הם חיכו לחזרת הילדים לגנים ולבתי הספר עם סיום הסגר בתחילת השבוע, חיכו לישיבת הממשלה, חיכו לקבינט הקורונה - ואז התברר להם שהילדים יישארו בבית. ולא לעוד יום או יומיים, אלא לפחות לעוד שבוע וחצי.
מבדיקת ynet עולה שרוב גדול של התלמידים יישארו בבתים על פי מתווה חזרת החינוך, ועקב העובדה שעדכון צבעי הרמזור צפוי רק בסוף השבוע הבא - הילדים שלא יחזרו מחר לגנים ולבתי הספר לא ישובו אליהם לפני 21 בפברואר.
על פי מתווה משרד הבריאות, שאושר בקבינט הקורונה, בגנים ובכיתות א'-ד' יחזרו מחר (חמישי) ללמוד בערים שצבע הרמזור שלהן ירוק וצהוב. בנוסף, יתקיימו לימודים רגילים גם בערים כתומות שציון הרמזור שלהן אינו גבוה מ-6.5, וששיעור המחוסנים בהן בקרב בני 50 ומעלה גבוה מ-70%. בכל היישובים, גם האדומים, יותרו פעילויות חינוכיות בשטח פתוח של עד עשרה אנשים (כולל המורה).
אבל הבדיקה הראתה כי ביישובים ובשכונות שבהם ניתן יהיה ללמוד בגנים ובבתי הספר ממחר מתגוררים רק כ-30% מהתושבים בארץ. אבל רק ארבע שכבות (א'-ד') מתוך 12 יחזרו לבתי הספר, ולכן רק כעשירית מהתלמידים ישובו מחר לבתי הספר ללימודים (כמעט) רגילים היתר ימשיכו בזום, פרט לאפשרות של למידה בקבוצות קטנות בשטח פתוח.
לדניאל דרעי, קוסמטיקאית מקריית ביאליק (עיר כתומה), יש שתי בנות - בת 3 ובת כשנה וחצי. השתיים אמורות להיות במעונות יום, אך כבר קרוב לשנה - לסירוגין - הן רוב הזמן בבית. לדבריה, גם הפעם לא פיתחה תקוות גדולות לגבי האפשרות שהבנות יחזרו למסגרות. "עד שאני לא מקבלת הודעה מהמעון אני לא מתכננת כלום. אין לי תקווה ואני כבר לא מאמינה לאף אחד. אני קוסמטיקאית וכבר אפשרו לי לחזור לעבודה, אבל זה לא אפשרי בגלל שלילדות אין מסגרות", אמרה.
"כבר יותר משנה אני בלופ הזה", הוסיפה. אחר כך היה הסגר הראשון, ומיד אחריו החופש הגדול וגם הייתי בבידוד. אחרי כמה שבועות היה היה הסגר השני וכמובן עכשיו חודש וחצי ללא מסגרות וללא עבודה. אני רוצה להגיד שאני מעריצה את הלקוחות שלי שלא התייאשו ממני. יש גם כאלה שהתייאשו ופרשו, ואני מבינה אותם אותם לגמרי. בינתיים דיברו על חזרה ללימודים מחר, אבל זה בוטל. עכשיו צריך לחכות ולשמוע בהמשך אם אנחנו כתומים, ירוקים, צהובים, או אדומים חלילה".
הערים הצהובות בישראל, שבהן ניתן יהיה ללמוד בגנים ובחלק מהשכבות בבתי הספר הן גבעתיים, נשר, רהט, טירה, רמת השרון, הרצליה, יהוד, כפר סבא, קריית אונו ונוף הגליל. בישראל אין כרגע כלל ערים ירוקות. במשרד הבריאות ציינו כי הערים הכתומות שעונות על הקריטריונים (בציון הרמזור ובשיעור המתחסנים) הן רמת גן, רעננה, נס ציונה, כרמיאל, קריית מוצקין, טירת כרמל, מבשרת ציון וכפר יונה. גם היישובים רמת ישי וסביון נכללים ברשימה זו.
בחודשים הקודמים, רק בירושלים הלימודים נקבעו לפי צבע הרמזור בשכונה, אבל מעתה - וכדי לאפשר לימודים באזורים עם תחלואה נמוכה יחסית - גם בערים אחרות נעשתה חלוקה שכזו. בכל מקרה, זה לא יוביל להגעת המוני תלמידים נוספים לגנים ולכיתות. בתל אביב ישובו ללימודים בחמישה אזורים, כולם בצפון ובמרכז העיר.
בכל שאר האזורים, ובכלל זאת כל דרום תל אביב ומזרח העיר, הילדים ימשיכו בזום. בירושלים השכונות היחידות שצבען צהוב, ושבהן מערכת החינוך תחזור לפעול הן בית הכרם, רמת מוצא ובית צפאפא. בחיפה הגנים ובתי הספר ייפתחו רק בכרמל, רמות כרמל והאזור המכונה קריות-מפרץ חיפה, ויישארו סגורים בהדר, נווה שאנן ומערב חיפה. בבאר שבע ייפתחו הלימודים באזור 2 (מתוך שבעה אזורים) ובפתח תקווה - באזור 3 (מתוך תשעה) גם אשדוד, נתניה וראשון לציון חולקו לאזורים, אבל שם כל התלמידים יישארו בבתים בינתיים (פרט לקבוצות קטנות בשטח פתוח).
המתווה שאישר קבינט הקורונה קובע כי בגני הילדים ילמדו באזורים ירוקים, צהובים ובחלק מהאזורים הכתומים במשך שישה ימים בשבוע, בהתאם למערכת השעות. הצהרונים יפעלו חמישה ימים בשבוע, בצוותים קבועים ובקבוצות קבועות (שלוש כיתות גן לכל היותר ועד 28 תלמידים בקבוצה). בכיתות א'-ב' באותם היישובים, הלמידה תתקיים בכיתות מלאות לאורך חמישה ימים בשבוע למשך חמש שעות ביום. הצהרונים בכיתות א'-ב' יפעלו חמישה ימים בשבוע, בקבוצות קבועות ובצוותים קבועים.
כיתות ג'-ד' ילמדו גם כן במשך חמישה ימים בשבוע ולאורך חמש שעות ביום, אולם בקבוצות קבועות קטנות של עד 20 תלמידים בקבוצה. בכיתות ה'-י"ב', הלימודים ימשיכו להתקיים במתכונת של למידה מרחוק לפחות עד 23 בפברואר.
בחינות הבגרות, המתכונות, בחינות ההסמכה והמיונים למוסדות חינוך, כך נמסר ממשרד החינוך, יתקיימו בכלל האזורים בהתאם למתווה הבחינות שפרסם המשרד. בכל הנוגע למעבר בין קבוצות לימוד ביישובים ירוקים, צהובים וכתומים, נמסר ממשרד החינוך כי בכיתות א'-ב' יוכל מורה ללמד תוך מעבר בין שלוש קבוצות אורגניות לכל יותר, ובכיתות ג'-ד' יוכל מורה ללמד תוך מעבר בין ארבע קבוצות אורגניות לכל היותר.