(צילום: אבי חי)

34 ימים לבחירות, יו"ר רשימת "הציונות הדתית" בצלאל סמוטריץ' עומד מאחורי החיבור עם מפלגות הימין הקיצוני "עוצמה יהודית" ו"נעם", וטוען היום (רביעי) בריאיון באולפן ynet כי בלי מפלגתו, לא תוקם ממשלת ימין.
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
אתה יצאת למערכת הבחירות בניסיון להקים פלטפורמה וקראת לה "ציונות הדתית", וזה נגמר בשיתוף פעולה עם איתמר בן-גביר ו"נעם". אתה מרגיש נוח בתוך הרשימה הזאת?
"אני מרגיש נוח מהרגע הראשון. יצאתי לדרך כדי שתהיה מפלגה ציונית-דתית בכנסת. מאז קום המדינה, זו מפלגה שלוקחת אחריות על הזהות של מדינת ישראל ומפעל ההתיישבות. ברשימה שלנו יש את כל הגוונים של מפלגה דתית-לאומית. לא הצלחתי להתחבר עם המנגנון של הבית היהודי, זה לא סוף העולם. יש מנעד של המפלגה וערכי הציונות הדתית ונאמנות מוחלטת לממשלת ימין - מה שאין במקומות אחרים. אני שלם לחלוטין עם האחריות שלקחתי. השותפות הזאת היא תוצאה של אחריות שיש לי כדי לא לזרוק קולות ימין. הצבועים שתוקפים אותי הם אלה שמתים שהימין יזרוק קולות לפח כדי שהשמאל יעלה לשלטון. אין בימין קול אחד שייזרק לפח. אני שלם ואפילו גאה עם הצעד הזה".
הוא מתח ביקורת על החלטת הליכוד שלא להצביע בוועדת הבחירות המרכזית בעד פסילת הרשימה המשותפת. "זה מאכזב מאוד. יש חלקם מהרשימה שפעם אחר פעם עולים לרגל כדי לחבק מחבלים, אנשים שרצחו אזרחים ישראלים, ועולים לרגל לבקר אותם בבתיהם והופכים אותם לגיבורים גדולים", אמר.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
"שלם עם החיבור". איתמר בן-גביר
(צילום: יהונתן ולצר, TPS)
אתה מאמין לחיבוק הזה של נתניהו שמחבק את הערבים? "אני מאמין בקדוש ברוך הוא, ואני מחכה ליום שתקום לערביי ישראל הנהגה שרוצה לחיות כאזרחים שווי זכויות וחובות במדינה יהודית, בוודאי לא מזדהה עם אויבינו".
יו"ר מפלגת רע"מ, מנסור עבאס, הוא לא כזה? "לא, עבאס והמפלגה שלו בסופו של דבר תומכים במאבק נגד ישראל וגיבורי התרבות הם אנשים נאלחים שמתפוצצים באוטובוסים ורוצחים יהודים רק בשל יהדותם. אני לא ארכיב איתם ממשלה".
סמוטריץ' גם התייחס להחלטה לפסול את אבתיסאם מראענה, המועמדת במקום 7 ברשימת העבודה, אף שהתנערה מהתבטאויותיה בעבר. "יש כאן מוסר כפול, מכיוון שבזמנו בג"ץ לא קיבל את הטענה של ברוך מרזל שמדובר בהתבטאויות ישנות ופסל את ההתמודדות שלו. פעם אחר פעם בג"ץ פוסל אנשים מהצד היהודי בגלל התבטאויות עבר, ולא פוסל מהצד השני הערבי שלא רק מתבטאים אלא גם עושים ותומכים במעשים פיזיים ששוללים את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".
3 צפייה בגלריה
אבתיסאם מראענה מנוחין
אבתיסאם מראענה מנוחין
"לא קונה את ההתנצלות". מועמדת העבודה שנפסלה אבתיסאם מראענה
(צילום: ערוץ כנסת)
אתה לא קונה את ההתנצלות? "בוודאי שלא. אני לא מבין אנשים שמצביעים לפוליטיקאים שהם כל כך חסרי עמדות וחסרי עמוד שדרה, עד שהם מחליפים את העמדות כמו גרביים כי פתאום יש הזדמנות להיכנס באיזה טרמפ לכנסת. פתאום מה שחשבתי אתמול לא קיים".
זה אפשר אולי להגיד גם על בן גביר? "אני לא חושב שאיתמר שינה את עמדתו, יכול להיות שהוא משנה סגנון".
בליכוד מתנערים מבן-גביר ואומרים שהוא יהיה בקואליציה אבל לא יהיה לו תפקיד בה. כל התבטאות של רה"מ וכל אחד אחר בעניין מראה כמה שהם לא ימין אמיתי ואין להם עמוד שדרה. אחרי שנות שלטון רבות הם עוד כל הזמן מסתכלים שמאלה עם צוואר תפוס לקבל אישור מעיתון 'הארץ' או חבורה שמאלנית שתקבע את המצפן המוסרי שלנו. לנו יש עמוד שדרה".
אז לרה"מ אין חוט שדרה? "העובדה שאחרי כלך כך הרבה שנים אנחנו לא יכולים להיות שלמים עם מי שאנחנו ומה שאנחנו, ומחכים למחיאות כפיים ולציונים ואישור ממי שמתיימר לקבוע עבורנו את המצפן הערכי. אולי זה חלק מהעבודה שאחרי כל כך הרבה שנים בשלטון הליכוד עדיין לא תיקן את מערכת המשפט".