ריאיון עם פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, מעריך כי משרד הבריאות ידון בשבועות הקרובים על הסרת המסכות גם בחללים סגורים לנוכח המשך הירידה בתחלואה בקורונה. בריאיון לאולפן ynet אמר הבוקר (ראשון) הפרויקטור כי קצב המשך ההתחסנות איטי מדי, והוסיף כי חשוב לחסן גם ילדים, אך הוא יקבל את המלצות אנשי המקצוע שידונו בכך.
בתוך כך, משרד הבריאות פרסם כי רק 17 בני אדם אובחנו אתמול עם קורונה, מתוך 11,581 נבדקים. 84 חולים מאושפזים ברחבי הארץ במצב קשה, בהם 50 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 6,376 בני אדם.
2 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
גם חובת המסכות בחללים הסגורים תוסר? נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן)
אש אמר כי הוא מקווה שהשבוע יאשר ה-FDA, מנהל התרופות והמזון האמריקני, את החיסונים לילדים מגיל 12 עד 15, ולאחר מכן ועדת החיסונים בישראל תדון בכך. "הסוגיה הזאת רגישה ומורכבת, אך אני רגוע במובן שיש לנו אנשי מקצוע מצוינים שיוכלו לדון ולקבל את ההחלטה הנכונה", אמר אש. "אני מעריך שהחיסונים בטוחים ויעילים גם בקרב ילדים אבל זו סוגיה מקצועית ונקבל את הנתונים מהוועדה".
לדבריו, "יש תופעות לוואי שיכולות להיות לכל חיסון, אני לא חושב שיש לחיסון הזה תופעות לוואי חריגות מחיסונים אחרים ומה שיחליטו בוועדה נאמץ".
-אתה מניח שההמלצה לא תהיה גורפת, איך אתה מעריך שזה יהיה? "אני לא יודע, קשה לי לקבוע, אני מקווה שכן ילכו לכיוון של המלצה שתהיה יותר ברורה. זה חשוב לחסן ילדים גם בהיבט התועלת במניעת תחלואה קשה שיכולה להיות, אבל גם תופעות ארוכות טווח שלא יודעים עליהן וזה בטוח יותר מאשר להיות חולה".
-יותר מחודש מפתיחת הסרת המסכות בחללים פתוחים ורואים המשך ירידה בתחלואה. תתחילו לדון על הסרת מסכות בחללים סגורים? "ביום חמישי עשינו צעד נוסף כשהסרנו הגבלות בתו הירוק, בהיקפי פעילות, אוכל ושתייה. עדיין צריך מסכות בחללים סגורים וצריך לראות שהצעד הזה לא גרר עלייה בתחלואה, אני רוצה לראות את אפקט ל"ג בעומר ואז כן נצטרך לדון גם על הסוגיה הזאת. זה בוודאי אחד הצעדים כאשר נמצאים אנשים מחוסנים בסביבה. אני מעריך שנדבר על זה בשבועות הקרובים".
מנכ"ל 'סינמה סיטי' אבי אדרי בריאיון: מעריכים שנפתח בשבועות הקרובים
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)

הקורונה מתפשטת בנפאל: שורפים גופות בקטמנדו
(צילום: רויטרס)

אש העריך עם זאת, כי הוא לא חושב שהסרת המסכות בחללים סגורים תתרחש בתקופה הקרובה, והסביר: "אנחנו רוצים לראות את השפעת ההקלות שניתנו ביום חמישי ולראות שאין עלייה, ודבר שני - אנחנו עדיין לא בטוחים בהדבקות בין מחוסנים, ככל שנקבל יותר נתונים על זה נוכל לקבל את ההחלטה בקלות. זה בדרך לשם, אבל עדיין אני לא יכול לציין לוחות זמנים".
-מה קורה עם קצב החיסונים בקרב אלה שלא התחסנו? המספרים עולים ממש לאט. "נכון, קצב ההתחסנות איטי מאוד ואנו מעריכים שזה יימשך ככה. כל אחד שמתחסן זה רווח כך שגם המספרים הקטנים חשובים, אני מניח שלא נגיע להיקפים גדולים יותר בשלב הזה והגענו לחמישה מיליון שזו מסה משמעותית. אני חושב שהיא לא מספקת ואני רוצה יותר אבל אנשים באים לאט לאט להתחסן".
2 צפייה בגלריה
עומס בתנב"ג
עומס בתנב"ג
אזור בדיקות קורונה בנתב"ג
פרויקטור הקורונה הדגיש כי משרד הבריאות ממליץ לנסוע לחו"ל רק לצרכים חיוניים. "החשש שלנו הוא מפני הדבקות לווריאנטים שיהיה קשה להתמודד איתם ויאתגרו את החיסון, אז ההמלצה הכללית היא לא לנסוע אם לא חייבים, ולאחר מכן יש שורה של מדינות שהוצאנו אליהן אזהרות מסע כי בהן יש תחלואה גבוהה, כמו קפריסין ויוון, שבעת הזאת לא כדאי לנסוע לשם", אמר אש. "אותן שבע מדינות - וייתכן ויצטרפו עוד מדינות - בעת הקרובה אסרנו למעשה על הנסיעה אליהן ומי שחוזר מהן, גם אם הוא מחלים או מחוסן יצטרך להיות בבידוד".
אש התייחס לביקורת על מדיניות הכניסה והיציאה מנתב"ג. "אני חושב שנעשו הרבה צעדים ובחודשים האחרונים עשינו לא מעט שינויים בהקשר של כניסת תחלואה גם בנתב"ג וגם ממעברים אחרים", אמר אש. "אנחנו הרבה יותר בטוחים מלפני מספר חודשים ובכל זאת זה עניין של מידתיות, אתה לא יכול לסגור את המדינה בצורה מוחלטת ואתה צריך לקחת איזשהו סיכון מסוים כדי שהחיים ימשיכו. יש בעיות לא פשוטות של אנשים שלא יכולים להגיע מסיבות כאלה ואחרות מתוך השבע מדינות האלה, ויש עניין לא פשוט לעיתים של החלטה על פגיעה באנשים ולכן צריך לעשות בצורה מידתית, ואני חושב שהתוכנית שלנו בנושא היא כזאת".

התו הירוק הוארך; הצעד הבא - סגירת מוקדי היבדק וסע

הירידה החדה בתחלואה הביאה איתה הקלות משמעותיות בהגבלות הקורונה, ובמשרד הבריאות נערכים לקראת הצעד הבא: סגירת מוקדי הדרייב־אין (היבדק וסע) של פיקוד העורף. למרות מיעוט המאובחנים החדשים בכל יום, בצה"ל הביעו התנגדות לסגירת 18 מתחמי הדיגום ברחבי הארץ.
הווריאנטים ישפיעו על ההקלות הבאות? פרופ' יהודה אדלר באולפן: הייתי עוצר את ההקלות
(צילום: אבי חי)

בישיבה האחרונה בין גורמי המקצוע הרלוונטיים הביע פרופ' אש תמיכה בקידום הסגירה של מוקדי הבדיקות. "מבקש מהמפקדה להכין תוכנית לשבועות הקרובים לצמצום עד סגירת מתחמי הדרייב־אין", נכתב מטעם פרויקטור הקורונה.
בשבוע שעבר חתם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, על הארכת התוקף של התו הירוק למחוסנים והמחלימים עד סוף השנה לאור הצלחת החיסונים. "לאור הירידה בתחלואה ולנוכח העובדה שנראה שהחיסון יגן עלינו לפחות עד סוף השנה, החלטנו בהנחיית שר הבריאות להאריך את תוקפו של התו עד דצמבר 2021", אמר לוי.
מיום חמישי האחרון נכנסו לתוקפן הקלות נוספות: העלאת הגבלת ההתקהלות ל-50 אנשים בשטח סגור ול-500 אנשים בשטח פתוח; הפעלת חדרי כושר ומתקני ספורט, בריכות ואטרקציות במבנה במתכונת תו סגול וביטול ההגבלות על מקומות הפועלים במסגרת התו הירוק. בנוסף אושר גם קיום אירועים כמו הופעות ילדים בהושבה בלבד בשטח פתוח, עד 500 איש וללא צורך בתו ירוק.