ראשי הרשויות החרדיות בני ברק, אלעד, ביתר עילית ועמנואל שיגרו היום (א') מכתב חריף לראש הממשלה בנימין נתניהו, שבו הם מטילים עליו את האשמה על הטיפול הכושל של המדינה במשבר הקורונה בריכוזי המגזר ואת האחריות למשבר האמון החריף בין הצדדים. מוקדם יותר נחשף כאן ב-ynet על אודות המכתב המתגבש.
● לעיון במכתבם של ראשי הערים לנתניהו - לחצו כאן
ראש העיר בני ברק אברהם רובינשטיין, ראש העיר אלעד ישראל פרוש, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין וראש מועצת עמנואל אליהו גפני הודיעו כי הם מפסיקים את שיתוף הפעולה עם רשויות המדינה במאבק למניעת התפשטות הנגיף והזהירו כי החרדים יבואו חשבון בקלפי עם ראש הממשלה שהיה לדבריהם אטום לכאבם. עוד הבהירו כי מכתבם זה משלח בתיאום עם הרבנים הבכירים, מנהיגי הציבור החרדי.
5 צפייה בגלריה
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
 בנימין נתניהו אברהם רובינשטיין, ישראל פרוש, יעקב גוטרמן ומאיר רובינשטיין
נתניהו וארבעת ראשי הערים החרדיות
(צילום: עמית שאבי, שוקי לרר, מאיר פנקס )
"בהחלטות אותן קיבלת אתה, בקולך, מעל ראשנו (גם אם מאחורי שמות של קבינט או 'הממונה'), הפכת את הציבור החרדי לשק החבטות והריצוי של תושבי המדינה", האשימו ראשי הערים, "בחרת להשתמש באנשי קש דוגמת פרויקטורים וכדו', בעוד אתה האיש שמכריע גורלות. הקול הוא קולך, ההכרעות הן שלך כמי שמוביל, מנחה ומכריע".
נתניהו, כך נכתב, לא הקדיש "רגע של מחשבה" על סבלם של רבבות אזרחים, אלא הכה בהם שוב ושוב על מנת ליצור מצג שווא של שליטה במגיפה. "מעולם לא טרחת לשמוע את קולנו, להבין את המצוקות ולנסות לקדם יוזמות ממשיות לשיטוח עקומת התחלואה", הטיחו בו ראשי הערים, "במקום זה בחרת בצעדי ענישה בדמות סגרים ומגבלות לכמעט מיליון נפש שאין בהן שום ריפוי כפי שנוכחת לדעת".

"המסורת נרמסת על ידך"

במכתב נטען עוד נתניהו בחר לאפשר שגרת חיים כמעט מלאה בחודשי הקיץ למרות התפשטות הקורונה, כדי שלא לפגוע באזרחים, אך בחרדים הוא אינו מתחשב ומוביל במכוון לסגר בריכוזי המגזר דווקא ערב חגי תשרי. "בכאב ובזעם עצור אנו רואים יום אחר יום כיצד כבודם של גדולי התורה, חיי התורה, מנהגי הקהילות וכבוד המסורת של מרבית תושביה היהודים של הארץ הזו, נרמסת על ידך באופן שלא זכור כמותו", כתבו הארבעה.
"כל סגר שכזה הביא לשבירת אמון ולדרדור של עשרה צעדים לאחור בנכונות להיבדק, לשמור על הכללים ולציית להנחיות הבריאות, כשעם הסרת הגדרות מצאנו את עצמנו מתחילים הכל מהתחלה. מול הקושי ותגובות התסיסה הקשחתם את נתוני ה'רמזור' עוד ועוד בשורת תנאים שאינם ממין העניין ואין בהן בדל של הבנה במארג החיים המגזרי וביכולת ליצור שינוי".
נציגי החרדים מאשימים את ראש הממשלה גם באווירה הציבורית נגדם: "הורדת הלחץ התקשורתי והפנייתו לציבורים המוחלשים ביותר במבט מאשים ואפס חמלה, זו דרך שלא נוכל לקבלה עוד בשוויון נפש. הציבור החרדי כל כולו לא ישכח את העוול שנעשה לו. לא נשכח מי האיש שחתם בידו, פעם אחר פעם, על הפיכתנו למפיצי מחלות ואויבי העם, בענישה סלקטיביות של רבבות משפחות, בני המגזר החרדי.
"ההחלטות שקיבלת, פעם אחר פעם, נעשו בהיעדר היגיון ותוחלת בריאותית ומכוונות באופן חד וברור נגד הציבור החרדי. אנו רואים בך את האשם היחידי לצעדי ענישה אלו, להשפלת כבוד המסורת וכבודנו כאזרחים לגיטימיים בארץ הזו. לא נוכל להחריש עוד. הקול – קולך, אך בסופו של יום תישמע תגובתם הנכאבת של רבבות תושבי הערים החרדיות – בקולם. שקלנו רבות ונועצנו במשלחנו – בתי גדולי ישראל מנהיגי הדור שליט"א טרם נכתבו שורות אלו".
לסיכום, הצהירו ראשי הערים החרדיות: "אנו מודיעים בזאת כי נפסיק את שיתוף הפעולה עם הרשויות השונות בכל הנוגע לסגר. רשויות המדינה מוזמנות לפעול בעצמם כפי שהן פועלת בלאו הכי מעל ראשינו. טלו אתם ובאופן אישי אתה ראש הממשלה, את האחריות לשינוי ולביצוע.
"הפכת את החרדים לשק חבטות. השתמשת באנשי קש דוגמת פרויקטורים, אבל אתה הכרעת גורלות. הפכת אותנו למפיצי מחלות ואויבי העם. במקום להקשיב הענשת קולקטיבית בסגרים והגבלות. רמסתם את כבודם של הרבנים, התורה והמסורת והשפלת אותם. לא נשכח את העוול. אנחנו מפסיקים את שיתוף הפעולה עם הרשויות בנוגע לסגר. קחו מכאן את האחריות".
אחרי שבועות שבהם מיקדו מנהיגי הציבור החרדי את חצי הביקורת בממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הוחלט כעת להסיט את האש לעבר נתניהו – ולא רק כטקטיקה. "הוא זה שלא סופר אותנו", הסביר ל-ynet גורם חרדי את הקו החדש, "גמזו הוא רק בובה". לדבריו, "ביבי חייב להבין שאנחנו לא בכיס שלו. הגענו למצב שאין לנו עוד מה להפסיד, הולכים על הראש שלו".
תושב ביתר עילית: "הפעם לא נשתוק"
(צילום: אלי מנדלבאום, חגי דקל)

להחלטה של ההנהגה המקומית שותפים גם יושבי ראש המפלגות החרדיות בכנסת, והמכתב נוסח ונשלח בתיאום איתם. הפוליטיקאים החרדים מבינים כי אין מנוס ממתקפה אישית גם נגד נתניהו, אך לעת עתה הטילו את המשימה על ראשי הרשויות. הערב כבר מתוכננת הפגנה בבני ברק, ובהודעות שהופצו בעיר נקראו התושבים לצאת למחאה בעקבות אובדן האמון בהחלטות קבינט הקורונה. "אל תגידו ידנו לא בדבר הזה", נכתב בהודעות לתושבים. "מי שלא מגיע נותן יד לסגירת העיר".
יוזמי המהלך מתלבטים אם להתייחס במפורש לאפשרות של זניחת הברית הפוליטית עם ראש הממשלה במקרה שהיחס הנוכחי לרשויות יימשך, אך רמז עבה נכלל בכל מקרה במכתב.
5 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
דרעי וליצמן. הכדור בידי ראשי הרשויות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
במקביל, סיעת יהדות התורה החליטה לקיים מחר את ישיבתה השבועית בעיריית בני ברק. ההחלטה על הצעד החריג נעשתה כחלק מהמאבק של חברי הכנסת של יהדות התורה נגד החלטת הממשלה על "צעדים חסרי פרופורציה" כלפי חלק מהרשויות החרדיות, ולאות "הזדהות עם רבבות התושבים, המשפחות, ובעלי העסקים שעל לא עוול בכפם יסבלו קשות ממגבלות הסגר".
בתוך כך, ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין תקף בשימוע עם האלוף במיל' רוני נומה את ההחלטה הצפויה על סגר. "הסגר לא מוכיח את עצמו. זאת התעללות ברבבות משפחות חרדיות", אמר רובינשטיין. "הסגר רק יגביר את התחלואה ולא יפחית אותה, הציבור החרדי יבוא חשבון עם מי שיחתום על הצו לסגר".
בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, השתתף הבוקר ראש העיר אלעד ישראל פרוש שהטיח האשמות בפרופ' גמזו סביב הכוונה להטיל סגר על עירו לאור היכללותה ברשימת הרשויות האדומות. פרוש טען כי רבים מהנדבקים ששויכו לעירו כלל לא נמצאים בעיר - אם כי בישיבות בערים אחרות או במלוניות. פרופ' גמזו השיב לו בעניין הטענה הזו: "לאור ההערה, נטרלנו את הדבר הזה בבדיקות החיוביות ובחולים הפעילים. הייתה ירידה אבל כרגע יש עלייה, וזה מטריד. אנו לא יכולים לעמוד מנגד, יש לנו צורך לעזור".
5 צפייה בגלריה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
מאיר רובינשטיין ורוני נומה
ראש העיר ביתר עילית מאיר רובינשטיין בשימוע עם רוני נומה
(צילום: דוברות ביתר עילית )
גמזו הוסיף בתגובתו לפרוש: "אתה ראש עיר מצוין. אתה עובד טוב ואתם עושים עבודה טובה. אילולא הייתם עושים אותה, היינו בהתפרצות גדולה יותר. אני מוקיר את העבודה שאתה עושה". לדברי גמזו, "עצם העובדה שאתם מנהלים את זה ברמה היומיומית עם המסירות ראויה לכל ציון. זו החלטה קשה, היא לא פשוטה לי. ביקרתי אצלך ואמרתי שצריך לתת לרשויות המקומיות את אפשרויות הניהול. אבל עם כל העוצמה, זה קשה ומורכב - אתם לא מצליחים עד הסוף לעשות את זה. הייתה ירידה וכרגע יש עלייה מטרידה. לכן אנו לא יכולים לעמוד מנגד".
ממונה הקורונה הוסיף: "אני חוטף אש שנועדה להסיט אותי מהחלטות מקצועיות. אני חייב לתת מענה, אני לא יכול לעמוד מהצד. סגר זה אמצעי בכל העולם, זה כלי טיפול בקורונה, תבינו את זה.
גמזו בדיון על הסגרים בכנסת
(ערוץ הכנסת)

"בחרו בפרויקטור שהוא די אנטי סגר. כולם מכירים את הדעה שלי עד כדי כך שחשבו שאני אנטי קורונה. כשהגעתי היו 1,800 מאובחנים ביום. הייתי צריך להתמודד בישיבות הקבינט עם דעה לא רווחת. אני רואה הרבה מאוד אנשים קורסים. חלק מהבעיה זה שלא טיפלנו באוכלוסיות מוחלשות חברתית וכלכלית במשך שנים, ואני בטח לא מחפש להקשות על האוכלוסיות הללו. אני לא יכול ללכת עם חבילות הסיוע ואני לא ארגיש בנוח אם יהיה סגר ללא חבילות סיוע. לגבי סגר כללי, אני משתדל להתרחק מזה כי אני ראיתי שסגר כללי נוסף זה קושי ושבר עוד יותר גדול".
ביום חמישי מיקדו הפוליטיקאים החרדים את המתקפות שלהם בפרופ' גמזו. השר יעקב ליצמן טען בדיון בקבינט הקורונה כי "ההחלטה להטיל סגר בשלב זה היא חלק מתוכנית סדורה של כמה מהגורמים להביא לסגר בחגים ולסגירת בתי הכנסת בימי ראש השנה, יום כיפור וסוכות - מה שלא נאפשר בשום צורה".
5 צפייה בגלריה
גמזו וגרוטו בוועדת חוק חוקה ומשפט
גמזו וגרוטו בוועדת חוק חוקה ומשפט
רוני גמזו בכנסת, היום
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
ליצמן אף נימק את התנגדותו: "כפי שהוכח בשטח, סגר לא ממוקד בשכונה מסוימת לא יעיל להורדת התחלואה. בעבר המהלך התברר כצעד ענישה קולקטיבי, לא מידתי ולא נכון". אף שראש הממשלה נתניהו הבהיר כי יהיה צורך בגיבוש מתווה לתפילות במקרה של סגר - ליצמן לא הסתפק בכך.
שר הפנים אריה דרעי (ש"ס) אמר באותו דיון בקבינט הקורונה: "השאלה היא אם מטילים את המגבלות במקום סגר כי רוצים לרצות את הציבור שמסתובב כרגיל בתל אביב ובשוק מחנה יהודה, או אם רוצים להגיד שאין סגר כללי בגלל דרעי וליצמן". הוא שאל את גמזו: "אתה חושב שעל ידי הצעדים הללו אפשר למנוע סגר כללי - או שאתה מנסה לרצות את הציבור לפני סגר כללי?".
לאחר הדיון ופרסום ההחלטות שהתקבלו בו, שרים וחברי כנסת מיהדות התורה שיגרו מכתב בהול לנתניהו. "מתקבל הרושם שבמקום שפרופ' גמזו יעסוק במלאכת הטיפול במגפת הקורונה, הוא עוסק בכותרות פופוליסטיות, בדיבורים ובמעשים שפוגעים פעם אחר פעם בציבור החרדי בישראל", הם כתבו.
בהכנת הכתבה השתתף איתי בלומנטל
פורסם לראשונה: 13:14, 06.09.20