שגרירת ישראל במצרים אמירה אורון, היום ל-ynet
(צילום: משה מזרחי)

שגרירת ישראל במצרים, אמירה אורון, סיפרה היום (ג') בריאיון לאולפן ynet על הסיקור התקשורתי הרחב שלו זכה ביקורו של שר החוץ גבי אשכנזי בקהיר, שהגיע למקום 13 שנים לאחר ביקורו האחרון של שר חוץ הישראלי.
"זה היה מהלך חשוב מאוד מבחינת מצרים, ראינו את התפקיד המכריע שהיא מילאה לאחרונה. היא תמיד שיחקה בתפקיד של מתווך כי היא נחשבת לגורם מייצב", אמרה השגרירה. עוד סיפרה על "מפגש האינטרסים" בין המדינות, ועל התקווה לתיאומים נוספים ושיתופי פעולה כלכליים: "אנחנו רוצים להיות בתנופה של עיבוי היחסים עם מצרים".
3 צפייה בגלריה
אמירה אורון
אמירה אורון
אמירה אורון. "הבנה והרגשה שנוכל ליצור תיאום בין המדינות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- מצרים מתאמצת לחזור ולהיות שחקנית משפיעה, מובילה, כזו שחייבים להסתמך עליה. "אני לא שלמה עם המילה 'לחזור'. מצרים תמיד מילאה תפקידים משמעותיים, היא מדינה מאוד חשובה ומהותית לאזור. יחסי השלום איתה הם נכס אסטרטגי לישראל. היא תמיד שיחקה תפקיד של מתווך כי היא נחשבת גורם מייצב, כמו ישראל, בזירה שלנו שלא תמיד נוטה להיות יציבה. ייתכן ששם פשוט התפנו יותר מהעיסוקים האחרים במקום. היה עשור קשה במצרים, לא יציב. עכשיו בקהיר שמים יותר דגש על הנושאים האזוריים, חשוב להם לוודא שהמקום שלהם חלילה לא יילקח על ידי גורמים אחרים שמנסים לעשות זאת".
- אנחנו יודעים על יחסים חמים בין א-סיסי לנתניהו ובין הממשלות, אבל כמה אנחנו יכולים לסמוך על המצרים שייצגו את האינטרסים שלנו? "המצרים מייצגים את האינטרסים של עצמם, אבל יש פה מפגש של אינטרסים – האינטרס המיידי, כמו שראינו בהסדרה אחרי ההסלמה שהייתה. אף אחד לא רוצה שעזה תהיה מקור ללחימה וחוסר יציבות, ובטח לא מצרים. ישראל ומצרים גובלות בעזה. כל מה שקשור בעזה משפיע על סיני, וזה עניין גם של מצרים וגם של ישראל. מפגש האינטרסים חשוב ביותר ברמה האסטרטגית, לא רק הטקטית.
"לכן היה אפשר לתאם, וזו גם הייתה אחת הסיבות לביקור של השר אשכנזי לקהיר", המשיכה השגרירה אורון, "דובר גם כמובן על נושא עזה וההסדרה, איך אנחנו מפגישים את האינטרסים בצורה יותר מלאה, מבינים אחד את השני. אשכנזי ומקבילו המצרי דיברו, הייתה שיחה טובה, הייתה הבנה והרגשה שיכול להיווצר פה תיאום בין המדינות".
אשכנזי נפגש עם עמיתו סאמח שוקרי, קהיר
(צילום: רויטרס)

3 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
"הביקור סוקר בהרחבה". השר אשכנזי בקהיר
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
שר החוץ גבי אשכנזי גבי אשכנזי פגישה עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי
"דנו בעוד תיאומים ונושאים כלכליים"
(צילום: AFP)
- הזכרת את סיני, דיווחנו שאזהרת המסע לשם צפויה לרדת לדרגה נמוכה יותר אחרי שנים. עכשיו בטוח לישראלים להגיע לאזור? "אישית אני מאוד שמחה על כך, אבל אנחנו מחויבים לנושאי האבטחה ולמה שגורמי האבטחה בישראל מעריכים ומחליטים. בואו נסתכל רגע על מה שמצרים עשתה בשלוש השנים האחרונות בסיני - הושקע מאמץ אדיר בכוח אדם, בתשתיות, בלחימה, כולל לצערנו חיילים וקצינים מצרים שנהרגו במאבק נגד הטרור. כולו ממוקד באזור מאוד ספציפי, צפון-מזרח סיני. כשאנחנו מדברים על הדרום, שארם-א-שייח עיר התיירות היפה, זה דבר אחר לגמרי.
"מצרים השקיעה מאמצים אדירים כדי לאבטח את שארם-א-שייח וגם את החופים", המשיכה, "אם גורמי הביטחון בישראל רוצים לשקול את הורדת רמת אזהרת המסע, זה דבר חיובי ואנחנו מקווים שכך יהיה. עד שנת הקורונה, 300 אלף ישראלים הגיעו למצרים, רובם לסיני - לחופים שכולנו מכירים ואוהבים".
- אז אפשר להיות רגועים ולהגיע לסיני, אלה חדשות טובות. "אני חושבת שכן, אנחנו רוצים להיות בתנופה של עיבוי היחסים עם מצרים, בדגש על יחסים כלכליים. אשכנזי הזכיר את זה בביקור שלו, לא דובר רק על עזה והתיאום עם מצרים, אלא גם על הנושאים הכלכליים - ואחד מהם הוא התיירות. אני מקווה שבעתיד נוכל לקדם את הפעילות גם במגזר הזה".