הדיון בהארכת מעצרו של הסוהר
(צילום: רועי רובינשטיין )

המשטרה חושדת כי סוהר בכלא ניצן ברמלה מסר מידע לגורמים עברייניים שהשתמשו בו כדי לגרום לפיצוצים ליד בתי סוהר שיובילו לפגיעה בסוהרים ובמתקני כליאה. כך עולה מהדיון שנערך אחר הצהריים (יום ב') בבית משפט השלום בראשון לציון, שבסיומו הוחלט לשלוח את הסוהר למעצר בית למשך שבעה ימים. נציג היחידה החוקרת ביקש לעכב ביממה את ביצוע ההחלטה כדי לערער עליה בבית משפט מחוזי.
מוקדם יותר היום דווח כי היחידה הארצית לחקירות סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 עצרה הבוקר קצין בשירות בתי הסוהר וסוהר בחשד לשורת עבירות. בדיון בבית המשפט התברר כי כרגע מייחסת היחידה החוקרת לקצין עבירת של שיבוש מהלכי חקירה. מנגד, לסוהר שנעצר מיוחסות עבירות חמורות של שוחד, קשירת קשר לפשע, מרמה והפרת אמונים, החדרת חפצים אסורים ואי מניעת פשע.
2 צפייה בגלריה
השלום ראשל"צ: הארכת מעצר לסוהר החשוד במעורבות  בעבירות של שוחד, קשירת קשר לפשע, מרמה והפרת אמונים
השלום ראשל"צ: הארכת מעצר לסוהר החשוד במעורבות  בעבירות של שוחד, קשירת קשר לפשע, מרמה והפרת אמונים
הסוהר בדיון בבית המשפט
(צילום: רועי רובינשטיין )
דיווח שהגיע משירות בתי הסוהר הוביל לפתיחה בחקירה הסמויה של המשטרה שנמשכה כמה חודשים. בדיון בבית המשפט התברר כי כבר לפני כשבוע וחצי הוצא צו המעצר נגדם. גם הקצין שוחרר למעצר בית למשך שבעה ימים.
נציג המשטרה ציין בדיון בבקשה להאריך את מעצרו של הסוהר כי יש להבדיל בינו ובין הסוהר: "חלק מהחשדות זהים וחלקם שונים, לכן הקצין שוחרר למעצר בית. זאת ועוד, פעולות החקירה שלנו היום שינו את החשדות לגבי החשוד השני (הקצין) והוא נותר רק עם חשד לשיבוש מהלכי חקירה".
בהתייחס לסוהר, אמר נציג היחידה החוקרת כי ככל שהפרטים מתבררים - החשדות כלפיו מתגברים: "יש ראיות שהוא לקח שוחד והתמורה עליו נמצאת בדו"ח הסודי ומול השופט. על חשדות אלו הוא ענה בחקירה כשאנחנו מייחסים לו קבלת כסף וטובות הנאה שוות כסף".

"מסר מידע כדי שאחרים ייפגעו"

נציג היחידה החוקרת ביקש להאריך את מעצרו של הסוהר ב-10 ימים. הוא תיאר בנוגע לחשוד כי "אנחנו יודעים שמידע שהוא העביר לגורמים עברייניים היה מהותי כדי שאחרים ייפגעו במתקני שירות בתי הסוהר. אנחנו מייחסים לו גם שימוש בחומר נפץ משום שהוא העביר מידע. בנוסף, הוא קשר את עצמו לדמות נוספת במהלך החקירה בדרך שמצריכה את המשכה".
פרקליטו של הסוהר, עו"ד גיל דביר, ביקש לשחרר את מרשו למעצר בית - בדיוק כפי שנעשה עם הקצין החשוד. לדבריו, "צווי המעצר שהוצאו להם היו זהים כמעט, במשך שבוע ימים מרשי התנהל בצורה רגילה ואני מניח שלא נעשו האזנות סתר שיובילו לשוני ביניהם. המשקל הראייתי נגד השניים זהה לחלוטין ואחרי חקירה של שעתיים שחררו את הקצין לחלופה. אני מבקש שתהיה פה אחידות ולשחררו לביתו".
השופט ארז מלמד החליט כאמור לשלוח גם את הסוהר למעצר בית. בהחלטתו ציין השופט מלמד: "ההבדל היחיד בין הסוהר לבין הקצין ששוחרר למעצר בית הוא מספר מסמכים שהונחו לפניי בתיק הסודי. עסקינן בחומרים שאינן בעלי משקל ראייתי של ממש, סבורני כי אין מקום להורות על המשך מעצרו של החשוד על בסיסם בלבד.
"אמנם חלק מפעולות החקירה המפורטות בדו"ח הסודי ניתנות לשיבוש, אך יש להניח שהחשוד האחר אליו מיוחסים חשדות נוספים שוחרר. במצב דברים זה ולנוכח התרשמותי החיובית מהחלופה המוצעת, אני מורה על מעצר בית מלא עם איסור יצירת קשר עם עובדי שב"ס, אסירים ואסירים לשעבר".
2 צפייה בגלריה
חיטוי נגד נגיף הקורונה בבית כלא ניצן
חיטוי נגד נגיף הקורונה בבית כלא ניצן
כלא ניצן ברמלה
(צילום: דוברות שב"ס)
בתום הדיון אמר עו"ד דביר: "בית המשפט קיבל את טענתנו כולן והורה כבר בהארכת המעצר הראשונה על שחרור העצור למעצר בית מלא. הדבר מעיד על כל שיש קושי גדול מאוד ליחידה החוקרת בראיות מולו ועוצמת הראיות מולו, ואנו תקווה שבית המשפט המחוזי יראה עין בעין עם בית משפט השלום".
עו"ד שי שוררעו''ד שורר

פרקליטו של הקצין, עו"ד שי שורר, אמר לפני שחרור מרשו למעצר בית: "מרשי משתף פעולה, כולי תקווה כי היחידה החוקרת תשכיל לשחרר".
משירות בתי הסוהר נמסר: "שב"ס פועל וימשיך לפעול בכל האמצעים שברשותו לאתר כל חריגה או התנהלות בלתי ראויה של אנשי סגל ויוקיע אותה מהארגון בכל דרך".