חתן הפרס העניק את הפסלון לפרופ' למתמטיקה
(צילום: לשכת ח"כ מוסי רז)

במכון ויצמן ברחובות נערך היום (א') "טקס" אלטרנטיבי מאולתר שבמהלכו העניק חתן פרס ישראל פרופ' דוד הראל את הפסלון שבו זכה ב-2004 לפרופ' למתמטיקה עודד גולדרייך. האירוע התקיים בעקבות החלטת בג"ץ בשבוע שעבר, שלפיה לשר החינוך יואב גלנט יתאפשר להחליט בתוך חודש אם ניתן להעניק לגולדרייך את הפרס.
ועדת הפרס למתמטיקה ומדעי המחשב המליצה להעניק את הפרס בתחום זה לפרופ' גולדרייך על פועלו בנושא סיבוכיות חישובית. ואולם, לאחר שהשר גלנט גילה כי המדען חתם על עצומה שקוראת להחרים את אוניברסיטת אריאל, הוא פנה לוועדה בבקשה לבחון מחדש את הענקת הפרס. חברי ועדת הפרס עתרו בנושא לבג"ץ, אך שלושה שופטי בג"ץ קבעו כאמור כי לשר יינתן חודש כדי לשקול את הנושא - אחרי קיום הטקס שישודר במוצאי יום העצמאות.
2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד הראל מעניק פסלון לפרופ' עודד גולדרייך
פרופ' דוד הראל מעניק פסלון לפרופ' עודד גולדרייך
פרופ' דוד הראל מעניק את פסלון זכייתו לפרופ' עודד גולדרייך
(צילום: לשכת ח"כ מוסי רז)
באירוע האלטרנטיבי שנערך היום, אמר פרופ' גולדרייך כי חלק מתומכיו מביעים הזדהות עם כל עמדותיו הפוליטיות ואחרים מתנגדים להן, אבל תומכים בזכותו להביע אותן ולא להיענש בשלילת הפרס. "אני מסכים שזכותו של האלוף במילואים גלנט לשלול ממני את פרס הליכוד, אלא שהליכוד אינו מדינת ישראל למרות שגלנט כנראה סבור כך", אמר פרופ' גולדרייך.
הוא הוסיף: "הפרשה הזו היא מזמן כבר לא עליי. היא גדולה ממני ונוגעת לכולנו. עמדת שר החינוך איננה אלא עוד צעד קטן בתהליך מתמשך של דה-לגיטימיזציה של השמאל בישראל. אנחנו נחושים להיאבק בתהליך הדה-לגיטימציה הזה, ואני שמח שנפלה בחלקי האפשרות לנסות ולתרום ישירות למאבק הזה. שום החלטה של שום שר חינוך לא תעצור אותנו".

"הוא אינו קורא להחרים את מדינת ישראל"

פרופ' הראל, שהעניק לפרופ' גולדרייך את פסלון זכייתו ב-2004 בתחום מדעי המחשב, אמר היום: "להחלטת שר החינוך יואב גלנט לא לאשר את הענקת הפרס הצטרפו באופן מקומם ביותר היועץ המשפטי לממשלה ושלושה שופטי בג"ץ. לא אכנס לנימוקים שמצאו השר והשופטים מה אמר עודד, מה כתב ומה חתם. די אם נאמר שאינו חשוד בעבירות פליליות, אינו רוצח, אנס ואינו שודד או שוטר אלים ואינו חשוד בעבירות שוחד או פדופיליה או סוכן של מדינת אויב ואינו קורא להחרים את מדינת ישראל".
פרופ' הראל הוסיף כי הפרס נמנע מעמיתו רק מפני שהעז להביע דעות שאינן עולות בקנה אחד עם ממשלתו. "לפנינו אדם שעבר ללא כל צל של ספק את התהליך המקצועי הרציני והמחמיר, שבסופו הוא אמור לקבל את פרס ישראל השבוע", הדגיש פרופ' הראל. "אך בכל זאת מונעים ממנו לעמוד על הבמה ולקבל את הפרס ככל האדם".
2 צפייה בגלריה
פרופ' דוד הראל מעניק פסלון לפרופ' עודד גולדרייך
פרופ' דוד הראל מעניק פסלון לפרופ' עודד גולדרייך
"גלנט משתמש בסמכותו בדרך פסולה". ח"כ רז לצדו של פרופ' גולדרייך
(צילום: לשכת ח"כ מוסי רז)
פרופ' הראל אמר עוד כי "היום זה עודד ופרס ישראל ומחר - לכו תדעו. אחסוך מכם אנלוגיות שהתרחשו בזמנים אחרים ובמקומות אחרים ואשר תחילתם דומה. אנו נמצאים כאן כדי לשגר מסר שהתהליך הזה חייב להיעצר, אין לנו פריבילגיה לשתוק".
ח"כ מוסי רז, שיזם את האירוע יחד עם פרופ' הראל, אמר: "אני מברך על הצעד האצילי של פרופ' הראל. אני מצר על קו המחשבה הצר של גנט, שבו הוא משתמש בסמכותו בדרך פסולה של כפיית הדעות וסתימת פיות בשירות שלטון מושחת ודכאני".
עימות באולפן ynet בעקבות סערת הפרופ' שלא יקבל את פרס ישראל
(צילום: אבי חי)

עו"ד ניצנה דרשן לייטנר, יו"ר ארגון "שורת הדין", אמרה היום בריאיון לאולפן ynet בהתייחסה לנושא: "בית המשפט העליון, באורח שיטתי, אומר שאין להתחשב בדעתך הפוליטית בעמדה לקבלת הפרס. פה אנחנו מדברים על קריאה למעשה חרם, עידוד למעשה חרם שהוא עבירה על החוק.
"מדינת ישראל נלחמת זה כעשור בתנועת החרם לצורך כך היא חוקקה חוק, חוק למניעת חרם שמציג את התמיכה בחרם כעוולה ומפעיל סנקנציות נגד מי שקורא לחרם. למי שקורא לחרם אסור להיכנס לארץ ומדינת ישראל לא יכולה לתת לו הטבות מסוימות. בפרס ישראלל הוא במסגרת הטבה שהמדינה נותנת לטובי בניה".
מנגד, נדב תמיר שמכהן כמנכ"ל ארגון "ג'יי סטריט" אמר: "פרופ' גולדרייך לא קורא לחרם על מדינת ישראל, הוא לא חלק מתנועת החרם BDS. הטענה של פרופ' גולדרייך היא לגמרי אחרת. הוא טוען שישראל חתמה על הסכם עם האיחוד האירופי שנקרא "הוריזון 2020". דוגמה קלאסית שאירופה אומרת לישראל 'אנחנו מעריצים אתכם מבחינה מדעית, אבל מבחינתנו ישראל נגמרת בגבולות 67'".
כלומר, אוניברסיטת אריאל לא במשחק. "בדיוק. פרופ' גולדרייך קרא לממשלת ישראל לכבד את ההסכם שהיא חתמה עליו".