עומסים כבדים ברחבי הארץ
(צילום: חגי דקל, נתיבי ישראל)

בנתיבי ישראל, בנתיבי איילון וגם באגף התנועה של המשטרה דיווחו אמש (ב') על פקקים חריגים בכבישים רבים ברחבי הארץ. בשל מגפת הקורונה, רוב הישראלים נשארו בארץ בחג הפסח, וגם השנה הם נאלצו להשתמש במכוניות כדי להגיע לגנים הלאומיים ולשמורות הטבע שאינם נגישים לתחבורה הציבורית.
  • גולשים מוזמנים לשלוח תיעוד של העומסים וסיפורים אישיים במייל האדום
"מדובר בעומסים שלא זכורים כמותם", אמר זאב גוטמן, ראש מרכז ניהול התנועה הלאומי של חברת נתיבי ישראל. "אנו פועלים בשיתוף פעולה הדוק עם המשטרה, תוך הפעלת אמצעים טכנולוגיים לשליטה ברמזורים ומערך ניידות השירות שלנו שפרוס ברחבי הארץ, על מנת לספק מענה מהיר לרכבים הזקוקים לסיוע ובכך לצמצם את העומסים".
4 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון
עומסים בנתיבי איילון
עומסי תנועה חריגים ברחבי הארץ
(צילום: חגי דקל)
מנתוני ה-OECD עולה שישראל מובילה מבין המדינות החברות בארגון בגודש בכבישים העמוסים, על רקע התחבורה הציבורית המקרטעת. מבקר המדינה קבע כבר לפני שנתיים כי "המספר הגבוה של כלי רכב הנוסעים בממוצע נְסוּעה (קילומטרז') גבוה לאורך מצומצם יחסית של כבישי ישראל גורם לכך שצפיפות התנועה בארץ (סך הנסועה לק"מ כביש) היא הגבוהה במדינות ה-OECD - פי 3.5 מהממוצע במדינות אלו". לדברי המבקר, "צפיפות תנועת כלי רכב פרטיים בכבישים, בשילוב שירותי תחבורה ציבורית לא מספקים, גורמים נזק הן לכלכלה והן לחברה".
הבעיה מוכרת היטב גם למשרדי הממשלה. כבר בשנת 2012 העריכו במשרד התחבורה כי עד שנת 2030 יבלו הישראלים עוד 60 דקות ביום בממוצע במכונית בשל הגודש בכבישים. נזקי הגודש מוערכים בכ-35 מיליארד שקלים בשנה. הגודש ניכר בעיקר בנסיעות היומיות של הנוסעים למקומות העבודה ובחזרה, אך גם בימי החג, דוגמת חג הפסח הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
עומסים בנתיבי איילון
עומסים בנתיבי איילון
נזקי הגודש מוערכים בכ-35 מיליארד שקלים בשנה
(צילום: חגי דקל)
שמורות הטבע והגנים הלאומיים בישראל כמעט לא נגישים בתחבורה הציבורית. מבדיקה שערך ynet עולה שההגעה אל 11 אתרי התיירות המבוקשים ביותר בישראל כמעט בלתי אפשרית באמצעות נסיעה בתחבורה ציבורית.
רבים מהאוטובוסים שמקרבים את הנופשים אל אתרי הטבע יוצאים בתדירות נמוכה מאוד לאורך היום, ואיחור בהגעה אליהם עלול לגרור זמני המתנה ממושכים של שעה ושעתיים בתחנות, במחלפים ובתחנות המרכזיות - ואף לגרום לביטול הטיול. אל גן השלושה ארכה הנסיעה משלוש הערים הגדולות בישראל בין שעתיים וחצי לשלוש שעות וחצי, אל שמורת המג'רסה יידרשו 4-3.5 שעות נסיעה ואל הבניאס 4-3 שעות.
4 צפייה בגלריה
פרופ' אראל אבינרי
פרופ' אראל אבינרי
"מי שרוצה לטייל עם המשפחה לא יכול להסתמך על תחבורה ציבורית". פרופ' אבינרי
(צילום: יח"צ)
פרופ' אראל אבינרי, מומחה תשתיות ותחבורה וראש התוכנית בהנדסת מערכות אנרגיה והספק חשמלי באפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב, מסביר שהתניידות בתחבורה למטרות תיירות, פנאי ונופש חשובה לפרט, לחברה האנושית וגם לכלכלה. "הנגישות של האתרים העיקריים לא גבוהה למי שמתנייד בתחבורה ציבורית", הסביר. "אם פורסים את רוב האתרים, הגנים ושמורות הטבע, דרכי ההגעה אליהן בתחבורה ציבורית קשות ומורכבות, בוודאי למי שמתנייד עם משפחות וילדים ועל אחת כמה וכמה בסופי שבוע ובחגי ישראל".
"מי שרוצה לטייל עם המשפחה והילדים, במיוחד בחגים ובשבת, לא יכול להסתמך על התחבורה הציבורית, וזו הסיבה שהרבה אנשים רוכשים מכוניות", המשיך אבינרי. "אם אפשר לפתור את הנסיעות הקבועות של ימות השבוע לעבודה דרך תחבורה ציבורית, בכל הנוגע למקומות בילוי, פנאי, נופש ותיירות - אין בשורה אופטימית, והתלות ברכב מגבירה את הגודש שהולך ועולה". לדברי אבינרי, לא כל מקום בטבע צריך להנגיש לתחבורה ציבורית, כי זה לא מתאפשר מבחינה כלכלית. "לא ניתן להנגיש הכול, אבל לא להנגיש כלום - זה לא לעניין".
4 צפייה בגלריה
מטיילים בפסח
מטיילים בפסח
מטיילים בפסח. רוב אתרי הטיולים לא נגישים בתחבורה ציבורית
(צילום: נדב אבס, שרית פלאצי, מוסא אל כמייסה, רשות הטבע והגנים )
מתכננת הערים גלי פרוינד, מומחית בתחבורה בת קיימא, אומרת ששמורות הטבע הולכות ומצטמצמות. "הריבוי הטבעי בישראל הוא מהגבוהים בעולם, ולצד כל אלה - רוב המגורים בישראל הם לא עירוניים אלא פרבריים, וכל עוד מקומות הבילוי והפנאי, בעיקר בטבע, הם מאוד מנותקים מתחבורה ציבורית ואפילו הבסיסית ביותר - אנשים יצטרכו לקחת את הרכב ונמשיך לראות את הפקקים בכל מקום".
"זה ממש הפך לספורט, צריך להמר מתי לצאת מהבית בשבת ובחג ומתי אסור לצאת", אמרה פרוינד. כשהיינו ילדים זה היה ב-14:00, והיום זה כבר ב-09:00. תמיד מדובר במקומות שהכי מתאימים לילדים והמקומות שהכי קרובים למרכז, והמשותף להם זה הצורך לא לנסוע הרבה זמן ולהגיע לטבע שמותאם לילדים. בסופי שבוע נשארים עם אלה שיכולים לקנות רכב או להסתמך על עזרה של אנשים אחרים".
פורסם לראשונה: 23:10, 29.03.21