רשת הטלוויזיה הקטארית "אל-ג'זירה" הודיעה כי תשיק בארצות הברית פלטפורמה חדשה, דיגיטלית, שבאופן מפתיע תפנה דווקא לקהל הימני-שמרני. רק לפני חמש שנים נאלצה "אל-ג'זירה" לסגור את ערוץ הכבלים "אל-ג'זירה אמריקה" שאותו פתחה בארה"ב ב-2013 ושפנה יותר לצד השמאלי-ליברלי של המפה הפוליטית. הערוץ ההוא נחל כישלון.
3 צפייה בגלריה
מתרגשים לקראת השקת אל-ג'זירה אמריקה, ב-2013
מתרגשים לקראת השקת אל-ג'זירה אמריקה, ב-2013
מתרגשים לקראת השקת אל-ג'זירה אמריקה, ב-2013
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
הניסיון שנכשל. באולפני הערוץ שנסגר ב-2013
הניסיון שנכשל. באולפני הערוץ שנסגר ב-2013
הניסיון שנכשל. באולפני הערוץ שנסגר ב-2013
(צילום: EPA)
לפי "אל-ג'זירה", הפלטפורמה החדשה תיקרא Rightly. המילה Right יכולה להיתרגם הן כ"ימין" והן כ"צודק". הרשת הקטארית הודיעה כי תהיה זו פלטפורמה מקוונת ש"תייצר תכנים עבור קהלים שבאווירה התקשורתית הנוכחית אינם זוכים לייצוג ההולם את גודלם". תכנים ראשונים שלה יעלו כבר מחר, יום חמישי: את השידורים יפתח ריאיון שיקיים המנחה הליברטריאני סטיבן קנט, והוא יופץ ברשתות החברתיות. לא נמסר מתי תיעשה ההשקה המלאה של Rightly.
"אנחנו מקווים ליצור במה שתיתן קול בולט יותר לשלל אנשים המשקפים טוב יותר מכפי שנראה בערוצי התקשורת הקיימים את המגוון הגזעי, התרבותי והבין-דורי במרכז-ימין הפוליטי של אמריקה", מסר העורך הראשי של Rightly, סקוט נורבל. נורבל סייע ב-1996 בהקמתו של "פוקס ניוז", ערוץ החדשות המצליח ביותר בארה"ב, שמזוהה עם הימין השמרני.
3 צפייה בגלריה
רק 30 אלף צופים בשיא. "אל-ג'זירה אמריקה"
רק 30 אלף צופים בשיא. "אל-ג'זירה אמריקה"
רק 30 אלף צופים בשיא. "אל-ג'זירה אמריקה"
(צילום: AFP)
"אל-ג'זירה" היא הרשת הנצפית ביותר בעולם הערבי, והמטה שלה שוכן בדוחא, בירת קטאר. ממשלת קטאר היא שמממנת אותה. את השלוחה האמריקנית הקודמת של הרשת, "אל-ג'זירה אמריקה", השיקו הקטארים בשנת 2013 בקול תרועה, אבל הכישלון שלה הוביל לסגירתה ב-2016. בשנות קיומו הצליח הערוץ למשוך אליו רק מיעוט זעום מהצופים, ולפי דיווחים בשעות הפריים-טיים צפו בו לכל היותר כ-30 אלף איש.
בהקמת "אל-ג'זירה אמריקה" השקיעה בשעתו הרשת הקטארית כ-500 מיליון דולר בתקווה לקרוא תיגר על הרשתות הגדולות הקיימות, ובראשן CNN, פוקס ניוז ו-MSNBC. היא שכרה את שירותיהם של כ-850 עובדים, פתחה 12 שלוחות בארה"ב וחנכה אולפנים נוצצים בניו יורק. עם העובדים שגייסה למשימה נמנו כמה עיתונאים בולטים למדי שעבדו בעבר ב-CNN וברשתות גדולות אחרות. אחרי סגירת "אל-ג'זירה אמריקה" שמרה הרשת הקטארית על נוכחות משמעותית בזירה המקוונת בארה"ב, בעזרת רשת הווידאו שלה AJPlus.
ההשקה של Rightly נעשית באופן שקט למדי ביחס להשקה ההיא של הערוץ בכבלים. העובדה שהפעם מדובר בפלטפורמה מקוונת, ולא בערוץ המשודר בכבלים או בלוויין, הופכת את הסיכונים הכרוכים בהשקה, בעיקר אלה הכלכליים, לנמוכים יותר, וניכר כי הפעם נזהרים ב"אל-ג'זירה" מליצור ציפיות גדולות מדי.
ב"גרדיאן" הבריטי מדווחים כי בשיחות סגורות הביעו בימים האחרונים חלק מאנשי "אל-ג'זירה" אי-נחת מהשקתו של Rightly, ותהו כיצד הצעד הזה מתיישב עם העובדה שבעבר הצהירה הרשת על התחייבותה להשמיע את קולן של קהילות הנדחקות לשוליים. בארה"ב היו שהרימו גבה למשמע המיזם הימני של "אל-ג'זירה" ולנוכח הטענה שימנים אינם זוכים לייצוג הולם בתקשורת האמריקנית. אלה מציינים את העובדה שבחודשים האחרונים צצו בארה"ב שלל פלטפורמות ימניות הזוכות להצלחה ומשמיעות קולות של ימנים הרואים עצמם כמי שנדחקו לשוליים, למשל רשת Newsmax האהודה על חובבי דונלד טראמפ.