טראמפ מציע להזריק חומרי חיטוי לנדבקים
(צילום: רויטרס)
ד"ר דברה בירקס, מתאמת כוח המשימה של הבית הלבן למלחמה בנגיף בקורונה, הודיעה שבקרוב היא תפרוש מתפקידה. בירקס מסרה שהיא מתכננת לסייע לצוות המעבר של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, ולאחר מכן לעזוב את הממשל. בעבר אמרה שהיא מוכנה להמשיך לכהן גם בממשל ביידן, אך אין סימן לכך שהצוות של ביידן הציע לה להמשיך בתפקיד.
"אני אוכל לעזור בכל תפקיד שירצו שאעזור בו - ואחר כך אפרוש", אמרה בירקס בראיון לאתר החדשות Newsy, ולא ציינה מתי בדיוק תעזוב את התפקיד. "הגעתי לבית הלבן רק כדי להבטיח שהתגובה שלנו לקורונה תנצל את כל המידע שהיה ברשותי על התמודדות עם מגפות ברחבי העולם". דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני אמרה שהנשיא היוצא דונלד טראמפ רוחש "כבוד גדול לד"ר בירקס ואוהב אותה מאוד. אנחנו מאחלים לה הצלחה".
6 צפייה בגלריה
ארה"ב ד"ר דברה בירקס מתאמת כוח המשימה של הבית הלבן נגד ה קורונה
ארה"ב ד"ר דברה בירקס מתאמת כוח המשימה של הבית הלבן נגד ה קורונה
ד"ר דברה בירקס. "אוכל לעזור בכל תפקיד - ואז אפרוש"
(צילום: AFP)
כשבירקס מונתה לתפקיד בפברואר רבים נשמו לרווחה, והביעו אמון במומחית הוותיקה - שגם הפכה לאייקון אופנה בזכות אוסף הצעיפים שלה. אך הרופאה המוערכת עוזבת את תפקידה אחרי כמה רגעים מביכים שהכתימו את המוניטין שלה. בראשון פרסמה סוכנות הידיעות AP שאחרי שבירקס קראה לאמריקנים להימנע כמה שניתן ממפגשים חברתיים בחג ההודיה, ולערוך את סעודת החג עם המשפחה הגרעינית, היא נסעה לבית נופש של משפחתה בדלאוור. לבירקס הצטרפו בעלה, בתה, החתן שלה ושני הנכדים.
בירקס טענה שהיא לא נסעה לטיול משפחתי, אלא סידרה את הבית לקראת מכירה עתידית. היא אמרה שכל מי שנסע איתה שייך למשפחה הגרעינית שלה – למרות שבני המשפחה גרים בשני בתים. "החוויה הזאת די היממה אותי, זה היה קשה מאוד לבני המשפחה שלי", אמרה וטענה שהסיקור התקשורתי היה מוגזם. "הם ניסו לתמוך בי, אבל גררו אותם לזה".
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ארה"ב דבורה בירקס צוות הבית הלבן צעיפים אופנה
נגיף קורונה ארה"ב דבורה בירקס צוות הבית הלבן צעיפים אופנה
בירקס בתדריך של הנשיא טראמפ. הדמוקרטים לא מאמינים לה
(צילום: AP)
בירקס בת ה-64 הייתה רופאה בצבא והגיעה לדרגת קולונל, וניהלה את תוכנית המאבק של ארה"ב באיידס. המוניטין שלה נפגע עוד לפני החשיפה האחרונה. האמריקנים הביעו אמון בבירקס ובד"ר הוותיק אנתוני פאוצ'י, שישמש כיועץ רפואי בממשל ביידן. שני המומחים נתפשו כ"קול ההגיון" בבית הלבן. בניגוד לפאוצ'י, שהתעמת עם טראמפ לעיתים קרובות, בירקס הואשמה ב"התרפסות" כלפי הנשיא. היא ספגה ביקורת כשלא דחתה בתוקף רעיונות ביזאריים שלו לטיפול במגפה - בראשם הצעתו להזריק לחולי קורונה חומרי חיטוי ולהקרין לגופם קרני UV. כשטראמפ העלה את הרעיון בירקס התקשתה להסתיר את מבוכתה, ולאחר מכן אמרה שהיא לא מודעת לשימוש ב"חום ובאור" כטיפול נגד קורונה.
בהמשך עבודתה בירקס עוררה תמיהה כשהרעיפה שבחים על הנשיא וטיפולו במגפה. היא אמרה לאחד הכתבים: "אני חושבת שהיכולת שלו לנתח נתונים ולשקלל אותם, שמגיעה מההיסטוריה הארוכה שלו בעולם העסקי, היא יתרון אמיתי בדיונים על סוגיות רפואיות".
6 צפייה בגלריה
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י
ד"ר אנתוני פאוצ'י וטראמפ. פאוצ'י ישמש יועץ מיוחד בממשל ביידן
(צילום: רויטרס)
בראשית הקיץ הציגה בירקס טבלאות שהראו, לכאורה, שארה"ב נמצאת בישורת האחרונה של המגפה. התחזיות האלה לא התממשו. לפי תחקיר של ניו יורק טיימס בירקס נמנתה על הבכירים בבית הלבן שקידמו את הרעיון שהמגפה - שעדיין משתוללת בארה"ב - דועכת.
יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, ובכירים דמוקרטים אחרים, מתחו ביקורת על התנהלותה של בירקס ואמרו שהצהרותיה מושפעות מהרצון לרצות את טראמפ. "אני חושבת שהנשיא מפיץ דיס-אינפורמציה על הנגיף ושהיא מינוי שלו, ולכן אין לי שום אמון", אמרה פלוסי על בירקס. אחרי שבירקס הזהירה את הציבור מהתפשטות המגפה טראמפ תקף וכינה אותה "פתטית".