מצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)

כ-300 איש הגיעו למצעד הגאווה שהתקיים היום (שישי) במצפה רמון. האירוע נערך על רקע התבטאותו של ראש המועצה רוני מרום נגד חברי הקהילה הגאה, וסירובו להקצות כספים מתקציב המשרד לשוויון חברתי לטובת אירועים עבור הקהילה. לצעדה הגיעו אנשים מבאר שבע, מדרשת בן גוריון, ירוחם וגם כמה חברי כנסת, בהם יוראי להב-הרצנו ויסמין פרידמן מיש עתיד, ומוסי רז ממרצ.
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)
באי המצעד, בעיקרם תושבי מצפה רמון, הלינו על המסר המפלג של ראש המועצה בין הציבור הדתי לחילוני, ובין האוכלוסיות השונות שביישוב הקטן. עדן טסה (28), תושב המקום, הגיע לאירוע עם בן זוגו אנתוני לאודו בן ה-27. אליהם הצטרפה גם אמו של עדן, דליה בת ה-72.
"אני גאה בבן שלי", אמרה. "אני גרה במצפה רמון כבר 46 שנים ומעולם לא נתקלתי בדבר כזה ביישוב. זה רק בשנים האחרונות". עדן הסביר כי "לגדול בפריפריה כהומו אומר שתמיד תהיה חריג בקבוצה. אף פעם לא חוויתי או הרגשתי את מה שראש המועצה גרם לי להרגיש כשפרסם את המכתב שלו. בחיים לא נתקלתי בהערה כזו או אחרת ביישוב וראש המועצה בא ומדבר ככה? כשקראתי מה שכתב הרגשתי תסכול. הוא דיבר על אוכלוסייה שלמה שלא קיימת בעיניו. הוא פרסם שהוא לא משקיע בקהילות, אבל בקהילה הדתית הוא משקיע. למה הישיבות מקבלות תקציב ואנחנו לא?".

6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
צועדים בגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
"בכל מקום שבו קיים חושך - נפיץ אור". אירוע הגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)
אמו דליה הוסיפה: "אנחנו ביישוב קטן. כולם עם כולם. זה אף פעם לא היה דתיים ואחרים. תמיד הייתה הרמוניה; אבל בשנים האחרונות אין אחדות. ראש המועצה לא מנסה לאחד וזה מה שכואב. כי זה משהו שהיה. מה התקלקל?". עדן המשיך ואמר: "מצפה היה מקום של חופש. יש את הדתיים שלא מסכימים עם זה ובשכונות ההוא מסוכסך עם ההוא. בגלל ראש המועצה הרשת גועשת. זה טירוף. נלחמים אחד בשני. הוא פשוט יצר שנאה".
יואב מאיר (39) מבאר שבע, המתנדב בארגון חוש"ן הפועל לחינוך והסברה, אמר כי החליט לתמוך בתושבי מצפה רמון: "הקהילה נמצאת בכל מקום. ובכל מקום היא צריכה להרגיש בטוחה. ראש עיר צריך להיות ראש עיר של כולם. אסור לו לגרום לאף תושב להרגיש לא טוב עם עצמו".
אילנית בן יעקב, תושבת מצפה רמון ואחת הפעילות שהפיקו את האירוע, הסבירה: "זה לא התחיל על רקע הדברים שהוא אמר, אלא על רקע הדברים שהוא לא עשה. הוא לא הביא תקציבים שהיו מיועדים לקהילה פה במצפה והחלטנו שאנחנו מרימות את הראש ועושות אירוע שמטרתו בראש ובראשונה להשמיע קול. כתושבת מצפה רמון אני חושבת שמי שעומד בראש היישוב צריך לייצג את כולם".
6 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה במצפה רמון
מצעד הגאווה במצפה רמון
חברי הקהילה הגאה באירוע במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)
6 צפייה בגלריה
ויקי כנפו במצעד הגאווה במצפה רמון
ויקי כנפו במצעד הגאווה במצפה רמון
(צילום: בראל אפרים)

"מה שאמר ראש המועצה - נורא ואיום. ימים של חושך"

מאיה רייטן (44), תושבת מדרשת שדה בוקר שמגדלת עם אישה את ילדיה, החליטה להגיע למצעד בעקבות הסערה שעוררו דבריו של מרום: "מצעד הגאווה התחיל כמחאה. צריך לזכור את זה. היום כולם חושבים שמה שקורה בתל אביב זו מסיבה. זה כי אנשים שמחים, זה בגלל שהמדינה מאוד מיטיבה עם הקהילה, עם כל הקשיים. רוני מרום הוא הומופוב חילוני. אם הייתי ממצפה הייתי עושה הכול כדי להעיף אותו ממקום מושבו. ראש המועצה שלנו עשה אירועים לקהילה ומשקיע, אבל הוא לא נולד עם האהבה הזו. הוא למד שזה מה שצריך לעשות: לדאוג לקהילה שלך, גם אם היא מיעוט".
טלי נועם הגיעה יחד עם בן זוגה והילדים מהמדרשה. היא סיפרה כי "הבן שלי טרנסג'נדר, וגם כשהיינו סטודנטים הלכנו למצעד הגאווה. יש הרבה סוגי משפחות. מה שאמר ראש המועצה נורא ואיום. ימים של חושך. ראש המועצה שלנו שם דגל גאווה יחד עם דגל ישראל".
ח"כ יוראי להב-הרצנו אמר במצעד: "חשוב לי שהאהבה תנצח את השנאה. שהתקווה תנצח את הפחד. הקהילה הגאה לא מבקשת רשות לצעוד ולא שואלת אם להיות או לא להיות. זה מביש כשזה קורה בכנסת ומביש כשזה קורה כאן. לא יכול להיות שראש מועצה ונבחר ציבור מפיץ פחד ושנאה כלפי אנשים באשר הם. הטקסט שלו מזעזע. בכל מקום בו החושך קיים נהיה כדי להפיץ את האור".
ח"כ יסמין פרידמן הוסיפה: "צר היה לי לשמוע את הדברים שראש המועצה כתב. אבל את הדברים האלה מנצחים באור ואהבה. כנבחרת ציבור אני צריכה לקבל ולהכיל אנשים שאני לא מסכימה עם דעותיהם ודרך חייהם. תפקיד נבחר ציבור הוא לא לשפוט אלא לדאוג לכל תושביו".

המכתב של ראש המועצה שעורר זעם

כפי שצוין, במכתב שפרסם השבוע רוני מרום, ראש מועצת מצפה רמון, הוא התייחס לקהילה הגאה ולבקשתם לקיים מצעד גאווה בעיירה הדרומית. "טעות תהיה מצידם להחצין את נטיותיהם המיניות. עליהם להבין שהם יוצאים מהכלל, וככאלה - נוכל כחברה להכילם", נאמר במכתב באורך שלושה עמודים שבו הוא תקף את קהילת הלהט"ב, לאחר שלפני כמה חודשים פנו תושבים למועצה בבקשה לאשר תוכנית פעולה שכוללת תקציב להעלאת המודעות למאבק של הקהילה הגאה.
6 צפייה בגלריה
 "עליהם להבין שהם יוצאים מהכלל ורק כך נוכל כחברה להכילם". מרום
 "עליהם להבין שהם יוצאים מהכלל ורק כך נוכל כחברה להכילם". מרום
"עליהם להבין שהם יוצאים מהכלל ורק כך נוכל כחברה להכילם". מרום
(צילום באדיבות מועצת מצפה רמון, shutterstock )
בקשת התושבים הגיעה בשל העובדה שהמשרד לשוויון חברתי מקצה תקציב ייעודי לפעילויות להעלאת המודעות והנראות של קהילת הלהט"ב ברשויות המקומיות. התוכנית שאותה ביקשו התושבים לקיים כללה מעגלי שיח למחנכים, שיח "גאווה על הבר", רכישת ספרי ילדים להעלאת המודעות לקהילת הלהט"ב עבור הספריה העירונית ועוד; אך המועצה סירבה לקיום האירועים ולשימוש בתקציב המיועד לכך.
מרום הודיע כי הוא "לא חושב שזה מעניינה של המועצה" וכי היא "אינה עוסקת בקידום קהילות". במכתב שפרסם הוא כתב: "אינני מכיר בדגל הלהט"ב ואינני מוכן לכנותם 'קהילה'". הוא הוסיף: "אני מכיר הומואים ולסביות במשפחה שלי, כחברים וחברות שלי, כעובדים ועובדות שלי; לכולם פנים ושמות, את כולם אני אוהב ללא כחל ושרק".
בין היתר הוא כתב כי הוא מתנגד ל"צבא הצללים הצועד במצעדי ניצחון ממנהטן ועד ברלין". לדברי ראש המועצה, "כפי שאין מקום לגאווה עבור זכרים ונקבות 'רגילים', הרי שאין מקום לגאווה של להט"בים".