הבית הלבן הודיע שג'ו ביידן שוחח עם ולדימיר פוטין, והציע לו לקיים בחודשים הקרובים מפגש פסגה במדינה שלישית. מהבית הלבן נמסר שבשיחה הביע ביידן בפני פוטין את דאגתו מריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, והבהיר שוושינגטון מחויבת לעזור לקייב לשמור על הריבונות שלה. בנוסף שוחחו המנהיגים על נושאים ביטחוניים נוספים.
לפי הבית הלבן, ביידן הדגיש שארה"ב תפעל בתקיפות כדי להגן על האינטרסים הלאומיים שלה – בהתייחסות למתקפות הסייבר ולהתערבות בבחירות – פעולות שמיוחסות לרוסיה.
מדובר בשיחת הטלפון השנייה בלבד בין המנהיגים מאז שביידן נכנס לבית הלבן ב-20 בינואר - והשיחה הראשונה מאז שביידן כינה את פוטין "רוצח", בריאיון שהוביל למתיחות בין וושינגטון למוסקבה. בקרמלין הבהירו הערב ששיחת הטלפון הייתה ביוזמת האמריקנים, ושביידן ופוטין הביעו נכונות להמשיך את הדיאלוג ביניהם בנושאים ביטחוניים. לפי הקרמלין, ביידן אמר לפוטין שהוא רוצה לנרמל את היחסים בין הצדדים ולשתף פעולה בשורת נושאים – הפיקוח על נשק, תוכנית הגרעין האיראנית, המלחמה באפגניסטן ומשבר האקלים.
נשיא ארה"ב ביידן מכנה את נשיא רוסיה פוטין "רוצח"
(צילום: ABC News)

1 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
ג'ו ביידן ולדימיר פוטין
(צילום: AFP, EPA)
בריאיון לרשת ABC בחודש שעבר הביע ביידן הסכמה עם הקביעה שנשיא רוסיה הוא רוצח, והבטיח שפוטין ישלם על ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב. דוברת הבית הלבן הבהירה שנשיא ארה"ב לא מתחרט על הדברים שאמר, ולא חושש מאפשרות שההתבטאות החריגה שלו תוביל להחרפת היחסים – המתוחים ממילא – בין וושינגטון למוסקבה.
ההתבטאות של ביידן עוררה זעם ברוסיה, ומוסקבה החזירה את השגריר בארה"ב להתייעצויות. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב הצהיר כי אין ספק שביידן אינו מעוניין לבנות יחסים עם רוסיה, וכי מוסקבה תביא זאת בחשבון. פסקוב כינה את דברי ביידן על פוטין "רעים מאוד" ו"חסרי תקדים". לאחר מכן אמר פוטין על דברי ביידן: "אני מאחל לו בריאות. אנשים נוטים לראות אחרים כפי שהם רואים באמת את עצמם". פוטין הוסיף כי על אף הדברים החריפים של ביידן מוסקבה תמשיך לעבוד עם ארה"ב, "אבל בתנאים שיועילו לנו".