4 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן נפתלי בנט יאיר לפיד משה גפני
יעקב ליצמן נפתלי בנט יאיר לפיד משה גפני
משה גפני, נפתלי בנט, יאיר לפיד ויעקב ליצמן
(צילום: יואב דודקביץ, גבריאל בהרליה, ירון ברנר, אבי מועלם, אלכס קולומויסקי, יהונתן בלום)
גוש הימין מתחיל להשלים עם כישלונו של בנימין נתניהו במאמצי הרכבת הממשלה, ובפלג הליטאי של יהדות התורה כבר יש מי ששוקלים להימנע בהצבעה על ממשלה בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד - ובכך לאפשר את הקמתה. בתמורה לכך, תדרוש הסיעה שהאגף הימני בממשלה כזו יתחייב לשמור על הסטטוס-קוו ביחסי דת ומדינה וימנע פגיעה בתקציבי הישיבות וברווחת המגזר החרדי. עם זאת, הפלג החסידי בסיעת יהדות התורה מתנגד בחריפות למהלך ויפעל להכשלתו.
לאחר הפרסום ב-ynet ביטל יו"ר יהדות התורה משה גפני פגישה עם לפיד ביום שני, אך בסביבתו בסביבת אומרים כי היא "רק נדחתה מסיבות טכניות".
בנט: נתניהו חותר לבחירות נוספות, אי אפשר להמשיך ככה
(צילום: ערוץ כנסת)

נתניהו: בנט סגר דיל עם לפיד
(צילום: קונטקט)

ל-ynet נודע כי בסביבת יו"ר יהדות התורה משה גפני והמנהיג הרוחני הבכיר של מפלגתו, הרב חיים קנייבסקי, בוחנים ברצינות את ההימנעות בהצבעה - ואף פועלים בצעדים מעשיים לקדמה. בימים האחרונים מתקיים ערוץ ישיר בעניין בין נציגים מיהדות התורה לבנט, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער וחברת הכנסת איילת שקד, וההערכה היא שהנושא היה אמור לעלות גם בפגישה בין גפני ללפיד בשבוע הבא - שבוטלה כאמור.
מהלך כזה, אם אכן יבשיל, יכול להניב רווח לשני הצדדים: מבחינת בנט וסער, שחוששים מתגובות בוחריהם לשותפות בקואליציית מיעוט הנשענת על רע"מ או הרשימה המשותפת, הסכמות עם החרדים מייתרות את הלבנת המפלגות הערביות. יחד עם בנט, גוש השינוי עומד על 58 מנדטים - כך שהימנעות של שלושה ח"כים מיהדות התורה מספיקה להקמת ממשלה. מהצד השני, עבור יהדות התורה, שעדיין לא התאוששה מטראומת "ממשלת האחים" ב-2013 ומ"גזירות לפיד" שהולידה, מדובר בהזדמנות להבטיח כי הפעם גם האינטרסים שלה יילקחו בחשבון.
לפי שעה גפני מכחיש בתוקף כי הוא שוקל את העניין, ובמענה לפניית ynet נמסר מלשכתו כי "לא היו דברים מעולם". ואולם, בריאיונות לכלי תקשורת חרדיים נזהר היו"ר שלא לשלול שיאפשר את הקמת ממשלת בנט-לפיד - ואמר כי "גדולי ישראל" יכריעו בעניין. מי שבוחן זאת בחיוב מצד הרבנים הוא יענקי קנייבסקי, נכדו וזרועו הפוליטית של מנהיג המפלגה הבכיר, ונראה כי בדומה לגפני - גם הוא מבקש תחילה להפריח בלון ניסוי כדי למשש בזהירות את הדופק ברחוב החרדי. בבית הרב קנייבסקי סירבו להתייחס לנושא.
4 צפייה בגלריה
מטה הבחירות של יהדות התורה שעות ספורות לפני המדגמים
מטה הבחירות של יהדות התורה שעות ספורות לפני המדגמים
"אין סיבה הגיונית שנפרק את גוש הימין". מטה הבחירות של יהדות התורה
(צילום: אורן אהרוני)
4 צפייה בגלריה
המהלך טעון את אישורו. הרב גרשון אדלשטיין
המהלך טעון את אישורו. הרב גרשון אדלשטיין
המהלך טעון את אישורו. הרב גרשון אדלשטיין
(צילום: שלומי כהן, "כיכר השבת")
עם זאת, למרות הדחיפה מגבוה, נראה כי המהלך ייתקל בהתנגדות משמעותית בתוך הסיעה: הנציגים החסידיים ביהדות התורה, השר יעקב ליצמן וחברי הכנסת מאיר פרוש וישראל אייכלר, שאינם מחויבים לעמדת קנייבסקי, פוסלים כל שיתוף פעולה על לפיד והשמאל – ולא צפוי שינוי בעמדתם.
גם בקרב חבריו של גפני לנציגות הליטאית יש מי שמסתייגים מהרעיון, וכלל לא מובטח שהוא יאושר. בכל מקרה, אם המהלך יבשיל, הוא יהיה טעון את אישור הרב גרשון אדלשטיין, שותפו של הרב קנייבסקי בהנהגת הזרם הליטאי, שלפני הבחירות התבטא בכמה הזדמנויות נגד שותפות כלשהי בממשלת שמאל.
"זה טירוף מוחלט", אמר ל-ynet גורם במפלגה המתנגד למגעים. "אין שום סיבה הגיונית לכך שאנחנו נהיה אלה שמפרקים את גוש הימין ומאפשרים קואליציה של לפיד, ליברמן וניצן הורוביץ. במקרה כזה גם נסנדל את עצמנו באופן שלא נוכל אחר כך לתפקד כאופוזיציה לוחמנית כפי שמצופה מאיתנו".
אותו גורם הוסיף כי אם אכן תקום לבסוף ממשלה כזו - הוא וחבריו ידעו כיצד למזער את נזקיה גם בלי הסכמים מראש. לדבריו, "לשתף פעולה ולפעול להקמת ממשלה כזו רק בשביל כמה ג'ובים, תקציבים וראשות ועדת הכספים לגפני תהיה טעות קשה. גם ב-2013 היינו באופוזיציה ועדיין מצאנו מי שיילחם עבורנו על חוק הגיוס ועל דברים אחרים. איש לא העלה בדעתו אז שאנחנו צריכים לתמוך מבחוץ בברית האחים של בנט ולפיד".
4 צפייה בגלריה
ינקי קנייבסקי וסבו, הרב חיים קנייבסקי
ינקי קנייבסקי וסבו, הרב חיים קנייבסקי
יאפשרו את הקמת ממשלת בנט-לפיד? הרב חיים קנייבסקי ונכדו יענקי
(צילום: איליה מלינקוב)
אחד המעורבים במגעים בין הצדדים הודה כי אכן "יש כאן התלבטות אמיתית", והסביר: "ברור שלא נקבל בממשלה כזו את מה שנתניהו היה נותן, ולכן וזו רק עדיפות שנייה. אבל, צריך לזכור שבנט וסער לא באמת גרועים ממנו. לכן, אם ננעלת סופית הדלת לממשלת ימין בראשות נתניהו והמשחק נפתח מחדש - צריך להחזיק איזשהו ערוץ פתוח מולם".
הגורם עדכן כי "כרגע מנסים לראות אם יש היענות ואם אפשר להגיע להסכם טוב – ואז יוחלט אם הולכים לכיוון הזה". לדבריו, "ההבנה היא שממשלת אחדות שכזו לא תחזיק מעמד זמן רב, ולכן יש חשיבות לשמור על יחסים טובים עם בנט וסער לקראת חזרתם לגוש הימין בעידן שאחרי נתניהו".
הגורם גם עקץ בציניות את הנציגים החסידים במפלגה, ואמר כי "חוץ מהשאלה הרת הגורל האם יהיו השנה מנות טשולנט לחוגגים בהילולה במירון או לא, גדולי ישראל מוטרדים מעוד כמה דברים 'פעוטים', כמו חוקי הגיוס והגיור – ואנחנו צריכים לדאוג לזה".
באשר לטענת המתנגדים כי הדבר ישתק את יהדות התורה ולא יאפשר לה לתפקד כאופוזיציה לוחמת, הבהיר: "לא מדובר על כניסה לקואליציה ואפילו לא בתמיכה מבחוץ, אלא רק על הימנעות בהקמה. המפלגה תילחם בכל מקרה בממשלה הזו, והשאלה היא רק אם גפני יקפוץ יחד עם סמוטריץ' על כל חילול שבת ויתקוף או שההתנגדות תהיה רכה יותר".
העיתונאי החרדי ישראל כהן ("קול ברמה"), המקורב לבית הרב קנייבסקי, אמר ל-ynet כי "גם לבנט וגם ליהדות התורה יש טראומה מברית האחים הידועה לשמצה מ-2013, שבה הציבור שלנו הוכה שוק על ירך – בגיוס, בתקציבים ובמה לא. ההתלבטות כעת היא האם צריך לחזור לשם ולהיות לוחמניים - או שאפשר לתת משקל לכך שלפיד השתנה ונשמע אחרת במערכת הבחירות הזו, ושבנט, סער ושקד יהוו כנף ימין-מסורתי חזקה יחסית בממשלה שתקום".