מיוחדים במשרד הביטחון. לאחר שהשתחרר בדרגת אל"מ מילא שורת תפקידים בתעשייה האווירית, וניהל את פיתוח משגר הלוויינים שביט.
הר אבן היה המנכ"ל החמישי של סוכנות החלל הישראלית וכיהן בתפקיד במשך כעשור, מ-1995 ועד 2004. בתקופת כהונתו נבחר אילן רמון להיות האסטרונאוט הישראלי הראשון ששוגר לחלל במערבות קולומביה, לטיסה שממנה לא שב. הר אבן טיפל בהשתתפות של רמון בשיגור וריכז את המשימות עם האקדמיה והתעשייה.
אבי בלסברגר, מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע והטכנולוגיה, אמר: "אבי הר אבן היה דמות מרכזית בקידום תחום החלל בישראל הן בתעשייה והן במערכת הביטחון. בתפקידו כמנכ"ל סוכנות החלל הישראלית קידם רבות את קשרי החוץ של הסוכנות והיה הראשון למצב אותה במרכז תעשיית החלל העולמית. הרבה בזכות פועלו של הר אבן, ישראל עד היום היא מעצמת חלל בקנה מידה עולמי".
תיעוד הצתת מסעדת "אורי בורי" בעכו
(צילום: חדשות בזמן)

פרופ' איציק בן ישראל, יו"ר סוכנות החלל הישראלית: "אבי הר אבן היה מראשוני מנהלי סוכנות החלל הישראלית והניח את היסודות לבניין יכולות החלל הנוכחיות של ישראל. תרומתו לא תסולא בפז. זו אבידה גדולה למדינת ישראל".
זמן קצר לפני ההודעה אמש על מותו של חתן פרס ביטחון ישראל הר אבן, אחרי שלושה שבועות אשפוז ברמב"ם, פורסמו הזוכים השנה בפרס. גנץ אישר את המלצות ועדת הפרס להעניק השנה ארבעה פרסים לפרויקטים ופעילויות שתרמו לביטחון המדינה ולשמירה על עוצמתה ויתרונה האיכותי בשדה הקרב, הן בהיבט הטכנולוגי והן בהיבט המבצעי. הפרס יוענק על ידי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בטקס בבית הנשיא בירושלים ב-29 ביוני.
אלו הפרויקטים הזוכים בפרס ביטחון ישראל:
1. פרויקט שהוגש על ידי אגף המודיעין, במסגרתו הוקנתה לצה"ל ומערכת הביטחון יכולת ייחודית פורצת דרך ויוצאת דופן, המעניקה לצה"ל תוספת יכולת משמעותית.
2. פרויקט שהוגש על ידי מפא"ת במשרד הביטחון, בשיתוף עם רפאל, התעשייה האווירית וחיל האוויר. במסגרת פרויקט זה, שנמשך מעל עשור, התמודדו המפתחים עם פערי ידע טכנולוגיים חסרי תקדים ונאלצו להתמודד עם חוסר וודאות ללא יכולת להישען על פיתוחים דומים.
3. פרויקט שהוגש על ידי אגף התקשוב בצה"ל בשיתוף עם מלמ"ב במשרד הביטחון, מערך הסייבר הלאומי, המוסד, שירות הביטחון הכללי ואגף המודיעין. פרויקט זה נועד לייצר הגנה קיברנטית מערכתית, מפני איום התקיפה בסייבר, אשר הפך לאיום משמעותי ויום יומי במהלך השנים האחרונות.
4. פרויקט שהוגש על ידי אגף המודיעין בשיתוף חיל האוויר, מפא"ת, רפאל, תע"א והמוסד. במסגרת פרויקט זה הושגה יכולת מקצועית, ייחודית ומשמעותית של צה"ל. הקניית יכולת זו לצה"ל נבעה מפריצות דרך ופיתוחים ייחודיים וייעודיים תוך הפגנת תעוזה, חזון, נחישות ויצירתיות פרי עמלם ושילובם של הגורמים המעורבים.
פורסם לראשונה: 23:46, 06.06.21