ההכרזה: נובל לשלום לתוכנית המזון העולמית
(צילום: Nobel Prize)


ועדת פרס נובל באוסלו הכריזה בצהריים (יום ו') כי פרס נובל לשלום לשנת 2020 יוענק לתוכנית המזון העולמית (WFP). התוכנית של האו"ם זכתה בפרס היוקרתי על מאמציה להילחם ברעב ובחוסר ביטחון תזונתי ברחבי העולם ובשל פעילותה נגד הניסיון להשתמש ברעב ככלי נשק במלחמות ובסכסוכים.
3 צפייה בגלריה
עיטור פרס נובל ל שלום
עיטור פרס נובל ל שלום
התוכנית מסייעת לכ-97 מיליון איש מדי שנה. עיטור פרס נובל לשלום
(צילום: AP)
"הצורך בסולידריות בינלאומית ובשיתוף פעולה בין מדינות בולט מתמיד", אמרה יו"ר ועדת פרס נובל, בריט רייס-אנדרסן, בהכרזה. ועדת הפרס אמרה כי מגפת הקורונה החמירה את הרעב בעולם וקראה לממשלות להבטיח ש-WFP וארגוני סיוע אחרים יקבלו את התמיכה הכספית הדרושה.
"ב-2019, 135 מיליון איש סבלו מרעב קשה, המספר הגבוה ביותר זה שנים רבות. המגפה תרמה לעלייה חדה במספר קורבנות הרעב בעולם", נכתב בהחלטת הוועדה. "עד שיהיה לנו חיסון נגד הקורונה, מזון הוא החיסון הטוב ביותר".
על הניסיון להשתמש ברעב ככלי נשק אמרה רייס-אנדרסן כי "מחסור במזון הוא אחד הגורמים לסכסוכים ולמלחמות, בגלל המאבק על משאבים". היא הוסיפה כי "השנה, הוועדה מבקשת להפנות את עיני העולם למיליוני האנשים הסובלים או מתמודדים עם איום הרעב. תוכנית המזון העולמית ממלאת תפקיד מרכזי בשיתוף פעולה בין מדינות בהפיכת הביטחון התזונתי לכלי של שלום".
3 צפייה בגלריה
ילדים ב תימן תוכנית ה מזון ה עולמית של ה או"ם רעב
ילדים ב תימן תוכנית ה מזון ה עולמית של ה או"ם רעב
"מזון הוא החיסון הטוב ביותר". חבילות סיוע לילדים בתימן
(צילום: AFP)
תוכנית המזון, שבסיסה ברומא, מסייעת לכ-97 מיליון בני אדם בכ-88 מדינות מדי שנה. לפי הארגון, אחד מכל תשעה בני אדם ברחבי העולם סובל ממחסור במזון.
ראש התוכנית, דייוויד ביזלי, אמר כי הופתע מההחלטה להעניק את הפרס לארגונו. "אני חושב שזו הפעם הראשונה בחיי שנותרתי בלי מילים. אני פשוט המום ומופתע כל כך", אמר ביזלי אחרי ההכרזה. דובר התוכנית מסר לאחר הזכייה כי "זה רגע של גאווה".
3 צפייה בגלריה
חבילות סיוע של תוכנית ה מזון ה עולמית של ה או"ם אדיס אבבה אתיופיה
חבילות סיוע של תוכנית ה מזון ה עולמית של ה או"ם אדיס אבבה אתיופיה
"הצורך בסולידריות בולט מתמיד". חבילות סיוע של תוכנית המזון העולמית באתיופיה
(צילום: רויטרס)
ועדת נובל לשלום באוסלו מקבלת מדי שנה מאות הצעות למועמדים. פוליטיקאים, פרופסורים באוניברסיטאות ומי שכבר זכו בפרס יכולים להגיש הצעות לוועדה. לפי תקנון הוועדה, כל אדם יכול להציע מועמד לקבלת הפרס כל עוד הוא עומד בקריטריונים. התקנון שומר על זהותם של המועמדים שלא זכו בפרס במשך 50 שנים.
הזוכים בקטגוריות השונות יקבלו עשרה מיליון קרונות שבדיות (כ-1.1 מיליון דולר). לא ברור באילו תנאים יתקיים טקס הענקת הפרס ב-10 בדצמבר. הגבלות הקורונה שיהיו בתוקף יקבעו אם הפרס יוענק בטקס באוסלו, או באירוע וירטואלי מרחוק.
השנה הוגשו לוועדה שמות של 318 מועמדים, בהם 211 אנשים ו-107 ארגונים. בין המועמדים השנה היו ארגון הבריאות העולמי - שהיה הפייבוריט של סוכני ההימורים לזכייה, פעילת האקלים הצעירה גרטה טונברג, ארגונים שפועלים למען חופש העיתונות ואלכסיי נבלני - יריבו של ולדימיר פוטין שהורעל בחומר המסוכן נוביצ'וק, והצליח לשרוד. גם שמה של ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן עלה כמועמדת אפשרית לזכייה, על רקע ההצלחה בטיפול בקורונה בארצה.