אחרי תקופה ארוכה שבה מחדלי ועדת החריגים הובילו למצבים אבסורדיים ולסבל לאזרחים רבים - בזמן שאחרים מצליחים להיכנס לישראל - הפוליטיקאים שבעיצומו של קמפיין הבחירות שיגרו בצאת השבת הודעות והכרזות על צעדיהם הבאים בעניין, אף שהוועדה פעילה כבר חודש, מסגירת השמיים ב-26 בינואר.
"איחרתי את המועד ואבא נפטר"
(צילום: נדב אבס, איתי בלומנטל)

שר המשפטים, יו"ר כחול לבן בני גנץ, הודיע כי ידרוש להכניס נציג ממשרד המשפטים לוועדה ולחשוף את הקריטריונים שלפיה היא פועלת - בהמשך לתחקיר "ידיעות אחרונות" מסוף השבוע. מלשכתו נמסר כי "בכוונת גנץ להודיע בישיבת הממשלה שתיערך ביום שני כי אם לא יתקבל מתווה שבמסגרתו כל ישראלי שמעוניין להגיע ולממש את זכות ההצבעה שלו, לא יוארכו התקנות על נתב"ג המסתיימות ב-10.3 כלל, וזה יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם".
שרת התחבורה מירי רגב מהליכוד הגיבה: "גנץ שוב אתה לא חי את המתרחש ביחידתך. כידוע אתה היית חלק מאישור וועדת החריגים בממשלה ובאף שלב לא ביקשת נציג מטעמך בוועדה, אלא עמדת על כך שלמשרד התפוצות יהיה נציג בוועדה. לידיעתך, כבר ביום חמישי בישיבה אצל היועמ"ש, ביקשה היועצת המשפטית של משרד התחבורה שיהיה נציג של משרד המשפטים בוועדה ועד כה הוא לא הגיע.
"אני מזמינה אותך באופן אישי לשלוח לי עוד הלילה, שם של נציג משרד המשפטים שיצטרף לוועדה, ויראה מקרוב כיצד הוועדה עושה עבודה מקצועית עניינית ושקופה. כמו כן, כשר משפטים כדאי שתדע, שאת הוועדה מלווים נציגי היועצים המשפטיים של המשרדים הרלוונטיים החברים בוועדה, נציג הייעוץ המשפטי של משרד הפנים, של משרד הבריאות ושל משרד התחבורה".
מתוך אולפן ynet בתחילת החודש
(צילום: אבי חי)

"הממשלה מונעת רק מקומבינות"

במפלגת יש עתיד פנו ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחשוף את תהליך קבלת ההחלטות בוועדה. יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "מה שפועל היום בנתב"ג זו לא ועדת חריגים, זו ועדת מצביעים. עשרות אלפי ישראלים טובים תקועים בחו"ל והאנשים היחידים שמקבלים אישור להיכנס זה המצביעים של נתניהו, ליצמן ובן גביר. אנחנו נעתור לבג"ץ, נפנה ליועץ המשפטי לממשלה ונעצור את השערורייה הלאומית הזאת".
בישראל ביתנו החליטו לאסוף חתימות לכינוס דיון מיוחד במליאת הכנסת. "לפי מה שראינו, ועדת החריגים זו ועדת מאכערים שמפלה באופן חד-צדדי את הציבור שמשרת בצבא, עובד ומשלם מיסים", אמר אביגדור ליברמן. "מה שמניע את הממשלה הזאת זה רק קומבינות".
גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, אמר כי "אין היגיון בהמשך הפגיעה בזכויות אזרח, ואין להתנות שיבת ישראלים בוועדת פרוטקציה פוליטית", ואילו יו"ר ימינה, נפתלי בנט, כתב: "אני מנסה לסייע למישהי לנסוע להיפרד בפעם האחרונה מאבא שלה הגוסס, היא מתחננת ואין עם מי לדבר. ‏לא ברור מה הקריטריונים, מי קובע, מה צריך להעביר להם, מתי יתנו תשובה. ‏אפשר אחרת".
מפלגת ההודעה מסרה כי "שוב, ממשלת הטריקים והשטיקים של נתניהו-גנץ נחשפת כקנוניה פוליטית ולא כהנהגה ראויה. ביבי מקריב את זכויות היסוד שלנו למען הברית הפוליטית, ומאפשר כניסה סלקטיבית ארצה בהתאם לאינטרס האישי שלו. על הממשלה לאשר מיד לכל אזרח את בקשתו תוך הקפדה על בריאות הציבור".
במרצ האשימו את נתניהו, שרת התחבורה רגב ושר השיכון ליצמן ב"סלקציה". היו"ר ניצן הורוביץ אמר כי מפלגתו פנתה גם היא ליועמ"ש ומסר: "חרדים ומקורבים? פנימה. חילונים? בעיה שלכם. בהמשך ישיר לטיפול בקורונה לפי הוראות הרבנים, עברנו עכשיו לשיטת הסלקציה כדי להכניס מצביעים חרדים ולפגוע בשמאל".
יו"ר ש"ס אריה דרעי טען כי מדובר בקמפיין נגד חרדים שנובע משיקולים פוליטיים: "בוועדת החריגים אין העדפה לאף אוכלוסייה", טען דרעי. "חרדים רבים מגיעים מניו יורק, חילונים רבים מגיעים מפרנקפורט".