(צילום: משי בן עמי)

פיילוט שמטרתו מניעת הסחת דעתם של נהגי תחבורה ציבורית על ידי הטלפונים הניידים שלהם הוטמע לאחרונה ב-30 אוטובוסים של חברת "קווים". מדובר בטכנולוגיית מיסוך של חברת "סייברוואן", המשתקת את אפליקציות המסרים, המשחקים והחדשות במכשירי הסלולר של הנהגים, ומאפשרת רק קבלת והוצאת שיחות, ואפליקציות ניווט ומוזיקה.
המיסוך אמור להשפיע על אזור הישיבה של הנהג בלבד והקליטה של הנוסעים לא תיפגע. במידה שתישלח לו הודעה במהלך הנהיגה, הוא יקבל אותה רק בתום הנסיעה, על מנת שלא יתפתה לקרוא ולענות. שולח ההודעה יקבל תשובה שלפיה הנמען נמצא כעת בנהיגה, וכי הוא מוזמן להתקשר.
1 צפייה בגלריה
נהגי אוטובוס מסמסים בזמן הנהיגה
נהגי אוטובוס מסמסים בזמן הנהיגה
ארכיון. נהג אוטובוס בזמן נסיעה
(צילום: אור ירוק)
את המערכת, טוענים בחברה, לא ניתן "לתחמן" עם נייד נוסף. אם יצליח הפיילוט, תבקש "קווים" להתקין את המערכת בכל 1,500 האוטובוסים שלה. "היסח הדעת היא בעצם התמכרות שיש לכולנו", אמר באולפן ynet מנכ"ל סייברוואן, אורי גלבוע. "הבעיה הזאת קיימת אצל כולנו כנהגים".
על רקע כמה מקרים בשנים האחרונות שבהם תועדו נהגי תחבורה ציבורית עסוקים במכשירים הניידים שלהם בזמן נסיעה, פועלים בעמותת "אור ירוק" לקדם חקיקה שתחייב את מיסוך תא הנהג. על פי נתוני העמותה, 76 בני אדם נהרגו בשנת 2020 בתאונות דרכים במעורבות אוטובוסים ומשאיות – רבע מכלל ההרוגים בתאונות הדרכים.
מנכ"ל עמותת אור ירוק, ארז קיטה: "לריכוז של הנהג בכביש יש חשיבות מכרעת בהימנעות ובצמצום תאונות דרכים, ולכן חייבים לוודא שהנהגים יעסקו רק בנהיגה. מערכות שחוסמות את השימוש בטלפון הסלולרי בזמן נהיגה יכולות לתרום לבטיחות בדרכים".