45 שנה למבצע יונתן: מאחורי הקלעים של פעולות החילוץ וסיפורו של אהוד ברק
(צילום: מרכז פרס לשלום וחדשנות )

ציפורה טייכנר הייתה עם בעלה ושלוש בנותיהם על מטוס אייר פראנס שנחטף ב-4 ביולי 1976 על ידי טרוריסטים גרמנים ופלסטינים. "הסתובבתי לכמה ישראליות שהיו איתי באוגנדה ואמרתי להן 'ישראל לא תגיע 4,000 קילומטר, והן אמרו 'את תראי שעוד תופתעי, לא יפקירו אותנו'". טייכנר דיברה במפגש המרגש שנערך הבוקר (יום ג') במרכז פרס לשלום ולחדשנות לציון 45 שנה למבצע יונתן ההרואי של צה"ל באנטבה לחילוץ 105 נוסעים ישראלים, יהודים ואנשי צוות.
במפגש שבו נחשפו אחורי הקלעים של אחת מפעולות החילוץ הנועזות ביותר השתתף גם ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק. "מבצע אנטבה התרחש במשך שבוע על פני שלוש יבשות, ישבנו עד לפנות בוקר לבחון את האפשרויות עם אפס מידע", סיפר ברק, ממתכנני המבצע והאחראי על משימת התדלוק בקניה. "הבנו שהמפתח הוא הפתעה מוחלטת למחבלים כדי שיהיה אפשר להרוג אותם. המועקה בחדר היא מועקת לוח הזמנים הצפוף".
ברק סיפר עוד: "בתוך הדרג הצבאי היה הרבה שיתוף פעולה ובדרג המדיני היה מתח גדול בין יצחק רבין לשמעון פרס בנושא משא ומתן כן או לא. זו הייתה החלטה קשה מאוד ושם ניווט את זה יצחק. בדרג הצבאי היה צירוף של העזה עם שיקול דעת ויכולת להתאים במהירות בין מה שקורה למה שאפשר. אבל אי אפשר היה בלי הדרג המדיני והאחריות הגדולה הייתה על שמעון ויצחק".
1 צפייה בגלריה
אהוד ברק בטקס לציון 45 שנה למבצע יונתן
אהוד ברק בטקס לציון 45 שנה למבצע יונתן
"האחריות הגדולה הייתה על שמעון ויצחק". אהוד ברק במפגש במרכז פרס
(צילום: אביגיל עוזי)
דליה רבין, בתו של ראש הממשלה בעת המבצע יצחק רבין, סיפרה: "אבא אמר בכנסת שזה היה מבצע של אחווה יהודית ותעוזה ישראלית. זו אמירה רלוונטית להיום על העניין היהודי והעניין הישראלי, והחיבור בין האחווה והתעוזה. הלוואי ונזכה לימים טובים".
פרופ' צביה ולדן, בתו של שר הביטחון דאז שמעון פרס, אמרה בכנות: "הייתה יריבות בין האבות שלנו וזה לא סוד, אבל במשימה הלאומית הייתה ביניהם הסכמה. הם הניחו מאחוריהם את השנים הקשות והביחד שלהם הביא אותם להצלחה שלא תיאמן. כשמשלבים כוחות מגיעים למקומות גבוהים ונשגבים".
אילן מורנו, בנה של נינט מורנו ששרטוטים שציירה עם מיקום החטופים ומבנה הטרמינל באוגנדה סייעו להצלחת המבצע, סיפר בהתרגשות: "מה שמאפיין את תרומתה אלו הדברים שרשמה ביומן שלה, בעיקר הפרט הכי חשוב שהאוגנדים מתחבקים עם המחבלים. תרומה נוספת של אמי היו הסקיצות שעשתה ביומן שלה עם מיקום המחבלים - אלו ששומרים על הזרים ואלו ששומרים על הישראלים".

"אבא צעק 'ישראל ישראל' וזה מה שהציל אותנו"

שי גרוס, צעיר החטופים שהיה אז רק בן 6, סיפר במפגש היום על הרגעים הדרמטיים של החילוץ: "במוצאי שבת הלכנו לישון. הטייס הצרפתי אמר להורים שאם משהו קורה ישר לרוץ לחדר המזכירות יחד. רצנו לשם, כיסו אותי במזרנים ואמרו 'שמע ישראל'. לא ידענו מה קורה, שמענו יריות. אחרי כמה דקות אבא פתח את הדלת ומולו עמד חייל ישראלי עם רובה. אבא שלי צעק 'ישראל, ישראל' וזה מה שהציל אותנו. החייל לקח אותי בידיים החוצה".
כמעט כל החטופים חולצו בשלום. במהלך הפשיטה של צה"ל באנטבה נהרגו שלושה בני ערובה ומפקד סיירת מטכ"ל, יונתן (יוני) נתניהו ז"ל, שעל שמו נקרא המבצע.
בקומת ההיסטוריה של מרכז פרס לשלום ולחדשנות מופיע מיצג בנושא מבצע יונתן, שכולל וידאו ארט, תמונות נדירות והפתקים המקוריים שכתב שר הביטחון פרס לראש הממשלה רבין בשעות הקריטיות של הכנת המבצע.