אחרי חמש שנים של איתור מוקשים, המכרסם שזכה לכינוי "העכברוש הגיבור" פורש מתפקידו.
מגאווה, חולדה אוגרת גמביאנית, נולד בטנזניה ב-2014. הארגון הבלגי APOPO – שפועל לאיתור מוקשים ברחבי העולם – גייס את מגאווה לשירותיו. הארגון מאמין שחולדות מהזן של מגאווה אופטימליות למשימה: הן מהירות מבני האדם ומסוגלות לחצות בזריזות שדות מוקשים. בשל הגודל שלהן אין סכנה שהמוקשים יתפוצצו.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, PDSA)
אנשי APOPO אילפו את מגאווה להריח חומרי נפץ ולהתריע על הסכנה. כשעשה עבודה מוצלחת הוא קיבל פרסים: בננות ובוטנים. ב-2016, כשמגאווה היה בן שנתיים, הוא נשלח לעיר סיאם ריפ בצפון מערב קמבודיה. מיליוני מוקשים הוטמנו ברחבי קמבודיה בין 1975 ל-1998, ועשרות אלפים נפגעו מהם.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, PDSA)
מייקל היימן, ראש תוכנית APOPO בקמבודיה, אמר שבמשך השנים סרק מגאווה שטח של 225,000 מ"ר – כ-42 מגרשי כדורגל. היימן אמר כי "למרות שמצבו הבריאותי עדיין טוב הוא הגיע לגיל הפרישה, ובפירוש איטי יותר. הגיע הזמן". חולדה אוגרת גמביאנית חיה עד שמונה שנים.
בחמש שנות פעילות איתר מגאווה 71 מוקשים ו-38 נפלי תחמושת שלא התפוצצו. בשנה שעברה העניק לו ארגון הצדקה הווטרינרי הבריטי PDSA את עיטור הגבורה לבעלי החיים – שעד כה היה שמור בעיקר לכלבים. היימן אמר שמגאווה הוא "חולדה יוצאת דופן. בוודאי שאנחנו נתגעגע אליו". כעת, "בזמן הפנסיה", מגאווה יקדיש זמן למה שהוא אוהב במיוחד - אכילת בננות ובוטנים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AFP, PDSA)
לפי APOPO, יותר מ-60 מיליון איש ב-59 מדינות נתונים בסכנה בגלל מוקשים ונפלי תחמושת שטרם התגלו. בארגון אמרו שבשנת 2018 נהרגו או נפצעו 6,897 בני אדם כתוצאה ממוקשים ונפלי תחמושת.