בעוד חודש בדיוק אמור ראש השב"כ, נדב ארגמן, לסיים את תפקידו – אך ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מינה לו מחליף וגם לא הודיע על הארכת כהונתו.
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
נתניהו וגנץ בעוד רגע של משבר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
4 צפייה בגלריה
נדב ארגמן ראש השב"כ
נדב ארגמן ראש השב"כ
לא קיבל הודעה אם הוא ממשיך או לא. ראש השב"כ נדב ארגמן
(צילום: אוהד צויגנברג)
4 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
פועל בתנאים כמעט בלתי אפשריים. כוכבי
(צילום: רועי עידן)
מדובר בעוד אחת משלל הבעיות שנוצרו כתוצאה מהמשבר הפוליטי המתמשך, שחלקן פוגעות באופן ממשי בביטחון המדינה בשנתיים האחרונות, אולם האחת הזאת היא סכנה של ממש: לתפקיד הזה יש להתכונן כמה חודשים מראש, שבמהלכם עוברים חפיפה מסודרת ומקצועית.
אז מה בעצם קורה? המינוי של נדב ארגמן פוקע ב-8 במאי, לאחר שסיים חמש שנות כהונה, כפי שנקבע בחוק. את הכהונה אפשר להאריך בשנה. יובל דיסקין היה ראש השב"כ האחרון שזכה להארכה שכזו, אולם ארגמן, כאמור, לא קיבל הודעה אם הוא ממשיך או לא. גם שלושת המתמודדים על התפקיד לא קיבלו הודעה מי מהם ייכנס לנעליו, אם בכלל.
למה? המועמדים לרשת את ארגמן הם ר' – סגן ראש השב"כ הנוכחי, ר' – הסגן הקודם, שנמצא בתפקיד אחר במערכת הביטחון, וראש המועצה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת. נתניהו מעוניין לראות בתפקיד את בן שבת, הנחשב לאחד האנשים הקרובים אליו, מה שיבטיח לו שליטה מוחלטת בארגון. אולם שר הביטחון בני גנץ מתנגד נחרצות ומבהיר: לא אתן לנתניהו למנות את מקורבו.
4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת נפרד באבו דאבי
מאיר בן שבת נפרד באבו דאבי
מאיר בן שבת באבו דאבי. האם מקורבו של ראש הממשלה ימונה לראש השב"כ?
( צילום: EPA)
בתפקידו הנוכחי הפך בן שבת לשחקן פוליטי. הוא נתפס כאיש של נתניהו. אם ימונה למחליפו של ארגמן הוא לא יתקבל בזרועות פתוחות בארגון – וסביר שבחירה בו תוביל לפרישה של בכירים רבים בשב"כ. להבדיל ממנו, שני המועמדים האחרים מעולם לא נגעו בעניינים פוליטיים, ומינויים יתקבל בברכה. בנוסף, יש לציין כי עד היום לא מונה לראשות הארגון מי שלא כיהן בו כסגן. בן שבת לא היה סגן – הוא כיהן בתפקידו האחרון כראש מרחב דרום. גם אם תתקבל החלטה, צפוי עיכוב נוסף: גם הארכה וגם מינוי מחייבים אישור ממשלה. מתי תהיה ממשלה? שאלה טובה.
בזאת לא תמו הבעיות בצמרת מערכת הביטחון. נתניהו וגנץ לא החליטו עדיין אם כהונתו של הרמטכ"ל אביב כוכבי תוארך לשנה רביעית. ב-1 בינואר אמור כוכבי לסיים את הקדנציה שנקבעה לו לפי חוק, שלוש שנים. השניים כבר אמורים היו להודיע האם הוא ממשיך בתפקידו או שממנים רמטכ"ל חדש, וזה לא קרה. ראש הממשלה תומך בסגן הרמטכ"ל, איל זמיר, אבל סביר שלא יתנגד נחרצות להארכת כהונתו של כוכבי. הבעיה היא שהיחסים הנוכחיים בין נתניהו לגנץ לא מאפשרים לקדם שום החלטה.
כוכבי יודע זאת היטב: מאז נכנס לתפקידו הוא נאלץ לפעול בתנאים כמעט בלתי אפשריים, כולל לחצים פוליטיים, מידור מצד ראש הממשלה בנושאים דרמטיים וקרבות אגו בין נתניהו לגנץ. בנוסף, בשנתיים האחרונות מתנהל צה"ל ללא תקציב מסודר, כך שאין לכוכבי שום אפשרות לגבש תוכנית רב-שנתית. כשמסביב יש כל כך הרבה איומים, אלה לא התנאים שבהם אמור לעבוד רמטכ"ל.
אם לא די בכך, צבי האוזר, שהיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון, כבר אינו בכנסת ולא מונה לו מחליף. "לצערי הרב אין ישיבות קבינט מדיני-ביטחוני בהיקפים הנדרשים אל מול האתגרים שעומדים בפנינו" – אלה היו מילות הפרידה שלו מהתפקיד.