הריאיון עם השר הנדל
(צילום: אלכס גמבורג, חגי דקל)

שר התקשורת יועז הנדל (דרך ארץ) התייחס הבוקר (יום א') ליוזמת חברו לסיעה ח"כ צבי האוזר להוביל לפשרה בין הליכוד וכחול לבן ובכך למנוע הליכה לבחירות. "יש לי אחריות לכך שממשלת האחדות הזאת הוקמה, אני עדיין חושב שזה הדבר הטוב למדינת ישראל", אמר השר הנדל בריאיון לאולפן ynet.
אף על פי שרף האמירות הקשות ההדדיות בין הליכוד וכחול לבן הגיע בשבוע האחרון לשיא, הביעו אמש במערכת הפוליטית אופטימיות לגבי האפשרות שהצדדים יצליחו להגיע לפשרה. הכנסת ה-23 תפוזר מחר בחצות, אלא אם תעבור עד אז בקריאה שנייה ושלישית הצעת החוק של ח"כ האוזר ולפיה אישור תקציב המדינה יידחה ב-100 ימים.
לפי הצעת הפשרה, יוסכם על תקציב וחוק הסדרים לייצוב הכלכלה הישראלית. עד אז, הציע האוזר, יפעלו לפי תקציב 1 חלקי 12 של תקציב 2019 עם תוספת אחוזית שתוסכם בין הצדדים. במקביל תוקם מיד הוועדה לבחינת דרכי מינוי בכירים שעליה התחייבו הצדדים בהסכם הקואליציוני. המשמעות: עד קבלת מסקנות הוועדה, המצב הקיים יוקפא ולא יבוצעו מינויים במשרד המשפטים.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
נתניהו וגנץ. בדרך לפשרה
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
השר הנדל אמר הבוקר שוב כי סיעתו הקטנה לא תאפשר לנתניהו הקמת ממשלה בתמיכה של 61 חברי כנסת. "לא נצטרף לשום ממשלה צרה של נתניהו. אני מאמין בהסכם, צריך לכבד את ההסכמים שנחתמו. תפקידה של ממשלת האחדות הוא לא לעזור לאדם אחד עם ענייניו האישיים הפליליים אלא לעזור למדינת ישראל.
"יש פה מיליון מובטלים, יש פה משבר עצום בריאותי וכלכלי ואנחנו צריכים לתת מענה לתושבי מדינת ישראל ולא לצרכים של אף אחד, אף פוליטיקאי, כולל לא לשלנו. הכי חשוב בעיניי היה להקים ממשלת אחדות ולא לתת מקום לקיצוניים בממשלה. מי שלא האמין אז, כנראה האמין אחרי הבחירות שלא ניתן יד לממשלה עם בל"ד".
4 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
"בחירות זה דבר רע למדינת ישראל". השר הנדל
(צילום: יריב כץ )
בנוגע ליוזמה של מרצ, שתעלה מחר הצעת אי אמון קונסטרוקטיבי להחלפת ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר השר הנדל: "אמרתי שלא נקים ממשלה עם קיצוניים. לא נקים אותה עם בל"ד והרשימה המשותפת. אם יאיר לפיד רוצה להיות שותף שלהם, הוא מוזמן. לא נקים ממשלה עם הכהניסטים. כשמדברים על ממשלת 61 דמיונית כזאת ויאיר לפיד עומד בראשה - התשובה היא חד משמעית לא.
"הדבר היחיד שאפשר לעשות זה או למנוע בחירות ולייצר ממשלה יציבה שבה שומרים על האינטרסים של האזרחים הישראלים ולא על אינטרסים של מפלגה או אדם אחד, או שהולכים לבחירות. בחירות זה דבר רע למדינת ישראל, אני אומר את זה בצורה הכי ברורה שאפשר. כל ההטרלות מסביב לא קשורות. אני לא אתן ליאיר לפיד להיות ראש ממשלה עם בל"ד".
- השאלה היא לא יאיר לפיד, השאלה אם תאפשר את המשך ההתמודדות של נתניהו? "אני אומר לכם שאין חוק כזה. מה שעושים עכשיו בקואליציה, כל עוד היא לא מתפרקת, הדבר היחידי שאפשר לעשות זה לקיים ולייצב את הממשלה. אתם נמצאים על איזו שאלה שקרתה לפני שבועיים. אני אפילו לא מבין את ההיתכנות הפוליטית שאתם מציגים כי אין דבר כזה. או שמעבירים את הדחייה או שהולכים לבחירות ביום שני בחצות".
- אתם מציעים דחייה, אבל הממשלה לא יכולה להתקיים כי העניינים לא פתירים. "צריך לייצב את הממשלה הזאת ולייצר בה איזונים ובלמים ראויים. בממשלה שבה חילי הוא שר התרבות, אבי שר המשפטים, גבי שר החוץ, בני שר הביטחון וראש ממשלה חליפי ואני שר התקשורת, יש איזונים ובלמים ששומרים עליהם.
"התומכים של הליכוד, 'הביביסטים' לצורך העניין, ו'השמאלנים' מהצד השני, מאוד רוצים בחירות, אבל נגיע לאותה התוצאה בדיוק ואולי גם למערכת בחירות חמישית. בעיניי זה קרע למדינת ישראל. אלה שתי האפשרויות היחידות שנמצאות על השולחן ולכן הפתרון היחיד שאני רואה כדי לרדת מהעץ או כדי לשים סולם ולהוריד את כולם מהעצים זה לדחות ולייצר שיח רציני על תקציב ארוך טווח שבו בסופו של דבר שומרים על ההסכם מלכתחילה".
- איך מנהלים ממשלה לאורך זמן כשהליכוד מוציא הודעות קשות נגדכם? "כדי לקיים את הממשלה הזאת צריך לייצר אמון בין הצדדים. אם לא יהיה אמון, יהיו בחירות. אני מסתכל רק על מה שטוב למדינת ישראל. יש כאלה שחושבים שטוב ללכת לבחירות, אני חושב שלא. לכן אני עושה הכול כדי למנוע הליכה לבחירות. אם נלך לבחירות, אז זה יהיה על ראשם של אלה שמחליטים ואני אומר לך שזה נמצא על הכתפיים של נתניהו. אני מאמין שבסופו של דבר הוא יתעשת".
- אתה באמת מאמין לנתניהו? גנץ אומר שיש כאן עניין של מינויים - מינוי מפכ"ל, מינוי פרקליט מדינה, מינוי יועמ"ש. "אנחנו ב'דרך ארץ' לא מאמינים לאף אחד, אנחנו מאמינים רק לצורך של מדינת ישראל לייצוב".
- גם לא לגנץ? "שאלת אותי על נתניהו והמינויים. אני מאמין רק לצורך לייצב את מדינת ישראל ואת הממשלה הזאת. בעיניי, התפקיד שלנו כימין ממלכתי, ליברלי שהוא לא נתניהו, יש ימין כזה, הוא לשמור על המסגרת הזאת כתפישה ממלכתית. אני לא רואה אינטרסים של נתניהו ושל גנץ ללכת לבחירות ואני לא רואה אינטרס של האזרחים הישראלים ללכת לבחירות. תפקיד הממשלה הוא להיאבק בקורונה ולא להתעסק במינויים שאולי טובים לנתניהו".

"המשטרה היא לא שק חבטות"

על העימותים אמש בין מפגינים לשוטרים סמוך למעון ראש הממשלה בירושלים, אמר השר הנדל: "אני לא אוהב שהופכים את המשטרה לשק חבטות. לא כשעושים את זה כשאישי ציבור נחקרים ולא כשמפגינים, וזה לא משנה אם זה חרדים, משמאל, מימין, מתנחלים, ערבים. זה בכלל לא משנה. מי שרוצה לבוא בתלונות צריך לבוא בתלונות לדרג הפוליטי, אליי.
"אחרי שאמרנו את זה, בנקודות שבהן יש אלימות אני מניח שזה ייחקר בצורה רצינית ואני בעד שזה ייחקר. אבל המשטרה היא לא שק חבטות והמשטרה היא לא שלוחה של פוליטיקאים, לא שלי ולא של אף אחד אחר. היא עושה את תפקידה נאמנה ואיפה שיש אלימות צריך לבדוק את זה ולטפל בזה נקודתית. פוסט ממלכתיות היא לא תופעה שצומחת רק סביב חקירות של נתניהו, היא צומחת כנראה גם במקומות אחרים".
הריאיון עם השר אקוניס באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)

השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס (הליכוד) נשמע הבוקר מאוד אופטימי בנוגע להמשך פעילותה של ממשלת האחדות. "אנחנו מתרחקים מבחירות בצורה משמעותית", אמר השר אקוניס שהתארח באולפן ynet. "להערכתי, מחר עד השעה 12 בלילה מליאת הכנסת תאשר את הצעתו של ח"כ האוזר. אנחנו צריכים להשלים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית ולהערכתי הטובה, הבחירות תתרחקנה לפחות בחצי שנה".
- בחצי שנה שלמה? "זו הערכה שלי. אני חושב שישראל לא תנהל מערכת בחירות בשנת 2020. בוא נגיד את האמת, היחסים בתוך הממשלה הם רעועים. הם לא משתפרים, הם לא ישתפרו ביממה הקרובה. ישבתי כאן באולפן הזה לפני פחות משבועיים ואמרתי שמדיניותנו היא לא ללכת לבחירות. זו מדיניות הליכוד".
- ובכל זאת, ראש הממשלה תוקף בימים האחרונים את גנץ, אשכנזי וניסנקורן. "אני חושב שאתה מטיל את כל האשמה על ראש הממשלה נתניהו, ולטנגו יש תמיד שני צדדים. אנשי כחול לבן, בהצבעות שאינן נוחות לה, חומקים ממליאת הכנסת, בורחים בניגוד להסכמים הקואליציוניים".
- אבל הוויכוח הוא על מינוי פרקליט מדינה, מפכ"ל, כל מיני קומבינות שנוגעות לפרשיות האישיות של ראש הממשלה נתניהו. "אני מכיר הרבה שרי משפטים בתולדות המדינה, מעולם לא אמר שר משפטים מהפלגה היריבה לאופוזיציה, לא מדבר בתוך הקואליציה, 'עלובי נפש'. מה זה הסגנון הזה? מניין העברית הזאת? מה זו הברוטליות הזאת? אגב, לפני חודש וחצי הוא (ניסנקורן) נאם במליאת הכנסת, אמר שהוא מתבייש בליכוד ויצא נגד הקואליציה שבה הוא חבר. אם גבי אשכנזי רוצה לומר לנו דבר מה בעניין פריימריז בכחול לבן שיבוא ויאמר".
4 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן
אבי ניסנקורן
שר המשפטים ניסנקורן. "מה זה הסגנון הזה?"
(צילום: נדב אבס)
- הניסיונות שלכם לסכסך בתוך כחול לבן הם מעניינים, אבל לא קשורים למציאות כי אין פריימריז בכחול לבן. "פה אני אפתיע אותך. אנחנו לא מנסים לסכסך בכחול לבן, הם כבר מסוכסכים. אנחנו לא מנסים לסכסך במקום שיש כבר סכסוך. אתה יודע בדיוק את מערכת היחסים בין בני גנץ לגבי אשכנזי, אבל זו 'המסיבה' שלהם, לא שלנו.
"כל הציבור שצופה בנו יודע איך מתנהלת ממשלה. הממשלה הזאת, עם כחול לבן, עם שרים חסרי ניסיון מיניסטריאלי ופרלמנטרי לא מתנהלת היטב. הרי זה לא סקופ גדול שהממשלה הזאת מתנהלת בצורה הרבה פחות טובה מהממשלה הקודמת".
- גנץ אומר שהוא מוכן לקצץ במספר השרים. "אני כולי נפעם מהצביעות הזאת. יש כעס ציבורי מוצדק על גודלה של הממשלה, אבל ממה הוא נובע? מדרישה אולטימטיבית של גנץ וחבריו ל-15 שרים, תיק לכל ח"כ. מפתח שלא היה כדוגמתו בתולדות המדינה. אנחנו לא ביקשנו לפתוח את ההסכמים הקואליציוניים אלא לקיים אותם, למעט סוגיית התקציב. בסוגיית המינויים באמת ביקשנו להכניס שינויים כאלה ואחרים".
- מה למשל? שנאשם בפלילים יוכל למנות את שופטיו? "הוא לא מבקש בכלל למנות את שופטיו. מה שאמרת עכשיו זה דבר חמור ביותר. אתה הכנסת עכשיו לראש הממשלה מילים שלא רק נאמרו אלא גם לא חשבו אותם. עניין המינויים הוסדר בהסכם".
- רציתם לפתוח אותם, הרגע הודית בזה. "לא. אתה הצעת להקטין את מספר השרים. אגב, זו לא הצעה מופרכת אבל זה יחייב שינוי של ההסכמים הקואליציוניים".
- את כל ההסכמים? "מי עמד על הדבר?"
- אבל גנץ חזר בו, הוא מוכן לוותר. אתה מוכן לוותר ולא להיות שר למען הציבור? "אנחנו נכבד כל הסכם קואליציוני. לרגע זה אני שר בתוקף ההסכם הקואליציוני. לא חטפתי את מקומי בממשלה. כחול לבן אמרו '15 תיקים'. מצד אחד שים לב כמה זה לא פריטטי כי לכל גוש הימין זה פחות או יותר המספר, והיה צריך להתחלק בין שרי הליכוד שקיבלו קצת יותר מושבים בכנסת משרי כחול לבן".
4 צפייה בגלריה
ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים
עימות אלים בהפגנה אמש בירושלים. "קורא לכולם להוריד להבות"
(צילום: שלו שלום)
על העימותים האלימים אמש סמוך למעון ראש הממשלה, אמר השר אקוניס: "החברה הישראלית מקיימת שיח מסוכן מאוד, אלים מאוד, בכל הגזרות שלה. אין אצלנו יותר הקשבה של אחד לשני. אני יכול לנהל שיחות ואני רוצה לנהל שיחות עם מתנגדים. אין לי בעיה, אבל חייבת להיות שיחה.
'האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה' אמר יצחק רבין ז"ל. בדיוק ככה. אני קורא למשטרה ולמפגינים, וברשותכם גם לתקשורת, להוריד להבות. לא צריך להביא לאולפנים אנשים שהם צורחים וצועקים, אלא שגם מדברים אחד עם השני וזה לצערי דבר שלא קורה".