בחודש יולי האחרון הודיעה דובאי, שנחשבת לאחד מיעדי התיירות הפופולריים בעולם, שהיא שוב "פתוחה לעסקים". ההגבלות שהביאה עמה מגפת הקורונה הובילו לפגיעה קשה בעסקי התיירות והנדל"ן באמירות, ובהנהגה שם קיוו שההחלטה תוכל למנוע הידרדרות כלכלית.
13 צפייה בגלריה
חוגגים ביאכטה בדובאי בינואר 2021
חוגגים ביאכטה בדובאי בינואר 2021
על יאכטה בדובאי, החודש. בורחים מהסגרים - וחוגגים
(צילום: AP)
אבל מאז שהתיירות חזרה לדובאי, חזרו לעלות גם מספרי הנדבקים בקורונה באיטיות. המדדים שם נשארו די יציבים לאורך עונת הסתיו. ואולם, ערב השנה האזרחית החדשה היה נקודת המפנה. דובאי הפכה למוקד משיכה עבור תיירים רבים ממדינות שונות שהטילו הגבלות בעקבות התפשטות הנגיף בשטחן, ואלו ניצלו את החופש בדובאי – וחגגו בברים וביאכטות, ובעיקר – בלי מסכות.
ב-17 הימים האחרונים דיווחו שבע האמירויות שמרכיבות את איחוד האמירויות על מספרי שיא של נדבקים בקורונה. ביממה שעברה, לדוגמה, אובחנו שם 3,962 נדבקים חדשים ומתו שבעה בני אדם מקורונה. אבל, את הגידול המשמעותי בתחלואה ניתן לראות דווקא במקום אחר: התורים במרכזי הבדיקות בעיר, שהולכים ומתארכים מיום ליום. בשבע האמירויות ערכו ביממה שעברה יותר מ-180 אלף בדיקות.
על-פי נתונים שנמסרו מצה"ל לסוכנות הידיעות AP, יותר מ-900 תיירים שחזרו מדובאי לישראל נדבקו בנגיף הקורונה. החוזרים מדובאי יצרו שרשראות הדבקה של כ-4,000 בני אדם, לפי הנתונים.
עשרות אלפי ישראלים גדשו את דובאי מאז ההכרזה על כינון היחסים עם איחוד האמירויות. אל הנהירה לשם התייחסה ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס, שאמרה כי "יותר אנשים מתו בשבועיים של שלום עם דובאי מאשר ב-70 שנות מלחמה עמה". הדברים הללו גררו מחאה מצד האמירתים, שטענו כי עולה ממנה שמדינתם אחראית לעלייה בתחלואה בישראל. בכירים ישראלים התנצלו, השיבו שמדובר בבדיחה לא מוצלחת, ואמרו שאין מדובר בעמדה ממשלתית.
בשבוע שעבר: נחתו מדובאי וסירבו להתפנות למלונית

13 צפייה בגלריה
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
ישראלים שנחתו מדובאי ונכנסים לבידוד במלונית
ישראלים שחזרו מדובאי בנתב"ג. נתוני צה"ל: שרשראות הדבקה של 4,000 חולים
(צילום: מוטי קמחי)
13 צפייה בגלריה
ערב השנה החדשה בדובאי
ערב השנה החדשה בדובאי
הטריגר: ערב השנה החדשה. הבורג' חליפה בליל 1 בינואר
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
ערב השנה החדשה בדובאי
ערב השנה החדשה בדובאי
(צילום: רויטרס)
ישראל, נזכיר, דרשה לפני כשבועיים ועד סגירת נתב"ג כי כל השבים מאיחוד האמירויות יועברו לבידוד במלוניות, יחד עם החוזרים מברזיל, זמביה ודרום אפריקה, מתוך חשש מכניסת המוטציות השונות של הנגיף.

לא רק ישראל

גם בבריטניה, שם נמצאה מוטציה של הקורונה, לא עצרו את היציאה לדובאי. הצהובונים הבריטיים התמלאו בתמונות של אושיות רשת וסלבריטאים בבגדי ים, כשהם חוגגים בדובאי בזמן שארצם עוברת מסגר לסגר. רק באמצע החודש הודיעה בריטניה על הגדרתה של דובאי "אדומה" – ועל ביטול האפשרות להיכנס למדינה מאיחוד האמירויות מבלי להיכנס לבידוד.
"כרגע, טיולים בעולם לא אמורים לקרות, אלא אם מדובר בדבר חיוני לחלוטין", אמר שר הבריאות הבריטי מאט הנקוק השבוע. "לא עוד מסיבות בפריז או סופי שבוע בדובאי. זה לא על הפרק, וברוב המקרים זה נגד החוק". בינתיים, בבריטניה גם הביעו חשש מכניסת מוטציות נוספות למדינה, שהפצתן בעולם נקשרת לאמירות. בהתאם לכך, הודיעה בריטניה אתמול כי ייאסרו טיסות ישירות מדובאי מחשש להתפרצות המוטציה הדרום-אפריקנית.
13 צפייה בגלריה
הופעה בבר בדובאי, נובמבר 2020
הופעה בבר בדובאי, נובמבר 2020
בהופעה בדובאי בנובמבר. הברים נסגרו להופעות רק ביום רביעי
(צילום: AP)
13 צפייה בגלריה
מטיילים בקניון בדובאי, נובמבר 2020
מטיילים בקניון בדובאי, נובמבר 2020
אחד הקניונים בדובאי לפני חגיגות השנה החדשה. גם לדנמרק ולפיליפינים הגיעו מוטציות
(צילום: AP)
גם בדנמרק, המרוחקת מדובאי כ-4,800 ק"מ בנתיבים אוויריים, אותר נדבק במוטציה הדרום-אפריקנית שחזר מדובאי. הוא היה הראשון שאובחן עם המוטציה במדינה הנורדית, שגם ממנה נסעו אושיות וסלבריטאים לחגוג את השנה החדשה ללא הגבלות. לפני כשבוע העריכו בדנמרק שכמה מאות אזרחים דנים עדיין נמצאים בדובאי.
בפיליפינים הודיעו בתחילת החודש כי אזרח המדינה שביקר בדובאי לטובת עסקים, נמצא נושא את המוטציה הבריטית. "הוא לא נחשף למאומתים לפני שהמריא לדובאי", אמרו במשרד הבריאות הפיליפיני. מאז שאובחן, גילו בפיליפינים עוד 16 נדבקים במוטציה הבריטית, בהם שניים שחזרו מלבנון.

ביקורת מבית

לצד ההאשמות השונות מצד מדינות העולם בייצוא המוטציות השונות, בדובאי נאבקים כאמור גם במספרים הולכים וגוברים של הדבקות בקרב תושבי האמירות, ונאלצים להתמודד גם עם תהיות סביב היכולת של בתי החולים שם לעמוד בעומסים.
במשרד ההסברה של דובאי סירבו למסור נתונים על תפוסת בתי החולים, אך הבהירו כי באמירויות עושים ככל האפשר לטפל במגפה. "אחרי שנה של ניהול המגפה, אנחנו יכולים לומר בביטחון שהמצב הנוכחי תחת שליטה, ושיש לנו את התוכניות שלנו להגדלת תפוסה במערכת הבריאות, אם יהיה צורך בכך", ציינו במשרד.
13 צפייה בגלריה
 תור במרכז חיסוני קורונה באבו דאבי
 תור במרכז חיסוני קורונה באבו דאבי
התורים התארכו במרכזי הבדיקות והחיסונים. אבו דאבי
(צילום: רויטרס)
13 צפייה בגלריה
תור במרכז חיסוני קורונה בדובאי
תור במרכז חיסוני קורונה בדובאי
מחכים לחיסון בדובאי
(צילום: AFP)
ואולם, נאסר א-שייח, שעמד בעבר בראש משרד הכלכלה בממשלת דובאי, העביר ביקורת על הטיפול של דובאי בהתפרצות הנוכחית. "ההנהגה מבססת את החלטותיה על המלצות מהצוות, וההמלצות השגויות מעמידות בסיכון נשמות של בני אדם ומשפיעות לרעה על החברה שלנו", כתב א-שייח. הוא הוסיף כי הוא חושב שהאחריות להתפרצות מקורה בפתיחת הכלכלה.
"הדבר העצוב הוא שהמאמצים הנהדרים שנעשו מאז ינואר 2020 עבורנו, נהרסים במו ידינו", ציין א-שייח. "מה שעושה את הדברים גרועים יותר זה חוסר בשקיפות".
13 צפייה בגלריה
מתחסנים בדובאי
מתחסנים בדובאי
פייזר בדובאי, החיסון הסיני באבו דאבי
(צילום: רויטרס)
על-רקע נתוני התחלואה הגואים, הממשלה בדובאי פיטרה את ראש סוכנות הבריאות הממשלתית מבלי לספק לכך הסברים. במטרה להיאבק במספרים, הופסקו השבוע כל ההופעות החיות בברים, הופסקו ניתוחים שאינם דחופים וגם הוגבלו חתונות. חדרי הכושר, עם זאת, עדיין פתוחים – ובסך הכול נדרש מהם לספק עוד מרחב למתאמנים. כל הנכנסים לדובאי נדרשים להיבדק לקורונה בנמל התעופה.
באיחוד האמירויות תולים תקוות כעת בחיסון נרחב של האוכלוסייה. באבו דאבי מציעים לתושבים להתחסן בחיסון הסיני של חברת סינופארם, בעוד שבדובאי מציעים את החיסון של פייזר, בדומה לישראל. באיחוד האמירויות ניתנו כבר שני מיליון ו-800 אלף מנות חיסון, והיא ממוקמת במקום השני בעולם, לא רחוק מישראל שבמקום הראשון במספר המתחסנים ל-100 נפש.
13 צפייה בגלריה
ישראלי שחזר לארץ מדובאי יצר שרשרת הדבקה של 180 חולים מאומתים
ישראלי שחזר לארץ מדובאי יצר שרשרת הדבקה של 180 חולים מאומתים
180 איש בשרשרת הדבקה אחת של חוזר מדובאי, נכון ל-18 בינואר
אבל למרות החיסונים, גל התחלואה בדובאי מעלה שאלות משמעותיות בכל הנוגע לבתי החולים, שמסרבים למסור נתונים ומפנים שוב ושוב לממשלה, שכאמור מסרבת להגיב. בית החולים הסעודי-גרמני רמז בתגובה שמסר לחוסר-שקיפות מסוים מטעם הממשלה. "אנחנו מקווים שנקרא את החדשות האמיתיות", אמרו שם, מבלי להוסיף פרטים. המנהל הרפואי באחד מבתי החולים אמר כי את מחצית ממיטות האשפוז בבית החולים מאיישים חולי קורונה.
בימים אלה, גם במשרד הבריאות של דובאי וגם במשרד הבריאות של איחוד האמירויות מפרסמים משרות לאחים ואחיות באינסטגרם. זה, בהמשך לטענות לחוסר השקיפות שהביעו אזרחים במדינה, מגיע אחרי שרק השבוע קראה הממשלה האוטוקרטית של האמירויות לאזרחים שהביעו דאגה "להימנע מהטלת ספק במאמצים של אלו שפעלו לבלימת המגפה".
פורסם לראשונה: 08:31, 30.01.21