"בדיקות כל שבועיים, במלחמה כמו במלחמה"
(צילום: רועי עידן, שחר גולדשטיין)

כיתות א'-ד' יחזרו ביום ראשון הקרוב ללימודים, לאחר יותר מחודש של למידה בזום - וכצעד מקדים, מערכת הבריאות יצאה במבצע רחב היקף של בדיקות קורונה לעובדי ההוראה. במקביל, וברקע אמירתה של מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שלא תסכים למתווים של הרשויות המקומיות, ממשיכים ראשי הערים בהכנות לפתיחת הלימודים גם בכיתות א'-ב' בקפסולות של חמישה ימים. ברהט, בצפת ובערים נוספות זועמים על פערי התקציבים: "אי אפשר להשאיר את הילדים בבית מחודש מרץ".
קופת חולים לאומית הקימה כמה אזורים לבדיקות קורונה באזור הדרום, החל מאופקים ועד אילת. "בכל עיר וכפר עם קופת חולים לאומית יש עמדת דיגום, כך שלכל מורה ואזרח יש עמדת דיגום נגישה", אמר מנהל אזור נגב בקופת חולים לאומית, איתי חטב. "עשרות גננות באזור שלנו נדגמו. מי שחוזר כעת אלה מורי כיתות א'-ד', ולפי ההערכות נדגום עשרות מורים, בערך 100.
5 צפייה בגלריה
תחנת בדיקה של קופת חולים לאומית
תחנת בדיקה של קופת חולים לאומית
"למנוע בידודים ולתת להורים ביטחון". בדיקות קורונה של לאומית באשדוד
(צילום: דוברות לאומית)
5 צפייה בגלריה
פאיז אבו סביהאן
פאיז אבו סביהאן
"כל הילדים ברהט יחזרו ללמוד". פאיז אבו סהיבאן
(צילום: בראל אפרים)
5 צפייה בגלריה
צבירה ברוט מועמד לראשות עיריית בת ים אבטחה
צבירה ברוט מועמד לראשות עיריית בת ים אבטחה
"לא עיר עשירה, אבל עושים תעדוף". ראש העיר בת ים צביקה ברוט
מנהלת בית הספר היסודי אלי כהן בקריית מלאכי, אירית טירו, אמרה כי "המלצתי למורות ולמורים להיבדק, והסברתי להם את החשיבות. הבדיקות האלה קוטעות את שרשראות ההדבקה, וכך יש פחות בידודים ובית הספר יכול להמשיך לתפקד. יש הורים שממש חוששים לשלוח את הילדים, וברגע שהם יודעים שהצוות עבר בדיקות, הם מרגישים בטוחים יותר".
"המטרה שלי היא שכל הילדים יגיעו לבית הספר", הוסיפה טירו, ש-50% מעובדי ההוראה בבית ספר נבדקו. "הבדיקות לצוותים משרות ביטחון, וכשהילדים בבית הספר ההורים יוכלו לצאת לעבודה. זה גם פחות נטל על בית הספר - אנחנו פחות צריכים לטפל בילדים שנשארים בבית מבחינת מזון, ביגוד וצרכים אחרים, מכיוון שכשההורים לא עובדים הם לא מביאים פרנסה הביתה".
דנה, מורה בבית ספר יסודי בדרום, קבעה בדיקה למחר בבוקר. "בגלל כל שיעורי הזום אעשה את הבדיקה רק מחר", אמרה. "אני רוצה למנוע בידודים ולתת להורים את הביטחון להחזיר את הילדים לבית הספר. הם באמת חוששים".
רויטל כהן, מורה בבאר שבע, הגיעה למתחם של קופת חולים לאומית כדי לעבור בדיקת קורונה. היא אמרה ל-ynet כי "לדעתי זה מתבקש. אנחנו כעובדי חינוך צריכים לשמור על החינוך ועל הילדים שלנו בבית". לדבריה, "אני מחנכת של כיתות ו', אבל אני חוזרת לשטח בית הספר כדי לתגבר את כיתות א'-ד' שיחזרו. הלכתי להיבדק בעקבות הידיעה שאני הולכת להיחשף לתלמידים מהשכבות השונות".
ראש העיר במתחם הבדיקות: "אנחנו עיר בהבראה"
(צילום: אבי חי, שחר גולדשטיין)

רויטל הוסיפה כי היא מצפה שהבדיקות יימשכו כל שבוע-שבועיים: "במלחמה כמו במלחמה. אנחנו רוצים לחזור לשגרה, התלמידים מחכים לזה. הלמידה מרחוק לא תושווה ללמידה מקרוב. אני חושבת שצריכה להיות אמירה או הנחיה שכל המורים, לפחות אחת לשבוע, יעשו את הבדיקה".

ראש העיר בת ים: "לא חיכינו להנחיות"

ראש העיר בת ים, צביקה ברוט, אמר הבוקר באולפן ynet כי "כיתות א'-ב' ייפתחו ביום ראשון כדי לתת להורים את האפשרות לצאת לעבודה. יש חשיבות רגשית לילדים להיות בקבוצה, ואני מקווה שלא יהיו עיכובים ונוכל לפתוח לחמישה ימים בשבוע יחד עם מעקב על התחלואה - כדי שנישאר עיר ירוקה".
ברוט הוסיף כי למרות שלא קיבלו הנחיה מלמעלה, בעירייה החליטו לבצע בדיקות קורונה לכל העובדים - ובמקביל לשכנע את עובדי ההוראה ממשרד החינוך להיבדק גם כן. "לא חיכינו להנחיות ולקחנו יוזמה", סיפר. "גם בשבוע שעבר חייבנו את הסייעות, שהן עובדות העירייה, להיבדק. גננות שעובדות תחת משרד החינוך לא יכולנו לחייב, אבל רבות מהן כן הגיעו אחרי שהסברנו את החשיבות. אני מקווה שביומיים הקרובים נבדוק את רוב צוותי ההוראה".
בצפת וברהט אין תקציבים: "תנו את המושכות"
(צילום: שחר גולדשטיין)

על הפער שנוצר בין הערים החלשות לערים החזקות, שיכולות להרשות לעצמן לפתוח את כיתות א'-ב' לחמישה ימים בקפסולות, אמר ברוט: "בת ים היא עיר בהבראה, שהייתה בעבר על סף פשיטת רגל. אנחנו לא מהערים העשירות אבל עושים תעדוף. אפשר למצוא את הכסף בשביל להחזיר את כל הכיתות הנמוכות ללימודים. סדר העדיפויות מחייב אותנו לעשות את זה".
מנהלת בית הספר היסודי סוקולוב שבבת ים, עינת שני, אמרה כי בבית ספרה עובדים מסביב לשעון כדי שכל תלמידי א'-ד' יחזרו ללימודים. "אנחנו עובדים לילות כימים על הנושא הזה", אמרה. "יש עדיין דיונים איך זה יקרה, כי המתווה לא סופי".
בבית הספר למדו עד כה בקפסולות שהחלו בסגר הראשון וגם בחזרה ללימודים בתחילת השנה. "יש חששות בקרב ההורים, ואנחנו מבינים אותם, אבל יחד עם זאת הילדים זקוקים למגע אישי ולקרבה", אמרה שני. "אנחנו שומרים על התקנות לחומרה, ומתנהלים מול ההורים בשקיפות מלאה - ולכן האמון הוא יחסית גבוה".
עשרות מורים, סייעות ואנשי הוראה הגיעו הבוקר לבית הספר כדי לעבור בדיקת קורונה לפני החזרה ללימודים, בצעד וולנטרי שנעשה בשיתוף פעולה של העירייה ומד"א. "כל הצוות החינוכי של בית הספר הוזמן להיבדק, אבל זה משהו התנדבותי מאוד", סיפרה שני. "עשינו הסברה לפני. אמרנו לצוותים שאנחנו מאוד רוצים לפתוח את השנה בצורה נקייה מבחינת הצוות ורוצים להגן על הצוות והילדים".
5 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
מאיר יצחק הלוי בשביתת רעב נגד סגירת שדה התעופה שדה דב
"המורים יכולים לצאת לטבע עם התלמידים". ראש העיר אילת
(צילום: מוטי קמחי)
ראש העיר אילת, מאיר יצחק-הלוי, אמר כי "נערכנו בצורה נכונה ולכן נפתח את כיתות א'-ד' לשישה ימים בשבוע. אנחנו מחויבים לפתוח את תעשיית התיירות ולאפשר להורים לצאת לעבודה. בנוסף, הנחיתי את צוותי החינוך שלנו ללמד בטבע - העיר שלנו עטופה בטבע, ולכן המורים יכולים לצאת עם התלמידים לוואדיות ולנחלים. כך נעניק לילדים דברים שטובים לבריאות הנפש שלהם".

ראש העיר רהט: "לא יכולים לשלם משכורות בדצמבר"

אבל לא לכל הערים יש תקציב לפתוח את כיתות א'-ב' לחמישה ימים. ראש העיר צפת, שוקי אוחנה, אמר באולפן ynet כי לעירו אין תקציב לחמישה ימי לימוד בשבוע: "זה לא רק בענייני קורונה, תמיד אמרתי שצריך לעשות חלוקה דיפרנציאלית של הכספים בין ערים חזקות לכאלה שצריכות סיוע. אני אסתדר, כמו שידענו להרים את הראש במרץ, אבל תנו לנו את התקציבים ואת המושכות".
5 צפייה בגלריה
שוקי אוחנה ראש עיריית צפת במקום ריסוס כתובות הנאצה וגרימת הנזק לכלי רכב בשכונת עכברה בצפת
שוקי אוחנה ראש עיריית צפת במקום ריסוס כתובות הנאצה וגרימת הנזק לכלי רכב בשכונת עכברה בצפת
ראש העיר צפת שוקי אוחנה
(צילום: עיריית צפת)
ראש העיר רהט, פאיז אבו סהיבאן, אמר כי "לכל עיר יש את הייחוד שלה, לכן אני רוצה שיתנו לנו את הסמכות והאחריות לנהל את מערכת החינוך. אנחנו מכירים את המערכת שלנו יותר טוב מאלה שיושבים בממשלה. פשוט בונים לנו מתווה מסוים ומלבישים אותו עלינו, כמו חליפה שגדולה או קטנה עלי". הוא הוסיף כי הממשלה צריכה לתקצב יישובים במעמד סוציו-אקונומי נמוך: "אנחנו על הברכיים. בחודש דצמבר לא יכולים לשלם משכורות, זה אבסורד".
אבו סהיבאן אמר כי ביום ראשון ישלח 25 אלף תלמידים לבתי הספר, אפילו שהדבר לא תואם את מדיניות הממשלה: "אין ברירה אחרת. אי אפשר להשאיר את הילדים בבית מחודש מרץ. ברהט רק 15%-20% יכולים ללמוד מרחוק, מה עם השאר? ואני לא מדבר על ילדים בדואים בפזורה, בכפרים המוכרים ולא מוכרים. יש לנו בעיה של התשתיות והמכשור, אין מספיק בכל בית".
מוקדם יותר היום אמרה מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, כי לא תסכים למתווים שמגבשות הרשויות המקומיות: "המעסיק שלנו הוא המדינה ואנחנו מקבלים הוראות ממשרד החינוך בלבד". לדבריה, "לא ניתן לאנרכיה הזאת להתקיים. לא נתנו בעבר, לא ניתן בהווה ולא ניתן בעתיד להפריט את מערכת החינוך על ידי העברת האחריות לרשויות המקומיות. החינוך ממלכתי וחייב להישאר בידי המדינה. הרשויות המקומיות הן לא המעסיק שלנו, ראשי הרשויות לא יכולים לשנות בצורה פראית את תנאי ההעסקה של המורים. אנחנו לא נמצאים תחת שלטון עותומני או המנדט הבריטי".