המודל הניו זילנדי למאבק בנגיף הקורונה, או בשמו האחר "אפס הדבקה" שבבסיסו השאיפה לסגר קשה, הרמטי וארוך עד כמה שניתן לצורך הורדת שיעורי התחלואה, הוצג אתמול (ג') בישיבת חברי קבינט המומחים הלאומי לקורונה – וספג ביקורת קשה מצד חבריו, שבמקביל גיבשו שורת המלצות לפתיחת מערכת החינוך, ובראשן מניעת לימוד פרונטלי של מורים שלא התחסנו, אף שלא ברור אם מדובר בצעד אפשרי משפטית.
  • לקריאת פרוטוקול ישיבת קבינט המומחים - לחצו כאן.
4 צפייה בגלריה
מתחסנים בראשון לציון
מתחסנים בראשון לציון
חיסון עובדי הוראה בראשון לציון. רק 53% מהמורים התחסנו במנה הראשונה
(צילום: מוטי קמחי )
בישיבת קבינט המומחים השתתפו היו"ר פרופ' רן בליצר, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, ראש שירותי בריאות הציבור פרופ' שרון אלרעי פרייס, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, פרופ' גליה רהב ובכירים נוספים במשרד הבריאות ובמטה הפרויקטור.
המודל הניו זילנדי הוצג למומחים על-ידי מנכ"ל פורום "קהלת" מאיר רובין ובמהלך הישיבה, לטענת חלק מהנוכחים, הוצג תרחיש של כ-4,000 מאושפזים בבתי החולים. על-פי המודל, המדינה תחולק ל-20 אזורים לפי רמות התחלואה השונות וההגבלות על המסחר והחינוך יהיו בהתאם.
המלצת המומחים לפיה רק לעובדי הוראה שיתחסנו יותר ללמד באופן פרונטלי בבתי הספר טומנת בחובה בעיה, לנוכח נתוני ההתחסנות הנוכחיים בקרב מורים. לפי משרד החינוך, עד היום התחסנו 53% מהמורים במנה הראשונה, ו-27% מהמורים קיבלו גם את המנה השנייה של החיסון. בקרב תלמידי התיכונים (18-16) עומד שיעור המתחסנים על 36% בלבד.
על-רקע הנתונים, פרסמה הסתדרות המורים קריאה לכל עובדי ההוראה להתחסן. לצד זאת, בהסתדרות אמרו כי החוק אינו מאפשר לחייב אדם להתחסן. "לא ניתן להעניש אדם שבחר לא להתחסן", אמרו בהסתדרות המורים. "חוק זה תקף גם לעובדי הוראה ואנו מניחים שמדינת ישראל תכבד את החוקים שהיא עצמה חוקקה. בין היתר, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. מדובר בספין שלא יעבור את אישור היועץ המשפטי לממשלה".
4 צפייה בגלריה
חגיגות השנה החדשה בניו זילינד
חגיגות השנה החדשה בניו זילינד
חגיגות 2021 בניו זילנד, בלי מסכות. המומחים: "המודל - כשל בחשיבה אפידמיולוגית"
(צילום: AP)
(צילום: גיל יוחנן, שחר גולדשטיין)

המורים שלא יתחסנו, כך ממליצים המומחים, ילמדו מרחוק. לפי שעה, גם אם בממשלה יבחרו לקבל המלצה כזו, לא ברור אם יש לכך היתכנות משפטית. המומחים המליצו גם לפתוח את גני הילדים ואת כיתות א'-ב' בערים ירוקות בלבד, ובמתכונת קפסולות. בערים צהובות ממליצים המומחים לפתוח אך ורק אם ייערכו בדיקות לילדים.
המומחים ממליצים גם לאפשר לתלמידי י"א-י"ב להגיע לבתי הספר בערים הירוקות והצהובות בהתניה של בדיקות בלבד. הלימודים הפרונטליים לפי הצעת המומחים לא יתקיימו ביישובים אדומים או כתומים. עוד המליצו להתיר תפילות באוויר הפתוח במסגרת של מעל לעשרים אנשים, כאשר כל המשתתפים הם בעלי דרכון ירוק. בחללים סגורים - במסגרת כללי התו הסגול.
4 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידות ברחובות. ההמלצה: לפתוח את א'-ב' והגנים ביישובים ירוקים
(צילום: רויטרס)
"הם (פורום 'קהלת' - א"י) מציעים לחלק את הארץ לאזורים ולמגר את הקורונה אזור אחר אזור", הסבירו גורמים בקבינט על המודל הניו זילנדי. "הכשל הוא גם בחשיבה האפידמיולוגית שלפיה ניתן באמת לזהות את כל המאומתים, כולל א-סימפטומטים, באמצעות בדיקות, וגם בהיבט הפרקטי של יצירת הפרדה מלאה בין האזורים והיכולת הטכנית לבדוק בכמויות עתק. בלשון המעטה זה טירוף". אחד מחברי הקבינט אמר: "הם פשוט חבורת מטורפים. המודל הזה לא ישים ולא ריאלי".
בימים האחרונים התייחס רובין בחשבון הטוויטר שלו למודל המוצע. "'אפס הדבקה' הצליחה בטייוואן, וייטנאם, אוסטרליה, תאילנד, ניו זילנד, איסלנד, סין, מונגוליה ועוד מדינות קטנות וגדולות, עשירות ועניות, הטרוגניות והומוגניות, מערביות ומזרחיות, צפופות ומרווחות, דמוקרטיות ודיקטטורות", כתב.
"המכנה המשותף: רוח לחימה. הכלה, לעומת זאת, נכשלה בכל מקום". בהמשך הוסיף: "אם נפתח את מערכת החינוך באזור שבו עדיין ישנם נשאים מדבקים, בתי ספר שלמים יידבקו בתוך זמן קצר והמוני משפחות, כולל נשים בהריון, שגם עבורן אין חיסון שעבר אישור FDA, יידבקו באלפיהן".
נזכיר כי להמלצות הקבינט אין תוקף מחייב והן מוצגות בישיבות קבינט הקורונה. במספר הזדמנויות בעבר המלצות הקבינט לא התקבלו.

משרד הבריאות מרוכך יותר

בישיבת הממשלה שתתקיים הערב, עשוי משרד הבריאות לתמוך בפתיחת גני הילדים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב בערים צהובות וירוקות - מתווה פתוח מעט יותר מזה שעליו ממליץ קבינט המומחים. במתווה משרד הבריאות לא צוינה התניה של קיום בדיקות. בדומה לעמדת המומחים, ביישובים כתומים ואדומים צפויים בתי הספר להישאר סגורים.
4 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה פיקוד העורף ירושלים
בדיקות קורונה פיקוד העורף ירושלים
בדיקות קורונה בירושלים. במשרד הבריאות לא מתנים לימודים בבדיקות
(צילום: EPA)
משרד הבריאות צפוי גם להסכים לפתיחה של טיפולי "אחד על אחד" וטייק אווי, אך לא ברור אם רק בערים ירוקות וצהובות או גם בכתומות ואדומות. במשרד ידרשו להמשיך את הגבלת ההתקהלות של חמישה אנשים במקומות סגורים ו-10 אנשים במקומות פתוחים. לפתיחת המסחר בשלב זה - הם יתנגדו.
פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן צפוי להציג הערב את נתוני התחלואה בניתוח שלו, וממנו עולה כי 74% מהחולים שמצבם קשה וכן 92% מהנפטרים הם בגילי 60 ומעלה, בעוד ש-13% מהחולים קשה ו-5% מהנפטרים הם בגילי 50-59. סגל מעריך כי עוד כ-200 אלף מבני ה-60 ומעלה עדיין לא התחסנו, וכ-230 אלף בגילים 50-59 לא התחסנו. מנתוניו עולה כי לאחרונה יש עצירה של ממש בהתחסנות בני יותר מ-60.