יצרנית הנשק הישראלית רפאל חושפת אחר הצהריים (יום ה') תיעוד מסדרת ניסויים מוצלחת שבחנה את יכולות התקשורת עם טיל הדרבי ER והשליטה בו, ניסויים שנערכו בשבועות האחרונים בשדה הניסויים שדמה בערבה. באחד מהם שוגר הטיל בגרסתו ארוכת הטווח ממשגר קרקעי של מערכת הנ"מ ספיידר, ולראשונה למרחק של יותר מ-100 ק"מ. צפו בתיעוד שבפתח הכתבה.
במערכת הזו של רפאל משתמשים כבר שנים צבאות זרים, אולם בצה"ל לא עושים בה שימוש. חיל האוויר הישראלי משתמש בטילי הפיתון של החברה, ולא בטילי ה-ER שמקביליהם הם טילי ה-MR האמריקניים.
ברפאל דיווחו כי הניסויים, שלא כללו רכיב של פגיעה במטרה, הסתיימו בהצלחה. כך, מסבירים, ניתן יהיה ליירט באמצעות הטילים המתקדמים מטוסי אויב ומל"טי אויב עוד כשהם נמצאים בעומק שטח האויב - ומבלי להזניק מטוסי קרב.
בניסויים שנערכו לטיל נבחנו גם יכולות הניווט ומסלול הטיסה של הטיל כאשר במהלך השיגור והמעוף התקבלו נתוני התקשורת מהטיל לתחנת ההפעלה הקרקעית עם יכולת תקשורת דו-כיוונית, שמספקת מידע על מטרות נוספות בסביבה.
הטיל דרבי משוגר וחג באמצעות שימוש במנוע רקטי דו-פולסי וראש ביות מכ"מי אקטיבי, שמספקים למטוסי קרב יתרון וביצועים משמעותיים בטווחים קצרים ומעבר לטווח הראייה, וגם למשימות תקיפה מרחוק - כפי שמבצע חיל האוויר מאות פעמים בשנה במזרח סוריה ובעיראק, לפי פרסומים זרים.
מערכת הטיל מאפשרת טיפול בכמה מטרות בו-זמנית בשיטת "שגר ושכח", ביום ובלילה ובכל תנאי מזג האוויר. משפחת טילי דרבי רשמו לאורך השנים מאות הפלות. הם מותאמים לשורת מטוסי קרב, ובהם F-15, F-16, F-18, גריפן, LCA, טייפון ועוד.
"הטיל הוא החדש והמתקדם מבין הטילי אוויר-אוויר האלקטרו-מגנטיים מתוצרת רפאל וסדרת הניסויים מסכמת פיתוח של גרסתו הקרקעית", נמסר מהחברה.
תת-אלוף במיל' פיני יונגמן, ראש חטיבת מערכות הגנה אווירית ברפאל, אמר: "רפאל היא הבית הלאומי של טילי האוויר-אוויר, עוד מתחילת דרכה של מדינת ישראל כאשר פיתחנו את טיל האוויר-אוויר הישראלי הראשון, השפריר. מדובר באבן דרך מרכזית בפיתוח טיל בעל יכולות מתקדמות ביותר המעניקות לו יתרונות יירוט משמעותיים בקרבות אוויר-אוויר, וכן גם בירי מהקרקע. הטיל המתקדם מעניק עליונות אווירית משמעותית לטייס הקרב או למפקד ההגנה האווירית שיעשו בו שימוש".