מנהיגי האיחוד האירופי ערכו היום (ה') שיחת ועידה, שבה דנו בדרכים להגביר את קצב ייצור החיסונים לקורונה ואת הפצתם ביבשת. באירופה חוששים שהתפשטות הווריאנטים החדשים של הנגיף תוביל לגל שלישי של המגפה, בשעה שמבצע החיסונים עדיין מקרטע.
הנציבות האירופית הודיעה למנהיגי היבשת שעד כה קיבלו 27 המדינות החברות 51.5 מיליון מנות חיסון בסך הכול. 29.17 מיליון מנות חולקו לאזרחים ועד כה רק כ-5% מאזרחי האיחוד האירופי קיבלו את המנה הראשונה של החיסון. מדינות האיחוד האירופי, נזכיר, ספגו ביקורת קשה על התנהלות מבצע החיסונים המשותף שלהן, ועל הפיגור אחרי ישראל, בריטניה וארה"ב. 27 המדינות מחפשות דרכים להפוך את מבצע החיסונים ליעיל יותר, ולקבוע כיצד להתמודד עם המוטציות של הנגיף שמתפשטות ביבשת. "אנו לא יכולים לאפשר לעצמנו להפסיד בקרב הזה", אמרו בהצהרה משותפת ראשי מדינות באיחוד.
2 צפייה בגלריה
שיחת ועידה האיחוד האירופי קורונה תו ירוק
שיחת ועידה האיחוד האירופי קורונה תו ירוק
שיחת הוועידה של האיחוד האירופי
(צילום: AFP)
האיחוד האירופי נאלץ לתמרן בין ההגבלות שנועדו לעצור את התחלואה, להמשך מעבר הסחורות והשירותים בגבולות של השוק המשותף. אחד הנושאים המרכזיים בדיונים של מנהיגי אירופה הוא הנפקת תעודות-מתחסן כמו בישראל ("התו הירוק") - כדי לאפשר חופש תנועה לאזרחים ולהציל את התיירות בקיץ הקרוב. מדינות בדרום אירופה שכלכלתן תלויה בענף התיירות, כמו ספרד, מקוות שתעודות-מתחסן יונפקו ויאפשרו לתיירים להגיע בקיץ.
גם יוון, אוסטריה ובולגריה תומכות ברעיון שמדינות האיחוד ישתפו פעולה גם בהנפקת תעודת-מתחסן. מנגד יש מדינות שמסתייגות מ"תו ירוק" משותף: צרפת, גרמניה ובלגיה חוששות מהתגובות של מי שצריכים להמתין עוד זמן רב לחיסונים – או מסרבים להתחסן.
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ אמר שהוא מעוניין בהנפקת "דרכון ירוק דיגיטלי" באיחוד האירופי. קורץ הסביר: "זה אומר שתהיה לך אפשרות להוכיח באמצעות הטלפון הסלולרי שלך שהתחסנת, שהחלמת או שנבדקת ויצאת שלילי. המטרה שלנו היא לא להיתקע בסגר תמידי אלא להיות מסוגלים לנוע שוב בחופשיות באירופה, לא משנה אם זה לעסקים או לחופשה". לקראת הפסגה אמר קורץ לעיתון הגרמני בילד: "למי שמחוסן צריך להיות חופש מלא, אך גם למי שחלה בקורונה והחלים, ולכל מי שנבדק והוכיח שהוא שלילי לנגיף".
2 צפייה בגלריה
קורונה אוסטריה טירול ראש ממשלת אוסטריה סבסטיאן קורץ
קורונה אוסטריה טירול ראש ממשלת אוסטריה סבסטיאן קורץ
קנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ
(צילום: AP)
מי שמסתייג מהנפקת תעודת-מתחסן ומחידוש חופש התנועה באיחוד מודאג מהתפשטות הווריאנטים של נגיף הקורונה: שיעור התחלואה אמנם נמצא נמצא בירידה ב-20 מ-27 מדינות האיחוד, אך ביבשת מזהירים מזינוק נוסף של מספר הנדבקים בווריאנט הבריטי.
כמה מדינות החליטו בימים האחרונים להטיל הגבלות חדשות: שבדיה תצמצם את שעות הפתיחה של המסעדות, הפאבים ובתי הקפה שלה ותגביל את מספר האנשים שרשאים להיכנס לחנויות כדי למנוע גל שלישי של המגפה. ממשלת צ'כיה אמורה להחמיר את ההגבלות אחרי שראש הממשלה שלה, אנדריי באביש, הזהיר מ"קטסטרופה" בבתי החולים אם לא תינקט פעולה בהקדם. בצרפת, שם שיעור התחלואה שוב מזנק, הממשלה הורתה על סגר באזור דנקרק – ואותתה על כוונתה להטיל הגבלות חדשות באזורים נוספים.
היעד הנוכחי של האיחוד האירופי הוא לחסן 70% מהאזרחים הבוגרים עד הקיץ, אך שיבושים באספקת החיסונים, ותקלות במפעלים, מקשים על אירופה לעמוד ביעד הזה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה שלשום שחברת אסטרה-זניקה צפויה להעביר ברבעון השני של השנה רק מחצית מכמות החיסונים שנקבעה בהסכם בינה לאיחוד האירופי.