בניו יורק מדווחים בימים האחרונים על חשש שהפרות נרחבות של הגבלות הקורונה בקרב הקהילה החרדית, יגרמו להתפרצות מחודשת של הנגיף בעיר ואולי אף להחזרתו של הסגר. לפי הדיווחים בתקשורת המקומית, בקהילה החרדית משתוללת "הכחשת קורונה נרחבת", ולהפרת ההנחיות תורם גם חוסר האמון הרב שרוחשים בני הקהילה לראש העיר ביל דה בלזיו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
ניו יורק, נזכיר, סבלה מאחת ההתפרצויות החמורות ביותר בגל הראשון של הנגיף בארה"ב. בעזרת סגר נוקשה ביותר והגבלות ממושכות – שחלקן עדיין חלות על עסקים כמו מסעדות – הרשויות הצליחו לבלום כמעט לחלוטין את הנגיף. כעת, כמו אזורים רבים אחרים בעולם, עם פתיחתה מחדש של הכלכלה חוששות הרשויות מהתפשטות נוספת של הנגיף. אלא שבניו יורק לחשש הזה מצטרפת גם העובדה שבשכונות היהודיות חלק מהתושבים מסרבים לעטות מסכה ולא שומרים על ריחוק פיזי.
4 צפייה בגלריה
תושבים חרדים בשכונת בורו פארק ב ברוקלין ניו יורק ארה"ב ליד מרכז בדיקות קורונה
תושבים חרדים בשכונת בורו פארק ב ברוקלין ניו יורק ארה"ב ליד מרכז בדיקות קורונה
בשכונת בורו פארק בברוקלין. שיעור הבדיקות החיוביות גבוה הרבה יותר
(צילום: AFP)
במדינת ניו יורק כולה דווח אתמול (שבת) על יותר מ-1,000 נדבקים חדשים בקורונה בתוך יממה, לראשונה מאז יוני. המושל אנדרו קואומו הדגיש כי ביוני נערכו כ-60,000 בדיקות בכל יום, וכעת נערכות שם כ-100,000 בדיקות בכל יום. אתמול שיעור התוצאות החיוביות בניו יורק עדיין היה נמוך למדי, 1% בלבד. בעיר ניו יורק עצמה שיעור הבדיקות החיוביות נע בין 1% ל-2%, אך בשכונות היהודיות, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס", שיעורן של הבדיקות החיוביות גבוה הרבה יותר – בין 3% ל-6%.
הרשויות חוששות מהאפשרות שההתפשטות של הנגיף בשכונות הללו בברוקלין ובקווינס, עלולה להתרחב אל אזורים נוספים בעיר. לפי כללי הפתיחה ההדרגתית של העיר ניו יורק, אם שיעור הבדיקות החיוביות בה יעלה מחדש ליותר מ-3%, היא תצטרך להטיל מחדש סגר ולסגור את בתי הספר.
4 צפייה בגלריה
ניו יורק ברוקלין ארה"ב פיזור הלוויה של חרדים נגיף קורונה
ניו יורק ברוקלין ארה"ב פיזור הלוויה של חרדים נגיף קורונה
באפריל: המונים בהלוויה של רב שמת מקורונה. ראש העיר פיקח בעצמו על פיזור ההתקהלות
לפי הדיווח ב"טיימס", בעקבות העלייה במספר הנדבקים באזורים החרדיים של העיר, ראש העיר ביל דה בלזיו הורה למשטרת ניו יורק להרחיב בהם את פעולות האכיפה של הנחיות הבריאות. במחלקת הבריאות של העיר אמרו כי אם לא תירשם התקדמות חיובית בשמירה על ההנחיות באזורים אלו עד יום שני – כלומר יום כיפור עצמו – ייתכן שיהיה צורך בהטלת קנסות, הגבלת התאספויות וסגירת בתי ספר ועסקים. "אם לא נעשה את הדבר הנכון, ניאלץ להיות במצב של סגר כמו בישראל", הזהיר ד"ר מיטשל כץ, שעומד בראש מחלקת הבריאות ובתי החולים של ניו יורק.
ביום שישי אמר דה בלזיו כי במסגרת פעולות האכיפה ארבע ישיבות בעיר כבר נסגרו בשל הפרת הכללים. ראש העיר הדגיש כי לצד פעולות האכיפה, הרשויות פתחו גם במבצע הסברה. "יש מספר משמעותי של דוברי יידיש שצירפנו למאמץ. גייסנו אנשים מתוך הקהילה לביצוע בדיקות ואיתור מגעים. אנחנו הולכים להמשיך לעשות את זה. אני חושב שזה סימן לכך שנצטרך להילחם פה עוד קצת", אמר ראש העיר.
4 צפייה בגלריה
ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו
ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו
ארבע ישיבות כבר נסגרו. ראש העיר דה בלזיו
בסיור בסוף השבוע שערך כתב של ה"טיימס" בשכונת בורו פארק – שבה קהילה יהודית גדולה מאוד שמאות מבניה נפלו קורבן לנגיף בגל הראשון – רבים מהתושבים לא עטו מסכה. "יש כמה אנשים שחובשים מסכה אבל זה נכון שרוב האנשים לא", אמר לעיתון מוכר בחנות פרחים בשם בוריס מושייב. "אני חושב שחלק מהאנשים פשוט לא כל-כך מודאגים יותר מהווירוס. אם הלקוחות שלי יירצו שאחבוש מסכה אני אחבוש, אבל עכשיו אני צריך להתמקד בעבודה".
בסוף השבוע דיווח גם ה"ניו יורק פוסט" על החשש מהמצב בקהילות החרדיות בעיר. לפי העיתון, שלושה מבני הקהילה מתו בתוך שעות אחדות בבית חולים מיימונידס שבבורו פארק. גורם שמעורה בהתנהלות בקהילה שם סיפר לעיתון כי "יש המון הכחשת הקורונה ומידע כוזב בקהילה. אנשים לא נבדקים ומסרבים לקבל טיפול אפילו כשהם חולים. זה מאוד מדאיג".
לפי ה"טיימס", לסירוב לציית להנחיות תורמת בין היתר התמיכה של רבים בקהילה שם בנשיא דונלד טראמפ. ניו יורק היא אמנם מעוז דמוקרטי, אך השכונות בורו פארק ומידווד היו "איים" של תמיכה בטראמפ בבחירות לנשיאות ב-2016. באחד מהמחוזות באזורים אלו זכה טראמפ בשיעור תמיכה של 89%.
4 צפייה בגלריה
טראמפ בעצרת בחירות בצפון קרוליינה
טראמפ בעצרת בחירות בצפון קרוליינה
טראמפ בעצרת בחירות המונית. איים של תמיכה בניו יורק
(צילום: AP)
אבי גרינשטיין, מנכ"ל מועצת הקהילה היהודית של בורו פארק, אמר ל"טיימס" כי רבים מבני הקהילה שם רואים בטראמפ בן ברית בעקבות התמיכה שלו בישראל ובחופש הדת. לדברי גרינשטיין, רבים מהחרדים באזור מקשיבים למסרים ששולח הנשיא, בכך שהוא ממעיט לכאורה בערכו של משבר הקורונה ומקיים עצרות המוניות, כשרבים מתומכיו לא עוטים מסכות.
גורם מרכזי נוסף הוא כאמור חוסר האמון בין התושבים החרדים לבין ראש העיר ביל דה בלזיו. גרינשטיין מציין למשל את עצם העובדה שהרשויות הציבו את ה"דד-ליין" שלהן להתפתחויות חיוביות בשמירה על ההנחיות ביום כיפור עצמו. לדבריו, על ההנחיות החדשות של ראש העיר שמעו מנהיגי הקהילה רק בהודעה לתקשורת שפורסמה ביום חמישי. "זה אומר לך כל מה שאתה צריך לדעת על הסיפור של בורו פארק במגפה הזאת".
התושבים בקהילה החרדים חשים שראש העיר "מסמן" אותם, ועדיין זוכרים לו את השתתפותו הפעילה בפיזורה של הלוויה המונית בחודש אפריל, לרב שמת מקורונה. ג'ייקוב קורנבלוך, יהודי חסידי שמתגורר בבורו פארק וכותב ל-Jewish Insider, תיאר את נקודת מבטם של התושבים החרדים: "דה בלזיו הפך לאיש שמסמן את היהודים, ולכן אנחנו לא חייבים להקשיב לו יותר". לדבריו, "טראמפ מדבר בשפה שלהם: חוסר אמון בממשל שאותו הוא מוביל, חוסר אמון בתקשורת".