מאות בני אדם השתתפו היום (שבת) באיטליה בהלווייתו של ווילי מונטיירו דוארטה, צעיר שחור בן 21 שרציחתו השבוע זעזעה את המדינה וגררה גינויים מהדרגים הגבוהים ביותר בממשלה. בהלוויה השתתפו גם ראש הממשלה ג'וזפה קונטה ושר הפנים שלו.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
6 צפייה בגלריה
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח
ווילי מונטיירו דוארטה. סיים משמרת והלך לבלות
6 צפייה בגלריה
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח האחים ביאנקו החשודים
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח האחים ביאנקו החשודים
האחים החשודים, גבריאלה ומרקו ביאנקי. עבר באומנויות לחימה
דוארטה נרצח ביום ראשון לפנות בוקר בעיר קולפרו שבפרברי רומא. חבורה של צעירים התנפלה אז במכות על חברו הטוב פדריקו זורמה, וכשדוארטה, או פשוט "ווילי" כפי שהוא מכונה כעת בתקשורת האיטלקית, ניסה להפריד ביניהם וביקש מהחבורה לחדול – הוא הוכה בעצמו למוות. המשטרה עצרה ארבעה חשודים במעשה, בהם שני אחים בעלי רקע באומנויות לחימה, במיוחד ב-MMA, אך עד כה התביעה לא קבעה אם המניע לרצח גזעני.
ווילי נולד ברומא להורים שהיגרו לאיטליה ממדינת האי האפריקנית כף ורדה, ומכריו מתארים אותו כצעיר מאיר פנים שנטמע לחלוטין בחברה האיטלקית וכאדם ישר שהיה אהוב על סובביו. הוא עבד כטבח מתלמד בבית מלון מקומי, וחבריו סיפרו שהיה עובד חרוץ למדי. ביום שבת בלילה, כשסיים את משמרתו, חזר הביתה, החליף בגדים ויצא לשתות ולאכול עם חברים בקולפרו.
6 צפייה בגלריה
איטליה הלוויה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח
איטליה הלוויה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח
הלווייתו של ווילי, היום. "האם נאמר לילדינו להעלים עין?"
(צילום: AP)
במהלך הבילוי נתקלו ווילי וחבריו בחבורה אחרת, זו שאיתה נמנו האחים גבריאלה ומרקו ביאנקי, בני 26 ו-24 בהתאמה, ושני חברים נוספים שלהם. לארבעה יש עבר פלילי, בין השאר של מעורבות בקטטות וסחר בסמים. לאורך הלילה נטפלה אליהם החבורה בהצקות, ולשיא הגיע העימות כשהצעירים התנפלו במכות על חברו של ווילי, פדריקו. לפי עדי ראייה, ווילי נעמד בין הצדדים, חצץ ביניהם ופנה אל אחד הצעירים המכים: "מה אתה עושה? די". על שהעז לעמוד מולו, שילם בחייו.
הרצח זעזע את איטליה באופן יוצא דופן, והוא בא אחרי חודשים שבהם הפגינה המדינה לכידות חברתית מרשימה במאבקה בנגיף הקורונה. כבר ימים ארוכים שתמונתו המחויכת של ווילי מתנוססת על עיתוני איטליה לצד תמונות החשודים, בהן תמונותיהם של האחים ביאנקי, שבהן הם נראים בגוף חשוף ומקועקע או בתנוחות אגרוף.
6 צפייה בגלריה
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח עצרת השבוע
איטליה ווילי מונטיירו דוארטה צעיר שחור נרצח עצרת השבוע
עצרת לזכרו של ווילי, השבוע באיטליה. שנאה למתגדי החוק "החזק שורד"
(צילום: AP)
ב"קוריירה דלה סרה" כתב היום העיתונאי קרלו ורדלי כי רצח ווילי מעיד על קיומה של איטליה אחרת, איטליה מכוערת שבה האדישות, השנאה והזעם הולכים ומתחזקים. "הלווייתו של ווילי היום היא הלווייתה של מדינה שאינה יודעת כיצד לחנך את בניה או להגן עליהם", כתב. לדבריו, אף שטרם נקבע כי מניע גזעני עומד בבסיס הרצח, המעשה מעיד על "השנאה לשונה, לזה שבא מבחוץ, לשמן, לחלש, לאישה, לנכה או לזה שמנסה להתנגד לחוק שלפיו 'החזק שורד'".
להלווייתו של ווילי היום באו המשתתפים כשלגופם חולצות לבנות ולפניהם מסכות. כשארונו של הצעיר הובל באצטדיון שבו נערך לכבודו טקס, מחאו המשתתפים כפיים. את ראש הממשלה קונטה נראה שהרצח זעזע עד לעמקי נשמתו: "אנחנו חייבים להביט לעצמנו בעיניים ולהיות מודעים לגמרי לכך שיש בחברה שלנו ובשוליה כיסים שמטפחים אלימות ודיכוי", אמר לבאי הטקס. בימים האחרונים התקשר קונטה למשפחה כדי להביע תנחומים ודרש צדק לווילי. הוא טען גם שהרצח איננו אירוע בודד, והדגיש כי אסור לגמד אותו.
6 צפייה בגלריה
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
נגיף קורונה ראש ממשלת איטליה ג'וזפה קונטה האיחוד האירופי
רה"מ קונטה. לא אירוע בודד
(צילום: EPA)
בפוסט שפרסם בפייסבוק שאל ראש הממשלה קונטה מה משמעות העובדה שבאיטליה אדם יכול להירצח משום שניסה לעזור לחבר. "האם נאמר לילדינו להעלים עין? לא להתערב כדי ליישב סכסוכים או לנסות להגן על חברינו החלשים יותר או על חברים שנמצאים במצוקה? אני לא חושב שזו יכולה להיות התשובה או הדרך קדימה. במקום זה אנחנו צריכים להגביר את מאמצינו בכל מקום ובכל הקשר, כדי שילדינו יגדלו בתרבות של כבוד לכולם".