"כמעט בכל בית שני או שלישי ברהט יש נשק"
(צילום: ירון ברנר)

האלימות בחברה הערבית נמשכת גם בחודש הרמדאן. כשברקע אירועי רצח, ירי, דקירות וקטטות אלימות - התארחו הבוקר (יום ב') באולפן ynet ראש העיר כפר קאסם עאדל בדיר וראש העיר רהט פאיז אבו סהיבאן שביקשו שוב מהמשטרה לפעול לאיסוף כלי הנשק הבלתי חוקיים ביישובים הערביים, וטענו שהתופעה גולשת כעת גם ליישובים יהודיים – כפי שקרה בתקופה האחרונה ביפו ובירושלים.
"אמרנו יותר מאלף פעם שנחצה קו אדום", אמר בדיר, "אבל הממשלה והאחראים על האכיפה לא הפנימו שהקו האדום נמצא על הגבול בין הרשויות והערים הערביות לבין הערים היהודיות. עכשיו נחצה הקו הזה וכולם צריכים להתעורר".
- מה שאנחנו רואים בירושלים וביפו זה המשך ישיר של האלימות שאתה מדבר עליה? "בוודאי, הכול משפיע. איך כל זה התחיל? פה ושם קצת אלימות, יהודים נגד ערבים, ערבים נגד יהודים, יהודים נגד יהודים, ערבים נגד ערבים. האלימות משרה על הכל, גם על היחסים בין יהודים לערבים.
"אבל אני מדבר על משהו אחר. ראינו בשבועיים-שלושה האחרונים גם בנתניה, בראשון לציון, ברחובות ובמקומות אחרים שהתחילו מאבקי הכנופיות. בהתחלה זה היה כאילו רק ביישובים ובערים הערביות, עכשיו זה עבר למקום אחר. אין גבולות בין מגזרים וחברות בעניין של אלימות. הם מתחברים אחד לשני. הממשלה צריכה לקחת אחריות ולהתחיל לפעול. לא רק לשים תוכניות, אלא להתחיל לפעול כדי לשים קץ לתופעה הזאת".
תיעוד מירי לעבר עסק באכסאל

ביום שישי בערב התקבל דיווח על אודות ירי לעבר בית עסק ביישוב אכסאל בצפון. שוטרים מתחנת עפולה הוזנקו למקום האירוע ולאחר חשיפת מצלמות האבטחה במקום - הם הצליחו להתחקות אחר החשוד בירי. בתיעוד מהזירה נראה החשוד מתקרב לבית העסק ופותח באש.
במהלך חיפוש בביתו של החשוד, תושב אכסאל בן 20, נתפסו אמצעי לחימה רבים ובכללם רובה קלצ'ניקוב, אקדח, מחסנית ותחמושת רבה. קצין מודיעין ובילוש בתחנת עפולה, רב-פקד טל בבילה, אמר: "מרגע קבלת האירוע בוצעו מספר פעולות מהירות על מנת להגיע לזהותו של החשוד בביצוע הירי".
3 צפייה בגלריה
אמל"ח שנתפס בבית של חשוד בן 20 באיכסאל
אמל"ח שנתפס בבית של חשוד בן 20 באיכסאל
האמל"ח שנתפס בבית החשוד
3 צפייה בגלריה
תיעוד חדש מהלינץ' ביפו
תיעוד חדש מהלינץ' ביפו
תקיפת הנהג היהודי ביפו, בשבוע שעבר
- אבו סהיבאן, ברהט אנשים יכולים להסתובב בבטחה ברחוב? "אנשים חוששים לחייהם בגלל אירועי הירי. הם יודעים שאחרי השעה 23:00 או חצות יש ירי".
- כמה נשק לא חוקי יש לדעתך ברהט? כמה זה נפוץ? "אני לא רוצה להגזים לך, אבל אם תשים מגנט מעל רהט, אז ייצא לך הרבה מאוד נשק".
- בכל בית שני יש נשק לא-חוקי? "כמעט בכל בית שני או שלישי יש נשק לא-חוקי. וגם נשק חוקי יש, והתושב ישתמש בו לאלימות ולא לדברים אחרים".
- איך אתה חושב שמדינת ישראל יכולה לאסוף את הנשק הזה? לפשוט על היישוב ולעבור בית-בית? איך עושים את זה? "אין פתרון קסם, זו צריכה להיות עבודה מושקעת של הממשלה, הרשויות, ארגוני חברה אזרחית. יש למשטרה יכולת לאסוף את הנשק הזה. יש לה יכולת מודיעינית ויש לה יכולת טכנולוגית. היא עושה את זה במישורים אחרים, אז שתעשה את זה גם במישור האזרחי. ואם אין לה כלים, אז שהממשלה תצייד אותה בכלים הנכונים. אני לא מודע אם לשכן שלי יש נשק או לא, אבל אני לוקח על עצמי אחריות. אם אני רואה אותו יורה, אז אני מדווח למשטרה. זו חובתי. אבל להיכנס לתוך בתי האנשים ולחפש שם - זו העבודה של המשטרה".
3 צפייה בגלריה
מוחמד אגבריה שנפצע קשה מירי תועה
מוחמד אגבריה שנפצע קשה מירי תועה
מוחמד אגבריה בן ה-12 שנפצע קשה במוצ"ש מירי תועה באום אל פחם
(צילום: המרכז הרפואי העמק)
במוצאי שבת, נזכיר, נורה מוחמד אגבריה (12) בשוגג באום אל פחם כשהיה בדרך לפגוש את חבריו במוצאי שבת. הוא פונה במצב קשה למרכז הרפואי העמק בעפולה.
ד"ר גור זמיר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי העמק: "הילד הגיע במצב של סכנת חיים ממשית. איתרנו כניסות ויציאות של שלושה קליעים ועוד מספר פגיעות שמקורן ברסיסים. אחרי שקיבל מנות דם רבות רצו איתו לניתוח חירום. הוא הגיע בדקה ה-90. איחור של כמה דקות היה עלול להסתיים באסון כבד". מדיווח המשטרה עולה כי באותו לילה נורו כדורים לבית באום אל פחם מהם נפצעו גבר בן 42 ונער בן 12.
"העולם שלי התרסק", אמר אביו אחמד אגבריה. "הבן שלי לומד בכיתה ו'. הוא יצא לבילוי עם חברים בערב ואז פתאום התקשר אליי ואמר: 'אבא, ירו עליי'. שאלתי 'איפה אתה?' ואז הוא סיפר שמגיע אמבולנס ומפנה אותו לבית החולים".
אחמד נסע לשם עם אחיו: "כשהגעתי אי אפשר כבר היה לדבר איתו. הסתכלתי עליו והייתי בטוח שאיבדתי אותו. עכשיו אנחנו יושבים ליד המחלקה ומתפללים שיישאר בחיים. אינשאללה שייצא מזה. בכל הארץ המצב מסוכן, ממש מפחיד".