באיראן התקיים אתמול (שבת) העימות הראשון בין המועמדים לנשיאות. במהלך העימות הטלוויזיוני הטיחו המועמדים האשמות זה בזה. חלקם הואשמו בבגידה באיראן – ונגד אחרים נטען שאין להם את ההשכלה הנחוצה לטפל במשבר הכלכלי הקשה ברפובליקה האיסלאמית.
9 צפייה בגלריה
עימות ראשון מתוך שלושה. שבעת המועמדים בטלוויזיה האיראנית
עימות ראשון מתוך שלושה. שבעת המועמדים בטלוויזיה האיראנית
עימות ראשון מתוך שלושה. שבעת המועמדים בטלוויזיה האיראנית
חמשת המועמדים השמרנים תקפו את ביצועיו של הנשיא היוצא, המנהיג המתון יחסית חסן רוחאני, שמסיים את תפקידו אחרי שתי קדנציות. המועמד המתון עבד אל-נאסר המתי, לשעבר נגיד הבנק האיראני המרכזי, האשים את השמרנים בהגברת המתיחות עם המערב – מה שלדבריו החריף את המצב הכלכלי של איראן.
זה היה העימות הראשון מבין שלושה לקראת הבחירות לנשיאות ב-18 ביוני. מוחסן רזאי, מועמד בבחירות ולשעבר מפקד משמרות המהפכה, האשים את המתי ב"ציות מוחלט" לסנקציות האמריקניות – ואמר שמסיבה זאת צריך להעמיד אותו לדין על בגידה במולדת.
9 צפייה בגלריה
 צופים בעימות בין המועמדים
 צופים בעימות בין המועמדים
צופים בעימות בין המועמדים
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
(צילום: AFP )
"אם אני אהיה נשיא אני אאסור על חמאתי ועל כמה גורמים אחרים בממשל של רוחאני לעזוב את המדינה – ואוכיח בבית המשפט את התפקיד הבוגדני שהיה להם", התחייב רזאי בעימות הטלוויזיוני, שארך כשלוש שעות. בעקבות הדברים פנה חמאתי לאיברהים ראיסי, המועמד השמרן שעומד בראש מערכת המשפט. המתי שאל את ראיסי, בהומור: "אדון ראיסי, האם אתה יכול להבטיח לי שלא תינקט נגדי שום פעולה משפטית אחרי האירוע הזה?".
9 צפייה בגלריה
ראיסי וחמינאי. הפייבוריט של המנהיג העליון
ראיסי וחמינאי. הפייבוריט של המנהיג העליון
ראיסי וחמינאי. הפייבוריט של המנהיג העליון
(צילום: AP, AFP)
מועצת שומרי החוקה, הוועדה השמרנית שמפקחת על מערכת הבחירות, פסלה בשבוע שעבר את מועמדותם של כמה אישים בולטים – מתונים ושמרנים. כתוצאה מכך שיעור ההצבעה צפוי להיות נמוך במיוחד. גם המנהיג העליון עלי חמינאי הודה שלכמה מועמדים שנפסלו "נעשה עוול". בסך הכול אושרו שבעה מועמדים: חמישה שמרנים ושני מתונים. המועמד הפייבוריט הוא ראיסי – בעל ברית קרוב במיוחד של חמינאי.
"צפיתי בעימות ועכשיו אני אפילו יותר משוכנעת שלא אלך להצביע. הבחירות האלה הן בדיחה", אומרת פריבה סמסארי – גמלאית ומורה לשעבר, שמתגוררת בעיר רשט שבצפון איראן. לצד תחושת האדישות אמר עיתונאי מטהרן, שביקש לא לחשוף את שמו, כי התמיכה בחמאתי מתחזקת: "הוא מקבל תמיכה בקרב מי שאחרת לא היו יוצאים להצביע". העיתונאי ציין כי החלטתו של המועמד המתון לשלוח במקומו את רעייתו לאחד הראיונות בטלוויזיה הממלכתית "הרשימה נשים".

המועמד המתון לשמרנים: "צאו מהכלכלה שלנו"

השמרנים טענו שבכהונתו כנגיד הבנק גרם חמאתי לבידוד של איראן בקהילה הבינלאומית. הם טוענים שהוא הרס את הכלכלה האיראנית – שחלקים גדולים ממנה נשלטים על ידי תאגידים שמרניים. המתי, פרופסור לכלכלה, פנה לאותם שמרנים והאשים אותם בפגיעה קשה בכלכלה האיראנית ובקשרים הכלכליים עם גורמים זרים: "אני מבקש מכם, מהחברים שלכם, מהחברות ומהמוסדות – בבקשה תצאו מהכלכלה שלנו, ואז כלכלת איראן ללא ספק תשתפר".
9 צפייה בגלריה
המועמד המתון חמאתי
המועמד המתון חמאתי
המועמד המתון חמאתי
(צילום: AP )
מוחסן מהר עליזאדה – המועמד השני של המחנה המתון – אמר שהכלכלה לא צריכה להיות מנוהלת על ידי מי שלא עברו הכשרה לכך. הוא פנה לראיסי – שבצעירותו למד בסמינר קום, מוסד דתי בולט. "יש לך רק שש שנים של השכלה קלאסית, ובשעה שאנחנו מכבדים את הלימודים הסמינריוניים שלך – אני חייב לומר שאי אפשר לנהל את הכלכלה וליזום תוכניות עבור המדינה הזאת עם השכלה כזאת", אמר מהר עליזאדה, בעל דוקטורט בניהול פיננסי.
ראיסי תקף את הממשלה של הנשיא היוצא רוחאני בעקבות האינפלציה הגואה וצלילת ערך המטבע המקומי. הוא דחה את טענותיהם של המתונים, שאמרו שהסיבה למצב הכלכלי הקשה היא בראש ובראשונה הסנקציות - ושללא ניהול נכון של רוחאני מצבה של איראן היה קשה אף יותר. "זה כמו שוער שסופג 17 גולים, ואומר שבלעדיו הייתם מקבלים 30", אמר ראיסי על כישוריו של רוחאני.
9 צפייה בגלריה
חסן רוחאני
חסן רוחאני
חסן רוחאני. מסיים שתי קדנציות
(צילום: AFP)
אחרי העימות בין המועמדים לנשיאות פנה דובר ממשלת איראן, עלי רביעי, לטלוויזיה הממלכתית. הוא ביקש הזדמנות להגיב בשם הממשלה "להאשמות וההכפשות" שהשמיעו חלק מהמועמדים.
החזרה המסתמנת של השמרנים לשלטון צפויה להגדיל את כוחו של המנהיג העליון חמינאי, שמקורב לשמרנים, בתקופה שבה איראן והמעצמות מנסות להציל את הסכם הגרעין. וושינגטון פרשה מההסכם לפני כשלוש שנים והחזירה את הסנקציות, ובתגובה איראן החלה להפר בעצמה סעיפים רבים בהסכם.
פורסם לראשונה: 23:00, 05.06.21