2 צפייה בגלריה
הצעיר עם המוגבלויות שהיה עצור
הצעיר עם המוגבלויות שהיה עצור
הצעיר שהוחזק במעצר
צעיר פלסטיני בעל מוגבלויות ממחנה הפליטים שועפט הוחזק במעצר במשך ארבעה חודשים, לאחר שהוגש נגדו כתב אישום על גניבה, ולא נמצאה עבורו מסגרת טיפולית מתאימה. לפני שלושה ימים הורה בית המשפט העליון לשחררו ומתח ביקורת על רשויות אכיפת החוק. "ההחלטה להשאירו מאחורי סורג ובריח היא טורדת מנוחה", כתבה השופטת דפנה ברק-ארז, שתיארה את המקרה כ"קפקאי".
הצעיר, בן 23, עבר בגיל שמונה פגיעת ראש מרימון הלם, ומאז מאז הוא סובל משורה של קשיים ומוגבלויות פיזיים, קוגניטיביים ונפשיים. בחודש מאי הוגש נגדו כתב אישום על ניסיון גניבת אופניים, והוא שוחרר בתנאים מגבילים. בספטמבר האחרון הוגש נגדו גם כתב אישום על גניבת תיק ופותחן בקבוק יין מתוך חנות סגורה. לאחר המקרה הזה ביקשה מחלקת התביעות במשטרה להאריך את מעצרו עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
תסקיר שירות המבחן המליץ לשחרר אותו לשהות במסגרת טיפולית ולבנות לו תכנית שיקום כוללנית שתסייע לו להימנע מביצוע עבירות נוספות. אך בגלל שבמסגרת היחידה בארץ שעשויה להתאים לו לא היה מקום, הוא נותר במעצר. זאת גם לאחר שאביו של הצעיר הודיע לבית המשפט כי הוא יישאר בבית כדי להשגיח עליו, למרות ההשלכות הכלכליות של היעדרותו מהעבודה. אך המדינה התנגדה לשחרורו וטענה כי למרות שברור שהצעיר לא מתאים לשהות בין כתלי בית הסוהר, הוא גם לא יכול לשהות בבית הוריו בגלל "המסוכנות הנשקפת ממנו".
2 צפייה בגלריה
השופטת ברק-ארז
השופטת ברק-ארז
השופטת ברק-ארז
(צילום: עמית שאבי)
בית משפט השלום אמנם הורה לשחרר את הצעיר למעצר בית, אך המדינה ערערה על ההחלטה לבית המשפט המחוזי - שקיבל את הערעור והותיר את הצעיר במעצר. הצעיר ערער לבית המשפט העליון. במסגרת הערעור הוגשה חוות דעת של שירות בתי הסוהר, שתיאר את מצבו הפיזי הקשה של הצעיר. צוין בה כי באחד הלילות הוא אף הועבר לתא המכונה "מעלית" ושמור לאסירים שיש חשש כי יפגעו בעצמם.
בדיון שנערך בעליון הורתה השופטת ברק-ארז לשחרר את הצעיר למעצר בית, תוך שהיא מתחה ביקורת קשה על המשטרה ועל הפרקליטות שהתעקשו לערער על שחרורו של הצעיר למעצר בית. "המקרה שבפנינו מדגיש את הצורך לתת מענה למי שמוגבלותו הופכת את תנאי מעצרו לסבל בל יתואר", כתבה השופטת. "אכן, יש להגן על הציבור מפני פגיעה בו. אולם, כמו בכל הקשר אחר, נדרש איזון סביר ומידתי. כך, בענייננו האיזון הוא בין עבירות שאינן מצויות כלל ברף החמור מחד גיסא, וחוסר התאמה מובהק של האדם שמואשם בביצוען למערך הכליאה של שירות בתי הסוהר, מאידך גיסא".
עו"ד אמיר נבוןעו"ד אמיר נבון
עו"ד אמיר נבון שייצג את הצעיר מסר: "בית משפט העליון שאג את שאגתם של האנשים השקופים. לדעתי ומבחינת הציבור, הסיפור האמיתי מפסק דין הזה צריך להיות ההבנה שבאמת ישנו תובע כזה, שעובד במשטרת ישראל, עורך דין, שהחליט שצריך להמשיך ולהחזיק אדם מיוחד כזה במעצר והגיש ערר לבית המשפט המחוזי. אני כבר ימים רבים מנסה לחשוב איזו הנמקה הגיונית אפשרית קיימת בפיו של אותו התובע בעניין ולא מוצא ולו אחת ראויה דיה".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה כי "הנאשם נעצר בגין שורה של עבירות פליליות ביניהן פריצה לבניין ולרכב וגניבה, אותן הוא ביצע בעודו מפר מעצר בית בבית הוריו, שהוטל עליו לאחר שהואשם בתקיפת אדם באמצעות מוט ברזל. מצבו של הנאשם לא נעלם מעיני התביעה ולאורך כל ההליכים , ניתנה הסכמה לשחרורו *לחלופה טיפולית חוץ ביתית* , זאת בהתאם להמלצת שירות המבחן ולנוכח העובדה שמשפחתו נמצאה כלא מתאימה לשמש כחלופה. יודגש כי גם משפחתו ערה למצבו ושותפה לרצון להפנותו לחלופה טיפולית . חרף האמור- ביהמש החליט לשחררו לבית הוריו, בניגוד להמלצות הטיפוליות ועל כן הוגש ערר שהתקבל על ידי ביהמ״ש המחוזי אשר אף האיץ ברשויות הרווחה לפעול למציאת מסגרת מתאימה לנאשם. יודגש כי מציאת פתרון רווחתי הולם למצבו, אינו מצוי לפתחה של התביעה, אשר אף מצווה להמשיך ולדאוג כל העת לשלום כלל הציבור. נמשיך להיאבק בעבירות הרכוש באשר הן ובבד נפעל להקפיד בכל שלבי ההליך הפלילי על כבודם וזכויותיהם של נאשמים בפלילים".