החלטת הממשלה להחריג את הלימודים בחינוך המיוחד במהלך ימי הסגר שמתחיל הלילה בחצות, מעוררת מורת רוח בקרב ארגון המורים העל יסודיים. "המורים אינם בשר תותחים, הם נשלחים לחזית ללא הגנה, שרי החינוך והבריאות מקריבים אותם על גלגלי המאבק הפוליטי ביניהם", אמר יו"ר הארגון רן ארז.
בהתאם להחלטת הממשלה, הודיע שר החינוך יואב גלנט כי הלימודים במוסדות החינוך המיוחד יתקיימו במשך חמישה ימים בשבוע עד לשעה 14:00. "המשך הלימודים הוא צו חינוכי ומוסרי שמבטיח את רצף המענים החינוכיים, הרגשיים והטיפוליים הנדרשים לתלמידים עם הצרכים המיוחדים", נמסר ממשרדו של גלנט.
1 צפייה בגלריה
 ארז וגלנט
 ארז וגלנט
ארז וגלנט
(צילום: מוטי קמחי, אורי דוידוביץ', עידן ארבל)
במקביל החליט שר החינוך כי מסגרת יום הלימודים תקוצר כדי להקל את העומס המוטל על ציבור עובדי ההוראה של החינוך המיוחד. במשרד החינוך הדגישו כי הלימודים יתקיימו כפוף לנהלים של שמירה הדוקה על כללי הבריאות, וציינו כי לפי ניתוח הנתונים 85% מהתחלואה בקורונה התרחשה מחוץ למערכת החינוך.
ואולם, בארגון המורים חוששים כאמור מסכנת הדבקה. יו"ר הארגון ארז כתב באיגרת למורים כי "אנחנו תובעים ממשרד החינוך לבטל את החרגת החינוך המיוחד בסגר ולקיים הוראה מרחוק כדי להגן על בריאות המורים. כל מורה שיחליט לא להגיע לבית הספר כדי לא לסכן את עצמו, משפחתו ותלמידיו - יקבל גיבוי מלא, משפטית ומשמעתית. רק כך יבינו בממשלה שהמורים הם לא הפקר".
דיון בנושא קיום לימודים בחינוך המיוחד
(צילום: ערוץ הכנסת)

החינוך המיוחד מונה 280 אלף תלמידים ואלפי מורים ומטפלים שעדיין לא חוסנו. "ממשלת ישראל החליטה להחריג אתכם משאר עובדי ההוראה ולאלץ אתכם להמשיך וללמד פיזית, פרונטלית, בכיתות, למרות הסגר הכללי", כתב ארז למורי החינוך המיוחד. "לא טובת התלמידים עומדת לנגד עיניהם של מקבלי ההחלטות, שהרי גם התלמידים נמצאים בסיכון רב עקב התפרצות המגפה שהכניסה את כל המדינה לסגר.
"אתם המורים חשים, ובצדק, כקורבנות למאבקים הפוליטיים בין שר החינוך יואב גלנט לבין שר הבריאות יולי אדלשטיין, כשכל אחד מהם רוצה להראות לרעהו את כוחו ואת מנהיגותו - וזה על גבם של המורים והתלמידים בחינוך המיוחד והתלמידים בסיכון. הם מנצלים את מצוקת התלמידים וההורים ובה בעת את אהבתכם ומסירותכם אליהם".

"המנהלים והצוותים בשטח מפוחדים"

במקביל, מנהלי מוסדות החינוך לנוער בסיכון וחינוך מיוחד תובעים לחסן את הצוותים. המנהלים ציינו כי הם מצדדים בהמשך הפעלת המסגרות, אך יחד עם זאת סבורים כי יש להן על הצוותים שמפעילים אותם. "בסגר הראשון היינו שותפים במאבק להחרגה בתי הספר לנוער בסיכון כדי שימשיכו לפעול מתוך הבנה שהילדים האלה זקוקים למסגרת שמצילה אותם בכל יום", אמרה סיגל מורן, מנכ"לית ארגון "ברנקו וייס".
היא הוסיפה: "היום, כשהמגפה מכה בעוצמה בגל השלישי, אזורים שלמים במדינה נצבעים אדום, משאירים את צוותי החינוך שממשיכים לפעול בסגר במסגרות המיוחדות - חשופים לגמרי להידבקות. המנהלים והצוותים בשטח מפוחדים ומבקשים באופן הפשוט ביותר מהממשלה - תגנו עלינו. אני קוראת למשרד הבריאות לחסן באופן הדחוף והמיידי ביותר את צוותי החינוך שממשיכים לפעול בסגר במוסדות לנוער בסיכון וחינוך מיוחד. אל תפקירו אותם".