תחלואת הקורונה יורדת - והקלות נוספות יוצאות לדרך: הממשלה אישרה הערב (שישי), זמן קצר לפני כניסת השבת, תקנות תעופה חדשות שיאפשרו למחוסנים או מחלימים שנחשפו לחולי קורונה לעלות על טיסות, וחובת מדידת החום בכניסה לטרמינל ובעלייה למטוס תבוטל. השרים אישרו כי התקנות החדשות יהיו בתוקף עד 8 באפריל.
1 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
גם מי שנחשף לחולה מאומת יוכל לעלות על טיסה
(צילום: נדב אבס)
כמו כן, לאור האישור להכניס רק 3,000 ישראלים לארץ מדי יום, במתווה שאושר הוחלט להטיל על מנכ"ל משרד התחבורה לרכז עבודת מטה שתכלול את משרדו ואת משרדי האוצר, הביטחון, ביטחון הפנים, תיירות, פנים, בריאות ואת המל"ל. המטרה: בחינת השיטות להגדלת קיבולת מעבר הנוסעים שנכנסים ויוצאים ממנה - וגיבוש המלצה לפתרון קונקרטי עד יום שני הבא.
הבדיקות המהירות בנתב"ג
(צילום: אורי דוידוביץ, שחר גולדשטיין)
במשרד הבריאות עדכנו את השרים כי עדיין קיים חשש מכניסת מוטציות עמידות לחיסון. "עד אמצע דצמבר לא הייתה עדות לווריאנט האנגלי, אולם זן זה התגלה לראשונה בישראל באמצע דצמבר - ותוך פחות מחודש התפשט במהירות בארץ", כתבו אנשי המשרד בהצעה להקלות בנתב"ג. "על-פי בדיקות מדגמיות של דגימות מכלל הארץ ההנחה היא שזן זה מהווה היום את מרבית המקרים המאומתים החדשים, וככל הנראה תרם לגל התחלואה החריף שפקד את ישראל. תופעה נוספת ומדאיגה היא השיעור הגבוה של נשים הרות במצב קשה וקריטי".
בנוגע לווריאנט הדרום אפריקני, במשרד דיווחו כי ישנם יותר מ-540 מקרים של המוטציה בישראל. "הרוב המכריע עם היסטוריה של נסיעה לחו"ל או מגעים שלהם", מציינים במשרד. אמנם לפי מדגם אקראי שבוצע למאומתים האחרונים כ-1% נושאים את המוטציה, אך לפי ההערכות החיסון של פייזר יעיל רק ב-60% מולה, לעומת ב-95% מול הזן הבריטי. עוד נכתב כי קיימים וריאנטים נוספים שמשמעותם הקלינית עדיין נמצאת בבדיקה, בהם הווריאנט מברזיל, מניו יורק, מאוגנדה ו"הזן העולמי".
מוקדם יותר הערב אושרה הפתיחה של מעבר הגבול לחצי האי סיני החל מיום שלישי. אחרי הביקורת שהתעוררה על משרד הבריאות שהתעכב עם גיבוש המתווה לפתיחת הגבול, אנשי המשרד פרסמו את התקנות המוצעות עם הפשרה שהושגה: 300 ישראלים שיוכלו לצאת מדי יום, ו-300 ישראלים שיוכלו להיכנס. בשל מריחת הזמן בעבודה על המתווה, שתוכנן ליום שני, שרי כחול לבן איימו שלא יתמכו בשום תקנה שתעלה - ובמשרד הבריאות מיד הגישו את המלצותיהם.
בדרך לפתיחת הגבול: בעל חושות בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

גורמי המקצוע במשרד הבריאות משוכנעים שישנה סבירות גבוהה להכנסת וריאנטים עמידים לחיסון דרך המעברים היבשתיים, והזהירו כי במגבלות המידע הקיים, כניסה של וריאנט עלולה לסכן את מבצע החיסונים הארצי כולו. "לא ניתן לפקח באופן יעיל על בדיקת קורונה במדינה אחרת, מאחר שאין גורם המפקח או מחויב למנוע מעבר של חולה לישראל", כתבו אנשי משרד הבריאות לשרים. בזמן שההסתברות לגילוי חולה מאומת בנתב"ג עומדת כיום על פחות מ-1% לפי נתוני מכלול התעופה, במעברים היבשתיים הסיכוי עולה בצורה משמעותית. בשל סגירת הגבול אין מידע על שיעור החולים בקרב החוזרים ממצרים, אך הנתון במעבר הגבול לירדן עומד על כ-19%.
הוויסות בגבול יתבצע באמצעות מכירה מוגבלת של אגרות המעבר, ובעת היציאה נדרש להציג את אישור התשלום ליום המבוקש. כעת, בכפוף לבדיקת קורונה ביציאה ובחזרה לארץ, מחוסנים, מחלימים, נציגים זרים ושליחים ישראלים יוכלו לחצות את הגבול למצרים, וכן מי שיצא למקום מגורים קבוע והציג את האסמכתא לכך לוועדת החריגים. גם מי שאינו אזרח או תושב קבע יוכל לשריין מקום בגבול.