1 צפייה בגלריה
מצפה כרמים
מצפה כרמים
מצפה כרמים
(צילום: מטה מצפה כרמים)
במצפה כרמים הגדירו את החלטת בג"ץ בעניינם כ"בוקס בבטן". שבוע אחרי שבג"ץ פסק שיש להרוס ביישוב 34 מתוך 46 בתים, עדיין לא מעכלים שם את ההחלטה. יותר מעשר שנים שהם מנהלים מאבק משפטי על הבית שלהם. המדינה כבר פינתה אותם פעם אחת, זה הספיק להם. המקום החדש, כך הובטח להם על ידי המדינה, יוכל לשכון לבטח.

ולמרות ההבטחה ההיא הוגשה לבית המשפט עתירה בטענה לבעיית חוקיות הקרקע. בית המשפט המחוזי פסק שאכן קיימת בעיה אך היא נעשתה על ידי המדינה בתום לב ולכן בעלי הקרקע יפוצו, והבתים יישארו לעמוד על תילם. זו ההחלטה הכי הגיונית שיש במצב כזה ולכן היא צריכה להתקיים מערבית ומזרחית לקו הירוק כאחד.
הריסת יישוב שלם כרוכה בכל כך הרבה קשיים, שלא לדבר על העלויות. פיצוי בעל הקרקע לעולם לא יגיע לסכומי העתק שהמדינה תיאלץ לשלם עבור פינוי והריסה. החלטת בג"ץ, בניגוד לעמדת המחוזי, היא שמדובר כאן ברשלנות ולא בתום לב. לכן הבתים ייהרסו, היישוב ברובו יפונה, התושבים יפוצו על ידי פתרון דיור חדש, והטוענים לבעלות על הקרקע, ובכן הם - לא יזכו לקבל אותה בחזרה.
ממש כמו במגרון, בעמונה ובעפרה, גם במצפה כרמים "הצדק" יצא לאור אבל אף אחד לא ירגיש שזה ממש עזר לו. להפך. אולי כמה צדקנים ב"שלום עכשיו" ובבית המשפט העליון ירגישו טוב, כל אחד מסיבותיו שלו. אלו משום שדפקו את המתנחלים ואלו כי חוק זה חוק למרות שאולי היה יותר נכון לומר שפרשנות החוק זו פרשנות החוק, ובג"ץ אלוף בלפרש אותו בצורה הכי מנותקת מהשטח והכי מנותקת מהשורשים היהודיים. מבחינתו, כל מה שקשור לזכויות ולתום לב זה רק בצד הפלסטיני - כל השאר נעים בין רשלנות לכוונות זדון.
צריך להגיד ביושר שבג"ץ כן חס על תושבי מצפה כרמים, ממש כמו תינוק שנשבה כך הם נשבו ברשלנות המדינה. הם אמנם לא אשמים אבל הם ישלמו את המחיר. עשר שנים שהסיפור הזה נמרח - לא בונים, לא מתפתחים, מחכים. החלטה כזו מייאשת, מרסקת משפחות, מרסקת קהילה, מרסקת את האמון במערכות. השילוב בין איוולת לבין פרשנות מוטה הוא רעיל.
תיקון עוול אחד בעוול אחר לא מוסיף דבר לעולם, נהפוך הוא. על ההתנהלות הרשלנית של המדינה, בין אם נעשתה בתום לב או לא, ניתן לפצות בדרך אחרת ולא על גבם של תושבי מצפה כרמים. כל עוד העותרים הפלסטינים לא הוכיחו בעלות והשטח לא יעבור לבעלותם, תושבי מצפה כרמים יישארו בביתם, וכשיגיע היום ומישהו יוכיח בעלות, המדינה תפצה אותו. זה פחות כואב, פחות יקר והרבה יותר חכם. על זה בדיוק נאמר ‑ תהיו חכמים, לא צודקים.
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com