עמר בר-לב בריאיון לאולפן
(צילום:ליהי קרופניק, ירון ברנר)

השר לביטחון פנים עמר בר-לב (העבודה) התייחס היום (שני) לאלימות המשתוללת במגזר הערבי ואמר כי "זה באמת הפך לג'ונגל. זה בלתי נתפס וחייב להיעצר".
"ליתר דיוק אני קורא לזה אלימות ברחוב הערבי ולא בחברה הערבית, רוב ערביי ישראל הם נורמטיביים", אמר בר-לב. "אני חושב שמדובר בהידרדרות יותר מתמשכת וארוכה תוך זלזול או חוסר תשומת לב לאלימות המתפתחת הזו שבאמת הפכה לג'ונגל וזו הולכת להיות משימה עיקרית של משטרת ישראל ושלי בתור השר לבט"פ. אבל בואו לא נתבלבל, האחריות של המשטרה ושל המשרד שלי להתמודד עם האלימות הזאת, אבל זה חייב להיות מעורב בנושאים נוספים שקשורים בשרים אחרים: חינוך, רווחה, תעסוקה".
3 צפייה בגלריה
בית הנשיא בירושלים
בית הנשיא בירושלים
"הזנחה של שנים". עמר בר-לב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
תוכנית הוליסטית לא תקטע את האלימות הממושכת הזאת. האם יש תוכנית לטווח המיידי? "במהלך השבוע יציג לי מפכ"ל המשטרה את התוכנית שלו למיגור הפשיעה ברחוב הערבי ומהשלב הזה אכנס לעניין. זה יהיה חלק מהחזון והאתגר של המשרד בשנה וחצי הקרובות ויבוא לידי ביטוי בתקציב המשרד והמשטרה. אין לי ספק שבעוד מספר שבועות חלק מהאופן שבו המשטרה תתמודד עם הנושאים האלה יהיה שונה אבל אני לא משלה עצמי שבתוך מספר שבועות נראה שינויים דרמטיים. ייקח חודשים או יותר מחודשים כי מדובר בהזנחה של שנים. מדינת ישראל אמרה לעצמה שאם זה רק בתוך היישובים הערביים אז לא נורא, הורגים אחד את השני. אבל ברגע שזה יוצא זה מדרון חלקלק וכולם מתעוררים".

זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על בתי יהודים בשייח ג'ראח בירושלים

זירת הירי בלוד בה נרצח ג'מיל אזברגה
(צילום: יריב כץ)

-שוטרים אומרים שהם מפחדים, כשהם מגיעים לאירוע והם מותקפים כמו בדיר אל-אסד, זה פחד מוות. מה אתה אומר לשוטרים האלה? "אני בהחלט מבין את זה. לפעמים נכון להיכנס עם כוח ואפילו כוח כפול ומשולש ולפעמים נכון ההפך - לחשוב רגע, להפעיל אמצעי מודיעין שזה אולי המפתח המרכזי להתמודדות עם אלימות, ולעשות פעולה מאוחר יותר לתפיסת המתפרעים. לפעמים גם צריך ליצור קשר עם ראש המועצה ולהתייעץ מה עושים".
3 צפייה בגלריה
אירוע ירי והתפרעויות בדיר אל אסד
אירוע ירי והתפרעויות בדיר אל אסד
ניידת משטרה עולה באש בהתפרעויות בדיר אל-אסד
(צילום: ערוץ הטלגרם של עמאר אסדי)
-אתה מתכנן להעלות כוחות נוספים למחוז הצפוני? "תראה, היה רצח אתמול ברמלה, ויש מהומות בשייח ג'ראח סביב היישוב היהודי שם. לצערי למשטרת ישראל יש המון אתגרים ולכן צריך להפעיל מחשבה מהן הדרכים היעילות ביותר להתמודד עם האלימות והפשיעה שהפכה לג'ונגל. זה בלתי נתפס וזה חייב להיעצר".
-חברי הכנסת הערבים מצד אחד מתחננים לטיפול באלימות, אבל ברגע שנכנסים הכוחות הם מלהיטים את הרוחות ואומרים שנוהגים בהם ביד קשה. "אני יכול לומר לך שבשבועיים שאני שר נתקלתי בדיוק בתופעה הפוכה מצד חברי הכנסת הערבים. אם זה לא יהיה בשיתוף איתם ועם ראשי המועצות של היישובים הערביים, הסיכויים לטפל בתופעה יהיו נמוכים כי אנחנו צריכים לאחד כוחות".

פרופ' איתמר גרוטו על התחדשות הקורונה
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)

תורים ארוכים במתחם בדיקות הקורונה בתל אביב
(צילום: אורי דוידוביץ)

בר-לב, שהשתתף בישיבת קבינט הקורונה אתמול, אמר כי "אנחנו לא צריכים להילחץ, אין שום החלטה נוספת, אבל צריך לחזור טיפה להרגלים שהיו רק לפני חודשיים כמו המסכות. בכל אופן הווירוס החדש הזה, לא ברור כיצד הוא עובר מאחד לשני ולכן צריך להיזהר מזה".
בר -לב אמר כי המשימה העיקרית של המשטרה היא אכיפת הבידוד של הנוחתים מנתב"ג. "החל מהיום הבידוד ייעשה בצורה פיזית ולא טלפונית. אנו מכירים את עצמנו הישראלים, כשמתקשרים אלינו ושואלים אם אנחנו בבית ותמיד אנו אומרים שכן. ביקשתי שכל יום יעדכנו את המפכ"ל ואחרי זה אותי כמה ביקורי בית נעשו באותו יום ואני מאמין שהאכיפה תיעשה בצורה יעילה יותר ממה שנעשה עד היום".
-תגיעו לכל מחויב בידוד שחזר מנתב"ג? "זה תלוי בכוח האדם שלנו, אנחנו יכולים להגיע לבערך 1,500 בדיקות פיזיות מדי יום. מה שאומר שכל מחויב בידוד - כרגע יש כ-11,000 - במשך הבידוד שלהם יגיעו אליהם פעמיים פחות או יותר. כמובן שאם תעלה כמות מחויבי הבידוד אז גם כוח האדם יעלה. מדובר בשוטרים זמניים שמגייסים עכשיו, לחלקם הוארכה תקופת השירות, אבל מגייסים שוטרים נוספים כדי לעמוד במשימה".
-הכנתם איזו תוכנית גיבוי בקבינט קורונה חוץ מלסמוך על המסכות? כי אנשים לא ממש מקפידים על המסכות. הכנתם תוכנית תו ירוק? "עדיין לא הגענו לדבר על התו הירוק. גורמי הבריאות במערכת הבריאות לא הגיעו למסקנה שצריך את זה, אני חושב שזה עניין של כמה ימים עד שחלק גדול ומשמעותי של הציבור יתרגל לעטות את המסכות".

טיבי: "מתייחסים אל החברה הערבית כחצר אחורית"

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) טען בריאיון לאולפן ynet כי "המשטרה אותה משטרה והים הוא אותו ים, מתייחסים אל החברה הערבית כאל חצר אחורית". טיבי התייחס לתקרית בדיר אל-אסד, בה שוטרים שהגיעו לבדוק ירי בחתונה הותקפו וניידות משטרה הוצתו. "אני מתנגד לירי בחתונות", אמר טיבי, "אבל מי אמר שכשהמשטרה מגיעה לחקור או למנוע ירי בחתונות זה צריך להסתיים בירי חי ובפגיעה בתושב? איזו התנהלות מטופשת ואגרסיבית זאת".
טיבי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משי בן עמי, ירון ברר)

-השוטרים אמרו שתקפו אותם וכמעט עשו בהם לינץ'. "התנהלות השוטרים לא הייתה תקינה, התוצאה אומרת הכל. אגב היו עשרות מקרים שבהם השוטרים במקרים דומים נהגו אחרת והתוצאה הייתה משביעת רצון, כלומר הפסיקו את הירי או הזמינו את החתן מראש והזהירו אותו. אנחנו רוצים שיאספו את הנשק, זו הקריאה של חברי הכנסת, של אנשי הדת, של כולנו".
-מצד אחד אתם רוצים שיאספו את הנשק ואז כשנכנסים ויש התקלות ופועלים בכוח אתם אומרים שהמשטרה עבדה יותר מדי בכוח. "אני לא רוצה התנהגות ברוטלית ואגרסיבית בתוך היישובים שלנו מצד המשטרה, כן לאסוף נשק. כבר היו מקרים שהמשטרה החרימה נשק ולא שמענו שנהרגו אנשים או נפצעו. יש להם הצלחות מקומיות".
ריאיון עם ניצב ג'אמל חכרוש על הטיפול בפשיעה בחברה הערבית
(צילום:עידו ארז, ירון ברנר)

3 צפייה בגלריה
ניצב ג'מאל חכרוש ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים
ניצב ג'מאל חכרוש ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה ביישובים הערביים
מעל 2,000 נשקים נתפסו. ניצב ג'מאל חכרוש
(צילום: עידו ארז)
ניצב ג'מאל חכרוש, ראש המנהלת לשיפור שירותי המשטרה בישובים הערביים, אמר לאולפן ynet כי הוא מודאג מהמצב. "אני מדבר כאזרח ערבי לפני שאני איש משטרה, וכאזרח ערבי אגיד שאני באמת מודאג. לצעיר הערבי אין אופק וזה לא בטיפולה של משטרת ישראל. לא יכול להיות ש-30% מהצעירים הערבים שמסיימים י"ב אין להם אופק, וחלק מהם מגיע לרחובות, חלק מידרדר, אנחנו צריכים לפתור את הבעיה הזאת".
"מי שחושב שזה מתחיל ונגמר במשטרת ישראל טועה, אני רואה בזה בעיה רב מערכתית", אמר חכרוש. "בואו נכריז שזו בעיה של כולנו וכל אחד ייקח אחריות. האזרח הערבי סובל מאלימות ונעשה הכל להביא ביטחון אישי לכל אזרח, זו חובתנו והתפקיד שלנו ואנחנו לא בורחים מזה. אבל איפה כל השאר? אני לא מגזים באמירה שכל צעיר שלא מטפלים בו אני מגדיר אותו פצצה מתקתקת. זה יפגע בו ובסביבה שלו אם לא נטפל בו מהשורש".
חכרוש התייחס לבעיית הנשקים הבלתי חוקיים בחברה הערבית. "כל יום תופסים נשקים, עד עכשיו מעל 2,000 נעצרו על החזקת נשק ומעל 2,000 כלי נשק נתפסו מתחילת השנה".
אני שומע לא מעט שוטרים שמפחדים להיכנס ליישובים ערביים בגלל שתוקפים אותם. אתה מתחבר לאמירות האלה? "אני לא מתחבר אף פעם למי שמפחד לבצע את התפקיד שלו. נכון שזה אתגר גדול ונכון שזה לא פשוט, אבל אני חי בכפר הערבי ובחברה הערבית, יש לשוטרים גיבוי מרוב האוכלוסייה הערבית לבוא ולמגר את הפשיעה. זו מלחמה ארוכה ורב מערכתית".