ספינת משא שנושאת טונות רבות של כימיקלים החלה היום (ד') לטבוע סמוך לסרי לנקה, אחרי 13 ימים שלמים שבהם עלתה באש בעקבות דליפה של החומרים המסוכנים. הרשויות באזור מנסות כעת לגרור את הספינה עמוק יותר אל האוקיינוס, אך חוששות שבכל מקרה כבר נגרם נזק כבד ביותר לסביבה באי – על חופיו היפיפיים ואזורי הדיג השופעים סמוך אליהם.
הספינה MV X-Press Pearl שבבעלות חברה מסינגפור נשאה כמעט 1,500 מכולות ובהן, בין היתר, 25 טונות של חומצה חנקתית וכימיקלים וחומרי פלסטיק אחרים. את החומרים הללו היא העמיסה בנמלים בקטאר ובדובאי, והרשויות בסרי לנקה חושדות שצוות הספינה ידע על הדליפה תשעה ימים לפני שפרצה שריפת הענק ב-20 במאי. רק אתמול הצליחו הרשויות לכבות לחלוטין את הלהבות.
במהלך הימים הללו נגרם נזק סביבתי חמור ביותר לאזור, מהחמורים ביותר שידעה סרי לנקה בתולדותיה. כמות עצומה של חומרי פלסטיק כבר דלפה מהספינה שאורכה 186 מטרים, והרשויות נאלצו לאסור פעילות דיג ברצועה במרחק של עד 80 ק"מ מקו החוף, איסור שמשפיע על 5,000 סירות דיג. מאות חיילים נשלחו לנקות את החופים, ונראו אוספים חומרים שונים שנסחפו אליהם כשהם מכוסים מכף רגל ועד ראש בחליפות מגן.
אולם כעת חוששות הרשויות שהאסון יחמיר עוד יותר, אם הספינה תטבע וידלפו עוד כ-280 טונות של נפט שנותרו בה, וחומרים אחרים. הרשויות לא מקוות למנוע את שקיעתה מתחת למים, אך כדי לצמצם את היקף הנזק הן החלו כאמור לגרור את הספינה לעומק הים. במבצע הזה מסייעת לצי של סרי לנקה חברת החילוץ הימי SMIT מהולנד, שאנשיה עלו לסיפון החרוך וחיברו אליו את כבל הגרירה – אחרי כמה ניסיונות כושלים לעשות זאת לאורך הלילה האחרון, בשל תנאי מזג האוויר. "הספינה תיגרר הרחק ככל האפשר מהחוף, לפני שתטבע לחלוטין", מסר דובר הצי.
עם זאת, שר הדיג המקומי קנצ'נה ויג'סקרה מסר בציוץ בטוויטר כי לפי חברת החילוץ ההולנדית, הספינה טובעת כעת במקומה הנוכחי. גורם המעורב במבצע מסר כי מומחים מקומיים חוששים שהספינה אינה יציבה. לדבריו, אחת הסיבות לכך היא המים הרבים שבהם נעשה שימוש במאמצי הכיבוי של הלהבות: רבים מהם התנקזו בירכתיי הספינה וכך תרמו אולי לשקיעתה.
הרשויות תכננו תחילה לשאוב את המים המזוהמים מהספינה אל מכליות צפות, אך הרעיון הזה ננטש בסופו של דבר. בצי הסרי-לנקי ציינו כי במקרה שבו תתרחש דליפה של נפט מהספינה, באזור נמצאת ספינה של משמר החופים ההודי שברשותה ציוד שמאפשר לטפל בנפט.
ראש הסוכנות להגנה על הסביבה הימית בסרי לנקה, דהרשאני להנדפורה, אמר כי טרם ברור מה היקף הנזק הנוכחי לסביבה, אך ציין כי הוא החמור ביותר שהוא היה עד לו בחייו. הנשיא גוטבאיה רג'פקסה ביקש מאוסטרליה לסייע בהערכת הנזק הסביבתי באי, אזור שהגיוון הביולוגי בו הוא מהגדולים ביותר בדרום אסיה.
ברשת BBC דיווחו כי בסרי לנקה יש כעת זעם ציבורי נרחב על הרשויות שאישרו לספינה לעגון בחופי האי, אף שידעו על הדליפה בה ואף ששתי מדינות אחרות סירבו לאפשר לה לעגון בשטחן. הרשויות פתחו בחקירה פלילית בעקבות האסון, וכאמור מסרו כי החשד הוא שצוות הספינה ידע על הדליפה הרבה לפני שפרצה האש. המשטרה המקומית חקרה את הקפטן ואת המהנדס הראשי, שניהם אזרחי רוסיה. קצין שלישי בצוות תושאל גם הוא. בית משפט מקומי הורה להחרים את דרכוניהם של השלושה. הממשלה הודיעה כי במקביל לחקירה תפתח בהליך משפטי נגד בעלי החברה שבבעלותה הספינה, בדרישה לפיצוי כספי.