ועדת החוקה התכנסה היום (חמישי) לדיון נוסף ולהצבעה על תקנות הקורונה שאושרו בממשלה במהלך הלילה, בהן הארכת הסגר והחמרת ההנחיות בעניין ההפגנות ובאירוח בסוכות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, משתתף גם הוא בדיון. ynet העביר את הדיון בשידור חי.
סגן שר הבריאות יואב קיש אמר במהלך הדיון כי "שברנו שני שיאים שליליים. עברנו את ה-9,000 נדבקים ביום ושיעור המאומתים עומד על 13.5%. הדבר השני הוא שישנם 854 חולים קשים במערכת הבריאות. נכשלנו בביצוע מגבלות דיפרנציאליות.
"מגזרים מסוימים עם לחצים מסוימים הובילו, וגם המגזר החרדי הפעיל לחץ, ולכן היה מאוד קשה ללכת למהלך דיפרנציאלי אזורי", הודה קיש.
2 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
חברי האופוזיציה התנגדו להנחיות ואמרו כי הממשלה אישרה תקנות בלתי מידתיות. "מי שחושב שאת התקנות האלה משטרת ישראל יכולה לאכוף - זה לא יקרה", אמר חבר הכנסת יואב סגלוביץ' מיש עתיד. חברו למפלגה מיקי לוי הוסיף כי "צריך לאפשר את ההפגנות בכלי רכב. אין פה פגיעה בבריאות הציבור, זה פוגע בנאשם בבלפור. אתם במשרד המשפטים נותנים לממשלה להשתולל, מאפשרים פגיעה אנושה בחירותו של אדם".
חבר הכנסת עופר כסיף מהרשימה המשותפת הוסיף כי "זה חוק פשיסטי ואני מצר כל כך שאנשי המקצוע משתפים עם זה פעולה. מיד אחרי שהחוק הנורא הזה עבר, ראש הממשלה כבר מדבר על הגבלה של 200 מטר. מי שחושב שזו רק כוונה מקרית, טועה. המטרה היא למנוע את תחילת המשפט ולהטיל משטר טרור על אזרחי המדינה".
קיש: נכשלנו במגבלות הדיפרנציאליות
(צילום: ערוץ כנסת)

קיש הדף את טענותיהם של חברי הכנסת שטענו להנחיות מחמירות מדי, ואמר כי "אנחנו במצב חירום מיידי. אתם רוצים לקחת אותנו אחורה וזה הזוי בעיניי. למה לא מאפשרים נסיעה ברכב? אני לא אומר שמבחינה אפידמיולוגית זה בעייתי, גם התו הסגול מאפשר לנו ללכת לעבוד. אבל אנחנו מונעים את זה בגלל שיציאת מכוניות מיישובים היא פתח שלא מאפשר לנו למנוע תחלואה. אם נאפשר לאנשים לצאת לא נוכל לשלוט באירוע".
עם זאת, בסיום דבריו הוא אמר לח"כ סגלוביץ' כי יבדוק אם יש דרך לאפשר הפגנה בשיירת רכבים.
כזכור, ביום שלישי אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית את תיקון החוק שיאפשר הגבלה של ההפגנות במסגרת המאבק בקורונה, זאת אחרי שהקואליציה לא הצליחה להשלים את תהליך החקיקה לפני יום כיפור. מעט לפני הדיון משכו הח"כים מהליכוד את ההסתייגות שביקשה למנוע את ההפגנות גם אחרי תום הסגר.
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
סגן שר הבריאות יואב קיש
(צילום: אבי מועלם )
בלילה שבין שלישי לרביעי, אחרי דיון ארוך, מליאת הכנסת אישרה את התיקון לחוק שמאפשר להגביל את הזכות להפגנה במהלך תקופת הסגר ולאפשר הפגנות רק במרחק של קילומטר מהבית ובקבוצות של עד 20 איש, ששוהים במרחק של שני מטר זה מזה. 46 ח"כים תמכו בהצעה ו-38 התנגדו, בהם מיקי חיימוביץ' ורם שפע מכחול לבן שבקואליציה. כמו דיונים חשובים רבים אחרים במשכן, ההצבעה נערכה באמצע הלילה, קרוב לשעה 04:30.
בהתאם ל'חוק הקורונה הגדול', תקנות שגובשו לפני החקיקה יוגשו לוועדה של הכנסת, והכנסת תהיה רשאית לאשר או לבטל את כל התקנות את חלקן תוך שבוע בכל הנוגע למרחב הפרטי ושבועיים בסוגיות של עסקים ומקומות ציבוריים.