2 צפייה בגלריה
מאבק משטרת ישראל בעבירות מין חמורות בתחום צריכת שירותי מין מקטינים
מאבק משטרת ישראל בעבירות מין חמורות בתחום צריכת שירותי מין מקטינים
ארכיון. "מברכים על התהליך הדיגיטלי"
(צילום: דוברות המשטרה)
מספר התלונות המקוונות שהוגשו למשטרה באמצעות האינטרנט ממשיך לעלות, אך 94% מהן נגנזו או נסגרו . כך עולה מנתונים רשמיים של המשטרה שהגיעו לידי ynet, ומתייחסים ל-35 אלף תלונות מקוונות שהוגשו מאז מרץ 2020. לשם השוואה, שיעור התיקים שנפתחו בעקבות הגשת תלונה תוך הגעה פיזית לתחנת המשטרה ונגנזו או נסגרו מאז - עומד על 75%.
מגפת הקורונה והסגר הכללי הראשון שהוטל במרץ 2020 נשאו עמם בשורה משמעותית לציבור: המשטרה החלה בפיילוט המאפשר להגיש תלונות באמצעות האינטרנט. לאחרונה, בהודעות לעיתונות שפרסמה המשטרה, היא הדגישה עד כמה חשוב לה להנגיש את שירותיה לאזרח, והתגאתה שמה שהתחיל כפיילוט צפוי להימשך גם בעת שגרה.
מנתוני המשטרה עולה כי האפשרות להגיש תלונה מקוונת התקבלה בחום על ידי הציבור: כמעט 10% מסך התלונות מאז הוגשו מבלי להגיע לתחנת המשטרה. אלא שמנגד כאמור יש גם נתונים מעודדים פחות: רק 6% מהתיקים שנפתחו בעקבות התלונות המקוונות עדיין מטופלים על ידי המשטרה או הפרקליטות, והיתר נגנזו או נמצאים בתהליך סגירה.
עו"ד דוד בן ישי, סנגור פלילי ולשעבר חוקר משטרה, אמר ל-ynet: "זו תהיה עצימת עיניים לייחס מקריות לפער העצום בין שיעור התיקים שנפתחו בעקבות תלונה מקוונת וכבר נגנזו או נסגרו, לבין הנתטון המקביל לגבי תיקים שנפתחו בהגשת תלונה בתחנה".
2 צפייה בגלריה
משטרת ישראל מוקד 110
משטרת ישראל מוקד 110
מוקד המשטרה
(צילום: מוטי קמחי)
לדבריו, "אפשר לטעון שהרבה יותר קל להגיש תלונה מקוונת, ולכן ייתכן שבאמצעות האינטרנט מוגשות גם תלונות מוצדקות פחות, ומשם נובע מספרם הזעום של התיקים שנותרו פתוחים. ייתכן גם שתיקים שנפתחים בעקבות תלונות שהוגשו בתחנה עצמה מתייחסים לעבירות חמורות יותר שבמשטרה לא ממהרים לסגור.
"עם זאת, כל אלה לא מסבירים פער כזה. לטעמי, הנתון הזה מלמד שהמשטרה עדיין צריכה לעבור כברת דרך משמעותית בכל הנוגע לטיפול בתלונות מקוונות. השוטרים שהורגלו לקחת תלונות בתחנה ולשאול שאלות מכוונות תוך כדי הרישום, עדיין לא מיומנים מספיק להתמודד עם תלונות מקוונות. בנסיבות כאלה, 'האצבע על ההדק' יותר קלה, וכנראה שגם תלונות מוצדקות נסגרות".
עו"ד דוד בן ישיעו"ד דוד בן ישיצילום: ויסאם חסאן

עוד חושפים נתוני המשטרה כי כמעט אחת מתוך שלוש תלונות מקוונות עוסקת בעבירות רכוש כגון שוד, גניבות וחבלה ברכוש. 15% מהתלונות המקוונות עוסקות בעבירות הנוגעות להפרעה לסדר הציבורי – כמו הסגת גבול, איומים וקטטות, וכ-8% בעבירות מרמה וזיוף.
מהמשטרה נמסר בתגובה כי "הטיפול בתלונות מקוונות מתבצע באופן מקצועי ויסודי, בדומה לתלונות המתקבלות בתחנת המשטרה. אנו דוחים על הסף את הניסיון לקשר בין השדרוג הדיגיטלי של הגשת תלונה מקוונת לבין אופן הטיפול בתלונות. מטבע הדברים אנו מזהים כי חלה עליה בהיקף התלונות המוגשות שחלקן אינן מגלות עבירה פלילית, אולם יחד עם זאת אנו מברכים על התהליך הדיגיטלי ורואים בו כלי אפקטיבי לעידוד אזרחים לדווח למשטרה על ביצוע עבירות".