טיסת ישראייר שתוכנה להמריא ביום ראשון לפרנקפורט כדי להשיב ישראלים שתקועים בחו"ל חזרה ארצה צפויה להתבטל - ולהידחות בגלל הדחייה בישיבת הממשלה שהייתה אמורה להחליט על הקמת ועדת חריגים לאלו שמעוניינים לשוב ארצה. במשרד התחבורה ציינו כי מספר החוזרים הנמוך מאז סגירת נתב"ג מעיד על "שליטה ויד קשה בשבים לישראל בכדי למנוע כניסת מוטציות ארצה".
למרות שאתמול משרדי הבריאות והתחבורה הודיעו כי ועדת החריגים תאשר גם טיסה של ישראלים בחזרה לארץ, באתר משרד הבריאות מופיע שניתן לקבל אישור רק לטיסות יוצאות. הכאוס לגבי טיסות מישראל ואליה נמצא בשיאו, ואלפי ישראלים בחו"ל נשארו אובדי עצות.
2 צפייה בגלריה
טיסת חילוץ של ישראייר יצאה לפרנקורט מישראל
טיסת חילוץ של ישראייר יצאה לפרנקורט מישראל
נוסעים בודדים. טיסת החילוץ הראשונה של ישראייר
(צילום: חו"ל מהודר)
לטיסה שתוכננה להמריא בדרך חזרה מפרנקפורט לישראל נרשמו עשרות אנשים שנערכו לכך מראש והצטיידו בבדיקות קורונה עדכניות. בין הנרשמים ישראלים שהגיעו במיוחד לגרמניה מרחבי אירופה וגם משלחת ששהתה בהילולה במרוקו.
דודי עזריאלי, שנמצא במרוקו ותכנן לעלות על הטיסה ביום ראשון, נותר חסר אונים יחד עם עוד 70 ישראלים נוספים. "הגעתי למרוקו ביום חמישי שעבר לפני הסגר כדי להשתתף בהילולה למקובל רבי יצחק אבוחצירא בעיר תולאל", סיפר ל-ynet. "יש פה מלא יהודים וקבוצה גדולה של ישראלים שקיבלו ויזות מיוחדות כדי להשתתף בהילולה. מיד אחרי שהודיעו על הטיסה חזרה לישראל מפרנקפורט, אני ועוד ארבעה חברים הזמנו כרטיסי טיסה לארץ וכבר התחלנו את המסע לגרמניה לפני שבת כדי שנספיק להגיע".
הוא הגיע לפריז עם חברו יונתן בן טוב, ולדבריו "בגלל שאנחנו שומרי שבת והטיסה תוכננה ליום ראשון בצהריים, כבר הגענו לצרפת ומשם התכוונו להמריא בבוקר לגרמניה - אבל נראה שסוגרים לנו את כל האפשרויות ואין שום דרך לחזור הביתה. השארתי בבית אישה, ילדים ועבודה. אני לא מבין איך המדינה משאירה אותנו בגלות".
2 צפייה בגלריה
יונתן בן טוב
יונתן בן טוב
טס ממרוקו לפריז לפני שבת כדי להספיק לטיסה ביום ראשון. יונתן בן טוב
"הגעתי לגרמניה מצרפת כדי לחזור לישראל", אמר ל-ynet מרדכי כהן. "תכננתי לעשות את סוף השבוע בגרמניה ולעלות על הטיסה לארץ, אבל עכשיו שמעתי שמבטלים את הטיסה ואני כבר לא יודע מה לעשות. לא שמעתי על מדינה שלא מאפשרת לאזרחים שלה לחזור הביתה".

טיסת החילוץ שכן יצאה אל הפועל

הלילה יצאה מישראל טיסת החילוץ המיוחדת הראשונה של ישראייר לפרנקפורט - במטרה לאפשר לישראלים לצאת מהארץ, ולישראלים שנמצאים בחו"ל לשוב ארצה. על הטיסה הלוך היו פחות מ-50 נוסעים שקבלו אישור מועדת חריגים, והטיסה חזור המריאה הבוקר עם 31 נוסעים בלבד, בהם נציגי צה"ל ומשרד החוץ.
עשרות נוסעים ניסו להגיע לפרנקפורט מארה"ב, אולם לא נתנו להם אישור לעלות על המטוס לגרמניה כך שהם נתקעו בארה"ב. רבים נוספים לא הצליחו להיערך בהתראה קצר עם המסמכים הנדרשים ולבצע בדיקות קורונה לפני העלייה למטוס. לעומת זאת, על הטיסה שהייתה אמורה להמריא ביום ראשון כמעט שלא נותרו מקומות, מאחר שלאנשים היה זמן התארגנות סביר.
ישראליות שתקועות בדובאי

ועדת החריגים, שעליה הכריז אתמול משרד התחבורה לצורך אישור הגעת ישראלים לארץ, עדיין לא הוקמה. בשל כך, ישראלים רבים ששוהים בחו"ל ויתרו מראש על ניסיון להגיע לטיסה שיצאה מפרנקפורט.
"בהתחלה אמרו שאני צריך להגיע למטוס עם אישור, אבל לקחתי הימור והצלחתי בסוף לעלות על הטיסה שהייתה כמעט ריקה", סיפר אמנון שעלה על המטוס שעשה את דרכו לישראל. "למזלי הייתה לי בדיקת קורונה בתוקף, אז הצלחתי להגיע. אני מכיר אנשים שוויתרו על הניסיון הזה עד שהמצב יהיה ברור יותר".
בהודעת משרד התחבורה בנושא נמסר כי "בשל אי התכנסות הממשלה אתמול לצורך קבלת החלטה על ידה בנושא הקמת ועדת החריגים לחוזרים, הוחלט בתום התייעצות בין משרדי הבריאות, התחבורה והמל"ל, כי הטיסות הבאות לצרכים ההומניטריים לא יבוצעו עד לקבלת החלטה בממשלה. 31 הנוסעים בטיסת החזור היום כללו את נציגי משרד החוץ, צה"ל ומספר מקרים הומניטריים".
אחר כך ביקשו במשרד התחבורה להבהיר כי "הממשלה תתבקש לאשר ביום ראשון הקמת ועדת חריגים הומניטרית לחוזרים לישראל בראשות מינהל האוכלוסין ובהשתתפות משרדי הבריאות והחוץ. על כן יש להפנות את הבקשות החריגות וההומניטריות לכניסה לישראל אל משרד הפנים. הוועדה בראשות משרד התחבורה והבריאות עוסקת רק בהיתר ליציאה חריגה מהארץ".
במהלך סיור שערך אתמול בנגב, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יבקש לאשר את המשך סגירת מעברי הגבול לשבועיים נוספים. "המוטציה כרגע מכה בכל העולם, אנחנו במרוץ צמוד איתה, כרגע יישרנו אותה, אנחנו בתיקו, אנחנו רוצים לנצח ולהוריד אותה", אמר נתניהו. "אני הולך לבקש להוסיף שבועיים לסגר הגבולות ולהשבתת הטיסות. למה? כי אנחנו לא רוצים לתת למוטציות חדשות להיכנס בזמן שאנחנו רצים ומחסנים".
ראש הממשלה הוסיף: "אנחנו יכולים לעשות את זה. בארה"ב יצטרכו לסגור בין חצי שנה לשנה, אנחנו צריכים לסגור שבועות. אנחנו יכולים לגמור לחסן ואנחנו משתחררים, זה דבר אדיר. גם תוספת לסגר אני יודע שהיא קשה, אבל קצרה יחסית ליתר העולם".