4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
(צילום: קובי גדעון, לע"מ, AFP)
שעות ספורות לאחר שגורמים בכחול לבן דיווחו על התקדמות במשא ומתן עם הליכוד, יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר הערב (יום חמישי) לחברי הכנסת ממפלגתו כי לא הושגו כל סיכומים. גנץ, שדיבר עם הח"כים באירוע הדלקת נרות בביתו של השר יזהר שי, אמר להם כי "אין הסכמות בינינו לבין הליכוד. הולכים לבחירות".
עם זאת, מוקדם יותר היום אמרו גורמים בכחול לבן לחדשות רשת שבין המפלגה לליכוד הושגו הסכמות שבמסגרתן כהונת הממשלה תוארך, הרוטציה בתפקיד ראש הממשלה תצא לפועל במועד מאוחר יותר מנובמבר - ואבי ניסנקורן יישאר בתפקיד שר המשפטים. לטענת הגורמים, נותר לצדדים להחליט כיצד לעגן בחקיקה את תחנת היציאה, כך שראש הממשלה בנימין נתניהו לא יוכל לנצל פריצה וללכת לבחירות כפי שהיה עם התקציב.
גם הליכוד וגם כחול לבן הכחישו באופן רשמי את הדברים, ובליכוד טענו שמדובר ב"פייק ניוז". הדיווח על המגעים פורסם לראשונה בחדשות רשת.
השר שוסטר: "לא צריך בחירות - אך החלופה רעה יותר"
(צילום: שחר גולדשטיין)

השר הנגבי: "רק נס חנוכה ימנע בחירות"
(צילום: אלכס גמבורג, שחר גולדשטיין)

מעל פני השטח משדרים בימים האחרונים בליכוד ובכחול לבן שהפערים גדולים וכמעט בלתי ניתנים לגישור, אך כפי שדיווחנו גורמים פוליטיים אומרים שמתחת לפני השטח מתנהלים מגעים בין המפלגות. חלון הזמנים למניעת פיזור הכנסת ייסגר בלילה שבין שלישי לרביעי בשבוע הבא. המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן סובבת סביב שתי נקודות עיקריות: העברת תקציב המדינה והבטחת הרוטציה בין נתניהו לגנץ, כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני. בליכוד דרשו לאחרונה גם את הדחתו של ניסנקורן, אך גנץ הבהיר אתמול כי לא יחליף את שר המשפטים.
שרי הליכוד וכחול לבן, בינתיים, ממשיכים לטעון כי ישראל על המסלול המהיר בדרך לבחירות. שר ההתיישבות צחי הנגבי אמר הבוקר באולפן ynet כי "רק נס חנוכה ימנע בחירות רביעיות", ואף הוסיף שאחריהן עלולה ישראל ללכת "לבחירות חמישיות ושישיות". שר החקלאות, אלון שוסטר, אמר באולפן ynet כי "לא צריך בחירות, אבל החלופה רעה יותר. נתניהו מהמר נואש, נאחז בקרנות המזבח ומנער אותו עם המקדש כדי לשרוף את המועדון".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן באולפן ynet
אבי ניסנקורן באולפן ynet
גנץ הודיע שלא יזיז אותו מתפקיד שר המשפטים. ניסנקורן
(צילום: קובי קואנקס)
המשבר הנוכחי בין המפלגות החל לאחר שהתברר כי בליכוד לא מוכנים להעביר תקציב דו-שנתי, שיבטיח את קיום הרוטציה בין גנץ לנתניהו בנובמבר 2021, ודורשים להעביר תקציב חד-שנתי ל-2020 בלבד. מצב כזה יאפשר לנתניהו לפרק את הממשלה מבלי לקיים את הרוטציה על-ידי אי העברת תקציב בחודש מרץ הקרוב. בליכוד התעקשו על עמדה זו אף שנותר זמן קצר עד סוף השנה הנוכחית, מה שיוביל לכך שהתקציב השנתי יהיה למעשה תקציב לכמה ימים בודדים. בחירות ב-2021 יובילו לכך שישראל תעביר לפחות חלק ניכר מהשנה הבאה ללא תקציב, בשיאו של משבר הקורונה שפגע אנושות בכלכלה ובמשק.
שר האוצר, ישראל כץ, פנה היום לנתניהו וביקש להעלות ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה את תקציב המדינה לשנת 2020, ולהעבירו עד 23 בדצמבר כפי שנקבע בחוק. אם התקציב יעבור עד אז, הבחירות יימנעו, אך כל עוד לא יהיה הסכם חדש בין הליכוד לכחול לבן - ישראל תלך לבחירות אם לא יעבור תקציב 2021 עד ל-31 במרץ. כץ אף ביקש מגנץ לתמוך בתקציב החד-שנתי, והציע הידברות בנוגע ללוחות הזמנים לקידום תקציב 2021.
גנץ עצמו אמר אתמול כי הוא חושב שצריך להימנע מבחירות, אך הדגיש כי "יש להגיע למצב של ממשלה מתפקדת ותכנון לטווח ארוך". לדבריו, "אני מקווה שראש הממשלה יבין שהליכה לבחירות היא לא מה שישראל צריכה עכשיו. אין לנו הרבה זמן איך לפתור את זה, אבל אני כמובן מוכן לעוד מערכת בחירות. הפתרון היה צריך להיות בתקציב ונשאר בתקציב ובחוק ההסדרים המתווה אליו ומביא בחשבון את הרפורמות הכלכליות".
4 צפייה בגלריה
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
גדעון סער על מצב הקורונה בישראל
ממשיך להיערך לבחירות. סער
(צילום: עמית שאבי)
4 צפייה בגלריה
טקס זיכרון ליצחק רבין
טקס זיכרון ליצחק רבין
שיגר רמז בטוויטר. חולדאי
(צילום: מוטי קמחי)
ברקע הדיווחים על חתירת הליכוד לממשלה אחרת ללא כחול לבן, אמר היום יו"ר ימינה נפתלי בנט כי הוא "דחה על הסף" הצעה מהליכוד שרשימתו תיכנס לממשלה תמורת תיק הביטחון ושני תיקים בכירים נוספים. בימינה תקפו את נתניהו וטענו כי הוא "מחפש ממשלת קומבינה עם מנסור עבאס, ועסוק בפוליטיקה במקום בטיפול בבעיות של ישראל. צריך בחירות בזק, נביא הנהגה חדשה לישראל".
בתוך כך, במערכת הפוליטית ממשיכים להיערך לבחירות, וחבר הכנסת לשעבר גדעון סער אף הודיע שרשם את מפלגתו החדשה ברשם המפלגות תחת השם "תקווה חדשה – אחדות לישראל". לפי תקנון המפלגה שפורסם, "יו"ר המפלגה (סער) יקבע את רשימת מועמדי המפלגה לכנסת ואת סדר שיבוצם ברשימה, בהסכמה עם מ"מ היו"ר (יפעת שאשא ביטון). עם זאת, שאשא ביטון לא תביא נציגים משלה והרשימה לא תורכב בשיטת ריץ'-רץ' אלא ב"הסכמה".
בנוסף, ראש העיר תל אביב רון חולדאי, שכבר הודיע שבכוונתו להתמודד בבחירות הארציות, שיגר מוקדם יותר היום רמז בטוויטר וכתב: "המדינה בדרך לסגר נוסף כי ביבי פארטצ' והממשלה לא מתפקדת. אבל לא להתייאש... בקרוב...".
פורסם לראשונה: 18:14, 17.12.20