חברי כנסת מהליכוד נגד החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה
(צילום: ערוץ כנסת )

ח"כים מהליכוד נגד החוק למניעת אלימות כלכלית במשפחה: אחרי שאושרה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק המאפשרת לבית המשפט להורות על עצירת אלימות כלכלית במשפחה בצו - ומאפשרת לקורבנות לתבוע פיצוי בהתאם - הודיעו בצהריים (יום ב') חברי הכנסת של הליכוד בוועדת החוקה כי יצביעו נגד ההצעה. לקריאת הצעת החוק המלאה לחצו כאן.
6 צפייה בגלריה
השרה וחברי הכנסת של הליכוד
השרה וחברי הכנסת של הליכוד
(צילום: ערוץ כנסת, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בדיון אמרה היועצת המקצועית לשר המשפטים אבי ניסנקורן כי מדובר בהצעת חוק תקדימית, אבל כזאת שבאה לטפל בבעיה שקיימת בשטח, כלשונה. "הצעת החוק אדישה למגדר ומין והיא נועדה לטפל בכל סוגי האלימות הכלכלית", היא אמרה.
למרות זאת, חלק מהאמירות שנשמעו בדיון על ההצעה של השר ניסנקורן, שאליה הצטרפו השרים מירב כהן ואיציק שמולי, ואליהם לוותה גם הצעה פרטית בנושא של ח"כ קרן ברק, עוררו ביקורת קשה.
בין היתר, ח"כ שלמה קרעי אמר בדיון: "השר ניסנקורן והשרה מירב כהן מנסים לקדם הצעת חוק מסוכנת ומנותקת, זו כריכה של דבר בדבר באופן דמגוגי. השתגענו לגמרי. יש משמעת קואליציונית וזה ייקבר כאן קבורת חמור.
"יש להעניש על אלימות בכל חומרת הדין ואני תומך בכך, אבל ה'משפטיזציה' השתלטה על הדמוקרטיה וניסנקורן מעוניין להכניס אותה לתוך המשפחה", הוא הוסיף, "את החוק הגישה זהבה גלאון לראשונה, והיא אמנם עזבה את הכנסת, אבל חלקים גדולים נשאבו לוואקום שהיא השאירה. אל תתנו לשופטים לנהל לנו את המשפחה".
6 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
"אל תתנו לשופטים לנהל לנו את המשפחה". ח"כ קרעי
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ עמית הלוי אמר בדיון: "אם בא בעל ואומר לאישה - ׳את המשכורת שלך תניחי כאן', אז זה המצב ביניהם. האם זו סיטואציה ששייכת להגדרת האלימות? לא בטוח. אני מכיר המון סוגים של יחסים. השאלה שמונחת לפנינו היא מתי אנחנו כמחוקקים מתערבים".
ח"כ אריאל קלנר הוסיף: "אולי הוא הטיל עליה אימה כלכלית כשהוא לא נתן לה לקנות בגדים ב-10 שקל? או שאולי היא הטילה עליו אימה כשקנתה בגדים ב-10 אלף שקל ורוששה אותו, והוא לא יכול ללכת למשחק כדורגל?".
השר שמולי הגיב לקלנר ואמר כי זו "עמדה הזויה". הוא הוסיף כי "נשים שנמצאות תחת אלימות כלכלית לא נאבקות על הזכות לקנות בגד ב-10 אלף שקל, אלא על זכותן הבסיסית שלא להיות נתונות להשתלטות וליצירת תלות כלכלית עליהן. מטרת החוק שלנו היא לא לנהל את הכנסות המשפחה, אלא לספק לנפגעות נתיב מילוט ממציאות אכזרית שלא פעם מובילה גם לאלימות פיזית".
6 צפייה בגלריה
ח"כ קרן ברק
ח"כ קרן ברק
"אלימות כלכלית היא טרור לכל דבר". מיוזמות ההצעה ח"כ קרן ברק
(צילום: יוסי צווקר)
6 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שמולי מגיב לקלנר: "עמדה הזויה"
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ קרן ברק, כאמור ממקדמות החוק, אמרה בדיון: "מדובר בחוק ממשלתי שעבר ועדת שרים לחקיקה, פה אחד ובקריאה ראשונה. כל חברי הממשלה והקואליציה הצביעו בעד.
"אלימות כלכלית היא טרור לכל דבר", הוסיפה ברק, "מדובר בשפה מגדרית כי המקלטים ב-99% מאוכלסים בנשים הסובלות מאלימות. אנחנו מדברים עכשיו בשעה שאתמול נרצחו שתי נשים, ומתחילת הקורונה האלימות במשפחה קפצה בעשרות אחוזים. צריך לעצור את הממדים המטורפים של האלימות.
"נחשפתי לנשים שעוברות את הטרור הזה ברמה יומיומית לעיתים דווקא בעשירונים העליונים", היא המשיכה, "זה חוצה מגזרים וזה כמעט תמיד מלווה באלימות מינית ופיזית. אין עניין להיכנס לסכסוכים משפחתיים. נוציא את זה מהחוק אבל אנחנו בעולם מערבי, אי אפשר לומר שניתן להתעלל בנשים מאחורי קירות".
6 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
"בליכוד בוחרים לעמוד לצידה של האלימות". ח"כ פורר
(צילום: אופיר יצחק )
6 צפייה בגלריה
נאומים במליאת הכנסת
נאומים במליאת הכנסת
ח"כ זנדברג. "יוצאת בהלם מהדיון, מכונת זמן שנים אחורה"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יו"ר הועדה לקידום מעמד האישה, עודד פורר, ציין לאחר הדיון: "יש נציגים בליכוד שכבר מזמן שכחו מה זה להיות ליברלים. חברי הכנסת של הליכוד שמים מקלות בגלגלי המלחמה באלימות דווקא בימים שבהם האלימות כלפי נשים חוצה גבולות. אלימות כלכלית היא אחת הדרכים שמובילות גם לאלימות פיזית. לצערי, במקום לשלב ידיים במיגור התופעה, בליכוד בוחרים לעמוד לצידה של האלימות".
ביקורת חריפה השמיעה ח"כ תמר זנדברג, שכתבה בטוויטר: "יוצאת בהלם מוועדת חוקה. דיון בהצעת חוק, שהרגיש כמו מכונת זמן עשרות או מאות שנים אחורה. ח"כים שאטמו אוזניים לתופעה של אלימות כלכלית וביקשו לסגור את הבתים ולאפשר להמשיך להתעלל שם בנשים. למה? כי קדושת המשפחה, כי התערבות בעניינים 'פרטיים'. כי אולי האישה הוציאה כסף על בגדים. עד מתי תתחמק ממשלת ישראל מתקצוב התוכנית הממשלתית למלחמה באלימות נגד נשים? מדובר בחיי אדם!".
גם יו"ר נעמת, חגית פאר, תקפה את ההתבטאויות שנשמעו בדיון. "הן מבטאות בורות מוחלטת והופכות את הקורבנות לנאשמות. חלק מנבחרינו מתנהגים כמו אחרוני הטוקבקיסטים, וזה עוד יום אחרי רצח של שתי נשים בישראל. אלימות כלכלית היא אלימות לכל דבר ועניין, ולעיתים היא מלווה גם באלימות פיזית ונפשית. אני מציעה לאותם חברי כנסת להגיע למרכז נעמת למשפחה כדי ללמוד יותר ולהתגבר על בורותם".
עו"ד מירב שמואלי, מקדמת מדיניות בעמותת "רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות", עמותה שהייתה בין מנסחי החוק לפני כמה שנים ומובילה מאז את הצעת החוק בנושא, הגיבה גם כן: "האמירות מבטאות חוסר הבנה בסיסי של תופעת האלימות הכלכלית. אלימות כלכלית היא התנהגות מתמשכת, המלווה בכפייה והטלת אימה, וממש לא ויכוח קטנוני על דמי כיס".