במשרד הבריאות מוטרדים מהמוטציה החדשה של נגיף הקורונה, ול-ynet נודע כי מאז שעת הצהריים אתמול (שבת) התקיימו ישיבות במשרד בנושא וגם המנכ"ל, פרופ' חזי לוי, שוחח עם אנשי מקצוע מחו"ל.
ברקע החשש, המשרד שוקל ברצינות לבצע בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה - שבה אובחנו בימים האחרונים יותר מ-1,000 מקרים של הידבקויות בנגיף עם המוטציה החדשה - וכן ממדינות נוספות באירופה לאלו שיימצאו חיוביים לקורונה, וזאת כדי לשלול אפשרות של כניסת הנגיף עם המוטציה, שבשלב זה לא ברור אם החיסון יעיל נגדה או לא.
גורם במשרד הבריאות סיפר אתמול כי "יש על הנושא דיונים מהצהריים, וגם הערב. אנחנו בודקים את ההשלכות ואת הצעדים הנדרשים".
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
קיים התייעצויות עם אנשי מקצוע בחו"ל. פרופ' חזי לוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
גם במערכת הבריאות מוטרדים מהמוטציה. "זוהי מוטציה בחלבון הספייק שדרכו הנגיף נקשר לקולטן", מסבירה פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא בתל השומר. השינוי הזה יכול לגרום באופן תאורטי לכך שהווירוס הזה יהיה הרבה יותר מדבק. יש כבר יותר ויותר עדויות שיש העברה של הנגיף הזה אבל אין הוכחה שהוא יותר חמור או גורם למחלה יותר חמורה".
לדברי פרופ' רהב, 62% מהמקרים היום בלונדון קשורים למוטציה, ונמצאו מקרים כאלו גם בדרום אפריקה ואוסטרליה. "השאלות הגדולות שעולות כאן הן האם בדיקות הקורונה היום מגלות את הנגיף, שאלת השאלות היא כמובן אם החיסון מכסה את הנגיף הזה. אני מתארת לעצמי שגם אם תהיה בעיה, היות שמדובר ב-mRNA ניתן יהיה לפתח חיסון גם לנגיף הזה".
היא הוסיפה: "מחודש נובמבר אין לנו את הריצוף הגנטי של הנגיף בארץ. לצערי בתחקיר האפידמיולוגי לא ידוע כמה אנשים שחוזרים מחו"ל הם חיוביים לקורונה כי לא בודקים אותם כשהם מגיעים, וגם כשהם מגיעים הבדיקה שלהם יכולה להיות שלילית. חייבים מעקב רציני אחרי השבים מחו"ל. צריך להתחיל לעשות בדיקות ריצוף גנטי לשבים מבריטניה וממדינות נוספות שיגלו בהן בימים הקרובים אם מוטציה נמצאת או לא".
3 צפייה בגלריה
פרופ' גליה רהב מנהלת המכון למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא
פרופ' גליה רהב מנהלת המכון למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא
"יותר ויותר עדויות להעברת הנגיף". פרופ' גליה רהב
(צילום: דנה קופל)
בימים האחרונים התגלו כאמור בבריטניה יותר מ-1,000 מקרים של מוטציה חדשה של נגיף הקורונה. כך מסר שר הבריאות מאט הנקוק, שהוסיף כי ייתכן שיש לכך קשר לזינוק במספר הנדבקים בדרום-מזרח המדינה. לדבריו, מניתוח ראשוני עולה כי ייתכן שהמוטציה החדשה מתפשטת מהר יותר מהמוטציות הקיימות. עם זאת, הוא ציין כי לא סביר שהיא תהיה עמידה בפני החיסונים שפותחו לנגיף.
בתוך כך, סוכנות הידיעות AP דיווחה כי ממשלת הולנד השעתה את כל הטיסות מבריטניה עד 1 בינואר 2021, לאחר שאובחן במדינה מקרה ראשון של המוטציה החדשה. לפי הדיווח, משרד הבריאות ההולנדי המליץ על הגבלת תנועת הנוסעים כדי "למנוע עד כמה שניתן את כניסת המוטציה".
בארגון הבריאות העולמי מסרו כי מתקיים "קשר הדוק עם גורמים רשמיים בבריטניה לגבי גרסת הנגיף החדשה", וכי המחקרים בנושא ממשיכים.
פורסם לראשונה: 00:04, 20.12.20