כלי התקשורת באיראן דיווחו אמש (שישי) על פרטים חדשים מהחיסול הדרמטי של מדען הגרעין הבכיר מוחסן פחריזאדה, מי שתואר כ"אבי" תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית. פחריזאדה, שלפי ה"ניו יורק טיימס" היה "היעד מס' 1 של המוסד", חוסל ביריות בעת שנסע במכונית משוריינת בעיר אבסארד שממזרח לטהרן. בעיתון האמריקני דווח כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול.
נשיא איראן חסן רוחאני האשים הבוקר את ישראל בחיסול מדען הגרעין. בהצהרה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית בארצו הוא אמר כי "החיסול לא יאט את קצב העבודה על התוכנית הגרעינית", והוסיף כי המעשה "מראה את עומק הייאוש של האויב".
נתניהו ב-2018: "תזכרו את השם פחריזאדה"

לפי דיווחים באיראן פחריזאדה נסע עם שומרי ראש בכביש הראשי באבסארד. בתקשורת הממלכתית דיווחו שטנדר ממולכד שבו הוטמנו חומרי נפץ הוסתר בין העצים והתפוצץ לפני שרכבו של פחריזאדה חלף על פניו. הפיצוץ היה כה עז, כך לפי הדיווח, עד שרסיסים הועפו למרחק של 300 מטר ונזק נגרם לעמודי חשמל באזור.
לאחר הפיצוץ, דווח עוד, קבוצה של חמישה או שישה חמושים יצאה מרכב אחר שחנה בצד הכביש, ופתחה באש לעבר רכבו של המדען האיראני, SUV שחור. קרב יריות עז נפתח בינם לבין שומרי ראשו. תושבים באזור העידו לפי הדיווחים ששמעו פיצוץ עז ואז את קולות הירי.
בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות נראות השמשות המנוקבות מקליעים ברכב שבו נסע פחריזאדה, שפונה מהזירה במסוק ומת מפצעיו בבית החולים. הפינוי תועד על ידי אחד התושבים, שנשמע אומר בסרטון שהופץ ברשתות כי "כמה אנשים נהרגו". בטלוויזיה האיראנית בשפה הערבית נטען כי המתנקשים הם אנשי המוסד. לפי סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" גם שומרי ראשו של פחריזאדה נפצעו ופונו לבית החולים.
פרשננו לענייני ביטחון רון בן ישי מציין כי פחריזאדה נסע בשיירת מכוניות קטנה בכביש שבו הוא עובר לעתים קרובות. פיצוץ המטען הראשוני - לא ברור אם הדיווח בתקשורת האיראנית שלפיו מדובר בטנדר ממולכד הוא אכן מדויק - פגע במכונית אחרת שבה נסעו שומרי ראשו, וגרם למכונית שמאחוריה, בה ישב פחריזאדה במושב האחורי, לעצור.
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
הרכב המנוקב מקליעים. זירת החיסול
(צילום: AFP)
שלושה גורמי מודיעין אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל היא זו שעומדת מאחורי החיסול. לפי ה"טיימס" לא ברור מה חלקה של ארה"ב במבצע - ואם אכן היה לה חלק בו - אך בדיווח הודגש כי שירותי המודיעין של שתי המדינות משתפים פעולה בכל הנוגע לאיראן. בבית הלבן סירבו להגיב לדיווח הזה, אך יצוין כי שעה קלה לאחר פרסום הדיווחים על החיסול של פחריזאדה הנשיא דונלד טראמפ שיתף בטוויטר ציוץ הנוגע לתקיפה - ציוץ שנכתב בעברית על ידי עיתונאי ישראלי.
בארה"ב, כך כתבו ב"טיימס", היו כאלו שתהו אם בכוונת ראש הממשלה בנימין נתניהו לפעול בזמן הקצר שנותר לשלטונו האוהד של טראמפ, שיעזוב את הבית הלבן בעוד פחות מחודשיים. נתניהו, אגב, רמז אולי לתקיפה בסרטון ששיתף ברשתות החברתיות לפני כניסת השבת - ממש בשעה שפורסמו הדיווחים על החיסול - ואמר כי לא את כל מה שעשה בשבוע האחרון הוא יכול "לשתף".
החיסול מגיע בצל המתיחות הגבוהה בין איראן לישראל ולארה"ב בימים האחרונים שנותרו לממשלו של טראמפ. לאחרונה דווח שטראמפ שקל לתקוף את אתר הגרעין נתנז באיראן, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שלפיו טהרן ממשיכה להעשיר אורניום ולהפר את תנאי הסכם הגרעין - הפרות שהיא עושה בתגובה לפרישה האמריקנית ממנו. לפי הדיווחים בכירי ממשלו של טראמפ הצליחו להניא אותו מכך, אך בצל החשש מפעולה כלשהי של טראמפ בשבועות האחרונים שלו בבית הלבן, איראן הזהירה את בעלות בריתה באזור וקראה להן לשמור על כוננות.
5 צפייה בגלריה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
 ביבי מדבר על מוחסן פחריזאדה
נתניהו חושף את תמונתו של פחריזאדה לפני שנתיים
פחריזאדה נחשב לאחד המדענים הבכירים בתחומו באיראן, ועמד בראש "פרויקט עמאד", שלפי ישראל והמערב מטרתו הייתה לפתח נשק גרעיני. הפרויקט נסגר אמנם ב-2003, אך נתניהו טען בנאומו לפני שנתיים - אז חשף את "ארכיון הגרעין הסודי" של איראן - כי פחריזאדה המשיך לקחת חלק מרכזי בתוכנית הגרעין שלה ובניסיונותיה לפתח נשק גרעיני. "תזכרו את השם הזה", אמר אז נתניהו.
החיסול הדרמטי מטלטל את איראן, שרק בתחילת השנה חוותה מכה קשה ביותר עם חיסולו האמריקני של מפקד כוח קודס הנערץ קאסם סולימאני. פרשנים בעולם כבר השוו בין משמעותם וחשיבותם של שני החיסולים.
עוד לפני אישור זהותו של פחריזאדה כמדען שחוסל, במשמרות המהפכה מיהרו לאיים בנקמה. בציוץ בטוויטר נכתב כי איראן תנקום "חיסולים של מדענים" כפי שעשתה בעבר. רמטכ"ל צבא איראן, מוחמד באקרי, איים ב"נקמה אכזרית" בעקבת החיסול. "עבודתו של השהיד פחריזאדה תימשך לעד, והתגובה על חיסולו תהיה קשה", הוסיף. "אנחנו מבטיחים שלא נפסיק עד שנעניש את האחראים לחיסול".
5 צפייה בגלריה
זירת החיסול בטהרן
זירת החיסול בטהרן
דם ליד המכונית המשוריינת. פחריזאדה נסע שם לעתים קרובות
(צילום: AFP)
איראן גם שלחה מכתב למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולמועצת הביטחון של האו"ם, בו היא טוענת שיש לה "אינדיקציות רציניות" לכך שישראל אחראית לחיסולו של פחריזאדה. עוד נכתב כי איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בכל פעולה שתידרש על מנת להגן על עמה ועל האינטרסים שלה.
גם מחיזבאללה הגיעה תגובה לחיסול הדרמטי. סגנו של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה, נעים קאסם, גינה את החיסול אך הדגיש כי "התגובה לפשע הזה היא בידי איראן, זה עניין של כבוד".
בתוך כך, רשת CNN דיווחה אמש כי הצבא האמריקני החליט להחזיר למי המפרץ הפרסי את נושאת המטוסים USS Nimitz, לצד ספינות מלחמה נוספות. גורמי ביטחון אמרו לרשת החדשות האמריקנית שהמטרה היא להעניק "חיפוי אווירי" לנסיגה החלקית של הכוחות האמריקניים מעיראק ומאפגניסטן כפי שהורה לאחרונה טראמפ. אחד הגורמים הבהיר שההחלטה על המהלך התקבלה עוד לפני שהתקבלו הדיווחים על החיסול, אך ציין במקביל כי בכל מקרה, תנועת הכוחות האמריקניים באזור משמשת כגורם מרתיע.
פורסם לראשונה: 23:26, 27.11.20