אמירות טראמפ על הקורונה בעבר

הנשיא נדבק, סגנו שהה לצדו ללא מסכה - והבאה בתור היא היריבה הגדולה: לאחר שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ורעייתו מלניה נדבקו בקורונה, כבר ברור שלעצרות הענק הקרובות שתוכננו לו - פחות מחודש לפני הבחירות - טראמפ לא יגיע. גם העימות הקרוב עם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן נמצא בסכנת ביטול. לא ברור אם בעימות שנערך שלשום היה ביידן רחוק מספיק מטראמפ, ואם הנשיא כבר היה חולה באותה עת.
על פי החוקה האמריקנית, סגן הנשיא מייק פנס ישמש כממלא מקום אם טראמפ לא יכול למלא את תפקידו. פנס, ששלח איחולי החלמה מהירה לטראמפ, תועד השבוע לצדו בגן הוורדים בבית הלבן, כששניהם ללא מסכה. בבדיקה שנערכה לו ולרעייתו הנגיף לא אותר.
5 צפייה בגלריה
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס באירוע ללא מסכות
טראמפ ופנס השבוע, בלי מסכות
(צילום: gettyimages)
5 צפייה בגלריה
עצרת דונלד טראמפ דולות' מינסוטה בלי מסכות
עצרת דונלד טראמפ דולות' מינסוטה בלי מסכות
טראמפ בעצרת ענק במינסוטה, השבוע. מסכות? אין
(צילום: רויטרס)
גם אם ב-14 הימים הקרובים תוצאת בדיקה הקורונה של טראמפ תהיה שלילית, כמעט בוודאות הוא לא יוכל להשתתף בעצרות שתוכננו לו לקראת הבחירות בשלוש מדינות חשובות - ויסקונסין, פלורידה ואריזונה. בנוסף, גם העימות הבא מול ביידן, שאמור להתקיים ב-15 באוקטובר, עשוי להתבטל.
הרופא האוסטרלי ד"ר נורמן סוואן, שמכונה "פאוצ'י של אוסטרליה" על שם מומחה הבית הלבן למלחמה בקורונה, אמר כי בגילו של הנשיא - 74 - שיעור התמותה בקרב הנדבקים הוא בין 5 ל-12 אחוזים.
אבל הוא ציין כי השמנת יתר מעלה את הסיכון ב-40%, כך ששיעור התמותה למעשה הוא בין 7 ל-18 אחוזים. מהבדיקות האחרונות שעבר עלה כי טראמפ, ששוקל יותר מ-110 ק"ג, סובל מעודף משקל משמעותי. "הוא גם בסיכון גבוה בהרבה לפתח דלקת ריאות", הוסיף ד"ר בארי דיקסון.
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מלניה טראמפ
דונלד טראמפ מלניה טראמפ
טראמפ ומלניה בעימות. שניהם נדבקו
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
איחולי החלמה מהירה לזוג טראמפ בשלט חוצות באיילון
איחולי החלמה מהירה לזוג טראמפ בשלט חוצות באיילון
איחולי החלמה מהירה, גם על שלט בנתיבי איילון
טראמפ הודיע בטוויטר כי הוא ומלניה נדבקו בקורונה, שעות לאחר שפורסם כי היועצת שלו הופ היקס - שטסה איתו השבוע במסוק הנשיאותי וב"אייר פורס 1" - נדבקה בנגיף וסובלת מתסמינים.
ב-CNN דווח כי לקבוצה קטנה של בכירים נאמר כי הופ היקס אומתה כחיובית כבר אתמול בצהריים. "למרות זאת, טראמפ טס לניו ג'רזי לאירוע גיוס תרומות והדוברת שלו ערכה תדרוך מבלי שעטתה מסכה", דווח.
בהודעה שפרסם שון קונלי, רופא הבית הלבן, נכתב כי "הנשיא והגברת הראשונה חשים טוב כרגע, ומתכננים להישאר בבית הלבן במהלך תהליך ההחלמה. אני מצפה שהנשיא ימשיך בביצוע חובותיו ללא הפרעה בזמן שהוא מחלים". טראמפ צייץ כי "אנחנו נעבור את זה ביחד" ומלניה - שאמרה אף היא כי השניים מרגישים טוב - הודיעה על ביטול ההתחייבויות הקרובות שלה.
בסין ניצלו את החדשות מארצות הברית כדי לעקוץ את טראמפ, שכינה את הקורונה לא פעם "הווירוס הסיני". עורך העיתון הסיני "גלובל טיימס" כתב: "הנשיא טראמפ והגברת הראשונה משלמים את המחיר על ההימור שלהם להמעיט להמעיט בערך הסכנה הנשקפת מהקורונה. החדשות מראות את החומרה של מצב המגפה בארצות הברית. תהיה לכך השפעה שלילית על התדמית של טראמפ ושל ארצות הברית, ואולי גם השפעה שלילית על בחירתו מחדש".
5 צפייה בגלריה
הופ היקס יועצת נשיא ארה"ב ארצות הברית דונלד טראמפ נדבקה ב קורונה יורדת מ מטוס אייר פורס 1
הופ היקס יועצת נשיא ארה"ב ארצות הברית דונלד טראמפ נדבקה ב קורונה יורדת מ מטוס אייר פורס 1
היקס יורדת מהמטוס הנשיאותי. "הייתה בבידוד בתוכו"
(רויטרס)
גורמים אמרו כי היקס חשה ברע כבר ביום רביעי והייתה בבידוד במטוס הנשיאותי, שהטיס את אנשי טראמפ לבית הלבן אחרי העימות עם ביידן שנערך בקליבלנד. ב-MSNBC ערכו רשימה של חברי משפחת טראמפ שטסו השבוע עם הופ היקס, מלבד טראמפ ומלניה: איוונקה, אריק, לארה וטי טראמפ, וכן ג'ארד קושנר.
ב"צ'יינה דיילי" הסיני כתבו כי "הבדיקה החיובית היא עוד תזכורת לכך שהקורונה עדיין מתפשטת, אף שטראמפ ניסה נואשות לטעון כי היא כבר לא מהווה סכנה. מאז פרוץ המגפה בתחילת השנה, טראמפ, הבית הלבן והקמפיין שלו סירבו לציית להנחיות הבריאות הבסיסיות - כולל אלו שפורסמו על ידי הממשל שלו כעטיית מסכה ושמירת מרחק. במקום זאת, טראמפ המשיך לקיים עצרות שבהם נכחו עשרות אלפי משתתפים".
בישראל מסרו איחולי החלמה מהירה לטראמפ. ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בטוויטר כי "כמו מיליונים, אני ושרה מאחלים החלמה מהירה לנשיא דונלד טראמפ ולרעייתו מלניה טראמפ". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד העביר מסר דומה.
גם הכלכלה מושפעת כמובן מכך שמנהיג העולם החופשי נדבק בנגיף. החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק רשמו ירידות שערים חדות יחסית בעקבות ההודעה. החוזים על נאסד"ק איבדו 2% והחוזים על דאו ג'ונס ו-S&P 500 ירדו בשיעור מתון יותר של 1.5%. הנפט מסוג קרוד איבד כמעט 4% מערכו.
ארצות הברית היא המדינה עם מספר הנדבקים בקורונה הגבוה ביותר (יותר מ-7.2 מיליון איש), וגם במספר המתים - יותר מ-207 אלף - היא בראש הרשימה. למעשה, יותר מחמישית מהמתים בקורונה בעולם הם אמריקנים. רק ביממה האחרונה אומתו עוד 43,752 אמריקנים כחיוביים לקורונה, ו-857 מתו.
כמה מעובדי הבית הלבן כבר נמצאו כחיוביים לנגיף הקורונה בעבר, ביניהם הדוברת של סגן הנשיא מייק פנס, קייטי מילר, והיועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן. לאחר מקרים אלו, הבית הלבן נקט אמצעים רבים כדי להגן על הנשיא וסגנו מפני הידבקות בנגיף, והחל במשטר בדיקות יומי לעוזריו הבכירים של הנשיא ולאישים אחרים הנמצאים באופן קבוע ליד הנשיא וסגנו, כולל עיתונאים, שנבדקים מדי יום.
דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני תיארה בעבר את טראמפ כ"אדם הנבדק ביותר באמריקה, שאינו מסתכן בהפצת הנגיף לאחרים". טראמפ עצמו אמר: "אני נבדק בממוצע כל יומיים או שלושה ימים".
בעוד שעל פי המלצת המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב (CDC), אנשים שהיו בקרבת חולה מאומת נדרשים להיכנס לבידוד למשך 14 יום, עובדי הבית הלבן נחשבים לעובדים חיוניים, ולכן על פי ההנחיות הם יכולים לחזור לעבודה אם הם נוקטים אמצעי זהירות כמו מדידת חום, עטיית מסכה ושמירה על ריחוק פיזי.
טראמפ מנסה כל העת להמעיט בסכנה הנשקפת ממגפת הקורונה ונמנע ככל הניתן מלהופיע בפומבי עם מסכה. הוא מקיים מעת לעת עצרות בחירות בהשתתפות אלפי בני אדם, שלרוב לא עוטים מסכות ולא שומרים מרחק.
איתמר אייכנר השתתף בהכנת הכתבה